کد خبر: ۴۹۹۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
اعتراض‌ها در ایران تهدیدی برای صادرات نفت نخواهند بود

اعتراض‌های خیابانی ایران می‌تواند بر بازار و قیمت نفت تاثیر بگذارد؟

تاکنون هیچ نشانه‌ای وحود ندارد که نشان دهد تظاهرات موجب اعتصاب در صنعت نفت ایران شده است. «هلمیا کرافت» کارشناس نفت و رﺋﯿﺲ ﺑﺨﺶ اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺮﮐﺖ آرﺑﯽﺳﯽ ﮐﭙﯿﺘﺎل ﻣﺎﮐﺘﺰ می‌گوید که اعتراضات ممکن است ترامپ را تحریک کند تا تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند. حتی اگر اعتراض‌ها دامنه پیدا کنند نیز بعید است که بر منابع نفت ایران و جریان صادرات تاثیرگذار باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- تحلیلگران معتقدند اعتراض‌هایی که اخیرا در ایران روی دادند تاثیری فوری بر عرضه نفت کشور نخواهند گذاشت.

به گزارش آفتاب‌نیوز، شبکه خبری آمریکایی «سی ان بی سی» در این باره می‌نویسد: تاکنون هیچ نشانه‌ای وحود ندارد که نشان دهد تظاهرات موجب اعتصاب در صنعت نفت ایران شده است. «هلمیا کرافت» کارشناس نفت و رﺋﯿﺲ ﺑﺨﺶ اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺮﮐﺖ آرﺑﯽﺳﯽ ﮐﭙﯿﺘﺎل ﻣﺎﮐﺘﺰ می‌گوید که اعتراضات ممکن است ترامپ را تحریک کند تا تحریم‌ها را علیه ایران بازگرداند.

اعتراض‌های خیابانی ایران می‌تواند بر بازار و قیمت «نفت» تاثیر بگذارد؟

«سی ان بی سی» می‌افزاید: «تحلیلگران معتقدند که اعتراضات در ایران تهدیدی برای صادرات نفت نخواهند بود. با این حال، در صورت تحریک ترامپ به وضع تحریم علیه ایران این موضوع می‌تواند در صادرات نفت ایران اخلال ایجاد کند. 

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: «کلیف کاپچان» رییس گروه مشاوره اوراسیا می‌گوید که این اعتراض‌ها رهبری مرکزی و هدف مشخصی ندارند. واقعا کوچک هستند و حتی تهدیدی علیه میزان تولید ایران نیز نخواهند بود. ایران روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و فکر می‌کنم در حال حاضر این میزان تولید کاملا امن خواهد ماند.

اعتراض‌های اخیر در ایران متفاوت از اعتراضات در دیگر کشورهای تولید‌کننده نفت مانند نیجریه و لیبی بود. در آن کشورها ستیزه‌جویان به طور مستقیم زیرساخت‌های نفت را برای رسدین به اهداف سیاسی خود هدف حمله قرار می‌دادند. حتی اگر اعتراض‌ها دامنه پیدا کنند نیز بعید است که بر منابع نفت ایران و جریان صادرات تاثیرگذار باشد. هلمی کرافت معتقد است که اعتصاب کارگران نفت در ایران بعید است. او می‌گوید تنها خطر ممکن آن است که ترامپ در هفته‌های پیش‌رو تحریم‌ها علیه ایران را گسترش دهد، بار دیگر تایید نکند که ایران متعهد به برجام بوده و لغو تحریم‌های ضد‌ایرانی را تمدید نکند. ترامپ ممکن است بسته به نوع واکنش نظام ایران به معترضان سعی کند اروپایی‌ها را مجبور به کاهش واردات نفت از ایران کند و مانع سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در توسعه نفت و گاز ایران شود.

 هیچ توجیهی برای افزایش قیمت نفت وجود ندارد

«فایننشال‌تایمز» نیز با طرح این پرسش که اعتراضات اخیر در ایران چه تاثیری بر قیمت بازار نفت خواهد گذاشت، می‌نویسد: «شاید در وهله نخست به نظر رسد احتمالا به دلیل پول‌هایی که در حال بازی و گردش هستند احتمالا حرکتی صعودی را شاهد خواهیم بود. با این حال، هیچ توجیهی برای افزایش قیمت وجود ندارد. نخست آن‌که تظاهرات در شهرها و مناطقی است که تولید‌کننده نفت نیست. ناآرامی در بندرعباس می‌تواند بسیار جدی باشد اما تاکنون هیچ مشکلی در نزدیکی پالایشگاه آبادان گزارش نشده است. همچنین، گزارشی نیز درباره حمله احتمالی سلفی‌های تندرو به خطوط لوله در جنوب ایران گزارش نشده است. هیچ دلیلی برای قطع نفت ایران وجود ندارد. 

نکته دوم آن‌که در طول چهار دهه گذشته تمام دولت‌های ایران که در قدرت بوده‌اند عرضه نفت را ادامه داده‌اند و موضعی عملگرایانه در این‌باره داشته‌اند. ایران دارای دموکراسی‌ای است که در آن رای‌گیری انجام می‌شود. برای تامین این هزینه، باید افزایش صادرات نفت را در دستور کار قرار داد. اکنون قیمت نسبتا بالاست و برای تولید‌کندگان نفت وسوسه‌کننده است؛ به خصوص برای ایران که یک ضرورت است. در بلند‌مدت اما یک واقعیت وجود دارد و آن ضعف اقتصاد ایران است که صرفا با کمک مالی و یارانه قابل اصلاح نیست. مشکلات دیگری چون بیکاری و کاهش سطح زندگی مردم نیز وجود دارند. دولت روحانی با عملگرایی پس از برجام و لغو تحریم‌ها خواستار اصلاح اقتصاد ایران شد اما مشکل این است که تحریم‌ها تنها تا حدی لغو شده‌اند و اکثر شرکت‌های بین‌المللی در حوزه انرژی ترس آن را دارند که با مجازات‌های امریکا مواجه شوند. اعتراض‌های اخیر ممکن است باعث عملگرایی تازه‌ای در میان مسئولان ایران شود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین