کد خبر: ۵۰۹۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۰
نیویورک تایمز خبر داد:

تغییر استراتژی آمریکا در قبال ایران

آفتاب‌‌نیوز : به نوشته نیویورک تایمز، اتخاذ این رهیافت دولبه از سوی غرب شاید نوعی زیرکی محسوب شود اما در واقع این رهیافت حاکی از تغییر اساسی در استراتژی آمریکا و متحدانش است. 

نیویورک تایمز تاکید کرده است: در مقایسه با سال 2003 که اروپایی‌ها در مقابل امتناع از فرستادن پرونده ایران به شورای امنیت خواستار تعلیق شدند، اگر چه خیلی چیزها تغییر کرده اما یک چیز ثابت است و آن اینکه ایران هنوز غنی‌سازی را انجام می‌دهد. اکنون دوباره دولت بوش آماده است تا بحث تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را به پیش ببرد اما هنوز در مورد کسب حمایت چین و روسیه در این زمینه تردید وجود دارد. 

نیویورک تایمز نوشته است: بسیاری از تحلیلگران معتقدند ایران می‌تواند با اقداماتی نظیر ممنوعیت مسافرتی برای مقامات و محدودیت‌ فروش تجهیزات هسته‌ای به تهران مقابله کند. شاید به همین دلیل است که علیرغم مهلت 31 آگوست شورای امنیت آمریکا و اروپا هنوز هم خواستار مذاکره هستند، هر چند مقامات آمریکایی مکررا مذاکره مستقیم با تهران را رد کرده‌اند اما گفته‌اند مذاکرات لاریجانی و سولانا را تحت نظر دارند. 

از سوی دیگر به نظر می‌رسد مذاکرات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ایران، دولت بوش را نا‌امید کرده است. یک مقام ارشد دولت بوش معتقد است این مذاکرات اگر چه ارزشمند است اما کافی نیست و آمریکا در اوایل هفته در مورد تصویب قطعنامه‌ای در مورد تحریم‌ها با متحدانش مذاکره خواهد کرد.
موارد عنوان شده حاکی از آن است که غرب در مقابل ایران با گزینه‌هایی روبروست که امکان موفق بودن آنها با شرایطی همراه است که باعث شده گام برداشتن در حیطه هر کدام با تردیدهایی همراه باشد. 

در ادامه این مقاله تاکید شده است: استفاده از تحریم تنها با کسب حمایت چین و روسیه امکان‌پذیر است و گزینه مذاکره نیز با سخت‌گیری‌های آمریکا و شرط تعلیق غنی‌سازی با تردیدهایی روبروست. از این رو برخی کارشناسان معتقدند نه فشارهای بین‌المللی به ایران و نه برنامه غنی‌سازی این کشور به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید و سال آینده نیز جامعه بین‌الملل با همین مسائل روبرو خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین