کد خبر: ۵۱۰۸۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹

آیا ATR مناسب آسمان ایران نیست؟

حادثه تلخ سقوط هواپیمای ATR شرکت آسمان که در روزهای پایانی بهمن‌ماه امسال اتفاق افتاد در کنار ابهام‌هایی که درباره علت سقوط این هواپیما به وجود آورده یک سوال بسیار مهم را نیز مطرح کرده است که‌ آیا هواپیمای ATR که به یکی از ایمن‌ترین هواپیماهای جهان مشهور است نیز امکان سقوط دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :
طبق گزارش‌های ابتدایی حاصل از کمیته بررسی سانحه خلبان پرواز سقوط کرده تنها دقایقی قبل از وقوع حادثه با برج مراقبت در تماس بوده و هیچ گزارشی مبنی بر شرایط غیرعادی در هواپیما ارائه نکرده است، اما تنها پس از چند دقیقه این هواپیما با کوه برخورد کرده تا به درگذشت تمام سرنشینان آن منجر شود.

گفت‌وگو با یک کارشناس صنعت هوایی نشان می‌دهد که برای این سقوط می‌توان چند سناریوی مختلف را در نظر گرفت.

یکی از اصلی‌ترین این طرح‌ها مربوط به شرایط آب و هوایی می‌شود با توجه به این‌که گزارش‌های هواشناسی حاکی از آن است که امکان قرار گرفتن هواپیما در برخی ابرهای بارور وجود داشته احتمال این‌که هواپیما در لحظه حادثه با تکانه‌های شدید هوایی مواجه شده باشد بسیار زیاد است.

از سوی دیگر با توجه به این‌که برخورد هواپیما به کوه از طریق قسمت پایینی (شکم) هواپیما بوده و نه دماغه نشان می‌دهد که خلبان در لحظات پایانی تلاش می‌کرده با بالا بردن ارتفاع هواپیما شرایط عبور از کوه مقابل را به وجود بیاورد، اما احتمالا با توجه به کاهش ارتفاع حاصل از شرایط آب و هوایی امکان این اتفاق به وجود نیامده است.

این کارشناس به سابقه و تجربه قابل توجه خلبان این پرواز پرداخت و گفت: کاپیتان حجت‌الله فولاد یکی از خلبانان شرکت آسمان بود و با همین هواپیما بیش از ۴۰۰ بار مسیر تهران - یاسوج را طی کرده بود، از این‌رو خلبان به طور دقیق به شرایط مسیر واقف بوده و حتی می‌توان گفت که بسیاری از بخش‌های این محور را حفظ بوده است از این‌رو نمی‌توان صرفا با ادعای اشتباه عامل انسانی مساله سقوط را علت‌گذاری کرد در شرایطی که می‌توان با بررسی دقیق شرایط آب و هوایی مشخص کرد که آیا بحث کاهش دفعه‌ای ارتفاع هواپیما در سقوط اخیر اتفاق افتاده یا خیر.

یکی دیگر از مسائلی که احتمال نقش آفرینی در سقوط اخیر را داشته بحث اختلاف فشار هوای باند فرودگاه یاسوج با فشار هوایی است که به خلبان اعلام شده است. این متغیر که سطح دقیق ارتفاع هواپیما از سطح زمین در فرودگاه مقصد را نشان می‌دهد باید به شکلی بسیار دقیق به خلبان اعلام شود، زیرا در صورتی که کوچک‌ترین اختلافی میان شرایط واقعی با آمار ارائه شده به خلبان وجود داشته باشد، امکان به وجود آمدن اشکال جدی در محاسبات تقرب و فرود وجود خواهد داشت هرچند این موضوع تنها یک فرضیه است و تا زمان بررسی دقیق اطلاعات جعبه سیاه نمی‌توان از آن سخن گفت.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
1
0
مشکل در هواپیما نیست این هواپیما (یا یکی از این شش هواپیما) هفت سال قبل در مسیر تهران مراغه دچار سانجه شد اما چرخ های آن باز نشد و مشکل در فرود آمدن و کم کردن ارتفاع داشت بعد اعلام کرد که به فروداه تبریز می رود، بعد ارومیه می رود، بعد اصفهان (که هیچ کدام ظاهرا اجازه فرود ندادند) بعد گفت به فرودگاه رشت می رویم از روی کوه ها و آستارا رد شد
در این زمان بود که دچار مشکل جدی شد به سرعت به طرف زمین سقوط کرد در الی که سرعت آن بسیار زیاد بود تا حدی که همه احساس می کردند در گوش هایشان صدای گرگر هوا را می شنوند (که البته احتمالا به دلیل بالا رفتن فشار خون مسافران بوده) و تنها چون تعداد مسافران آن پرواز کم بود و هواپیما سبک (طبق گفته خلبان آن پرواز) توانست از برخورد به کوه و سقوط جلوگیری کند - درخت ها و کوه به ما خیلی خیلی نزدیک بودند - شدت بالا کشیدن هواپیما طوری بود که محفظه های بار مسافران و تعدادی از صندلی ها شکست بعد هواپیما نتوانست در رشت فرود بیاید نتوانست در ساری فرود بیاید و نهایتا در فوردگاه گرگان بعد از حدود 4 ساعت و نیم پرواز فرود آمد
بنده به عنوان کسی که در آن پرواز حضور داشتم فکر می کنم کنترل این هواپیما در جریان های هوایی غیر منتظره نیازمند تجربه ی بیشتری است یا برای عبور از مناطق کوهستانی این هواپیما باید ارتفاع بیشتری داشته باشد و نحوه ی هدایت آن به علت وجود همان ملخ (که البته بد هم نیست) با به عنوان مثال هواپیماهای هم جثه مثل فوکر یا توپولف قطعا متفاوت است
به علاوه این که خلبانان ما فکر نمی کنم برای دوره های آموزشی هدایت این هواپیما تحت آموزش شرکت سازنده قرار گرفته باشند و چنان چه نکات خاصی در مورد هدایت این هواپیما مثلا افزایش ارتفاع در مناطق کوهستانی بیش از چیزی که برای سایر هواپیماها لازم است اطلاع خاصی داشته باشند و تمام دانش آن ها تجربی است
در نتیجه قطعا این هواپیما مشکل ندارد اما قطعا خلبانان ما نحوه ی هدایت آن را در شرایط سخت آب و هوایی نمی دانند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
0
0
اولا تحلیل اقای ناشناس مسافر بسیار عوامانه و ضعیف است!
خلبانان برای تایید شدن نهایی تحت آموزش و چک در سیمولاتور قرار میگیرند و مطالب مطروحه ایشان به عنوان مسافر فاقد توجه فنی است!
ضمنا کاملا غیر واقع است که هواپیما از مراغه بسمت دور ایران برود و ننشیند در هیچ فرودگاهی و نهایتا در گرگان بنشیند!!!!خنده دار است .....چرا که اگر چرخها باز نشده اند باید در تهران می نشسته که بیس عملیاتی و تعمیراتی آسمان است نه گرگان ! چرا که امکان تعمییر هواپیما مقدور نمی شد!پس واقعی نیست داستان نگارنده!!!

دوم اینکه کارشناس مربوطه که متاسفانه اسم ایشان ذکر نشده کاملا درست میفرمایند.
از این دست مشکلات قبلا هم پیش آمده که اختلاف اطلاعات هواشناسی(نه به خاطر الزاما ناتوانی بلکه به علت مدیریتی اشتباه )در اختیار خلبان قرار گرفته و منجر به سانحه گردیده است.
البته یخ زدگی سیستم سنجش فشار هواپیما و یا سطوح پرواز بعلاوه امکان برخورد با جریانات پایین کشنده در دامنه کوه هم از دلایل بسیار قوی برای این سانحه می باشد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین