کد خبر: ۵۰۳۸۱
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۵ - ۰۰:۵۹
گفت و گو با محسن موسوی تبریزی

مجلس خبرگان پویایی لازم را ندارد

آفتاب‌‌نیوز :

آقاي موسوي تبريزي! با توجه به اینکه شما دور اول و سوم مجلس خبرگان، نمایندگی این مجلس را داشته‌اید، نظرتان در مورد عملکرد این مجلس از آغاز تا به امروز چیست؟
مجلس خبرگان مهم‌ترین مجلس نظام است. البته این به معنای این نیست که مجلس شورا یا مجلس شوراهای شهر و روستا اهمیت ندارند. منظور من نقش این مجلس و ارتباط وظیفه آن با مهم‌ترین نهاد نظام یعنی نهاد رهبری است. این «وظیفه» است که مجلس خبرگان را تبدیل به مهم‌ترین مجلس کشور کرده است. به نظر می‌رسدکه این مجلس علی‌ رغم نقش و اهمیت‌اش در هیچ مقطعی از عمرش نتوانست پویایی لازم را داشته باشد. 

یعنی نقد شما بر «عدم پویایی» این مجلس است؟
دقیقاً. هم نقش و اهمیت مجلس خبرگان و هم اختیارات این مجلس ایجاب می‌کند که پویا و تأثیرگذار باشد. من دو دوره عضو خبرگان بودم و در این دو دوره عملاً بیکار بوده‌ام. هر سال چند جلسه برگزار می‌شود و وقتی دعوت‌نامه آن را می‌بینم حتی در آن، دستور جلسه هم قید نشده است. 

تأکید شما بر پویایی مجلس چیست و بستر آن را در کدام حوزه از وظایف نمایندگان می‌دانید؟
مجلس خبرگان دو وظیفه عمده دارد. اولی وظیفه انتخاب رهبر است و دومی نظارت بر عملکرد نهادهای حوزه رهبری. وظیفه اول در حقیقت یک وظیفه مقطعی است. اما وظیفه مستمر آن نظارت است که باید ادامه داشته باشد.

شما دو دوره نماینده بوده‌اید و برای دور چهارم هم اعلام کاندیداتوری کرده‌اید. دلیل گرایش شما به عضویت در این مجلس چیست؟
این نظام مال ماست. مال مردم ماست. همه ما باید برای نظام فداکاری کنیم. چه انگیزه‌ای بالاتر و واجب‌تر از حفظ نظام وجود دارد وگرنه این مجلس نه تنها هیچ حقوق و مزایای مالی ندارد که حتی برای برخی سفرها یا فعالیت‌های دیگر ما از جیب خودمان خرج می‌کنیم.
به هر حال این مجلس یک نهاد وزین و لازمی است برای ملت ما که ضامن امنیت ملی است. وجود این مجلس اصل جمهوریت و مردمسالاری را تأکید می‌کند و باید به همین خاطر هم که شده زنده و پویا باشد. 

نظرتان در مورد تجمیع انتخابات و تأثیر آن در مشارکت مردم چیست؟
من از ابتدا با این طرح مخالف بودم و هنوز هم نظرم همان نظر قبلی است. چه دلیلی داشت که انتخاباتی با این درجه از اهمیت را تجمیع کنند. این توجیه اصلاً قابل پذیرش نیست که به خاطر صرفه‌جویی در هزینه انتخابات این انتخابات همزمان برگزار می‌شود. این هزینه جزو هزینه‌های ضروری مملکت است... مشارکت مردم هم به تجمیع یا همزمانی بستگی ندارد. سلامت انتخابات مردم را پای صندوق‌ها می‌کشاند نه همزمانی. 
اگر افراد با صلاحیت بتوانند کاندیدا شوند، مردم ما هم با شرکت در انتخابات ثابت می‌کنند که سرنوشت کشور و تعیین آن توسط خودشان اهمیت دارد. 

ظاهرا شما طرحی در خصوص روند انتخاب نمایندگان و کاندیداتوری آنها در مجلس خبرگان داده بودید. ممکن است در این مورد توضیح دهید؟
در دور اول مجلس خبرگان، نمایندگان با تأیید مراجع و فقها انتخاب شدند و در همان مجلس اول تصویب شد که بعد از این صلاحیت نمایندگان از طریق شورای نگهبان تأیید شود. من همان زمانی مخالف این طرح بودم. یعنی تنها مخالف این روند بودم ولی به هر حال این طرح تصویب شد. 
بعد از آن در دور سوم هم من با 10 نفر از نمایندگان طرحی را دادم که در کنار شورای نگهبان روند دیگری هم برای حضور نمایندگان در نظر گرفته شود که کاندیداها از طریق مراجع و فقها تأیید صلاحیت شوند. 

عاقبت این طرح چه شد؟
متأسفانه نه تنها در کمیسیون رد شد که حتی در اجلاسیه هم وقعی به آن نگذاشتند و حتی مطرح هم نشد. 

به عنوان آخرین سؤال، مهم‌ترین مانعی که تاکنون نگذاشته است مجلس خبرگان در حوزه وظایف نظارتی خود فعال شود، از نظر شما چیست؟
من می‌گویم مهم‌ترین مانع خود اعضا هستند.
مانع اصلی در درون مجلس خبرگان وجود اعضایی است که اصل وظیفه نظارتی خود را قبول ندارند و آن را از وظایف خبرگان نمی‌دانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین