کد خبر: ۵۱۰۸۳۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
پس از وتوی طرح آمریکا علیه یمن و ایران در شورای امنیت توسط روسیه

۶ نکته‌ درباره وتوی روسیه به‌نفع ایران در شورای امنیت؛ چرا مسکو در برابر واشنگتن ایستاد؟

هیلی، روسیه را محکوم کرد و مدعی شد که یکی از اعضای دائم شورای امنیت (روسیه) از ایران حمایت می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روز دوشنبه «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد از روسیه به دلیل آن‌که طرح آمریکایی‌ها برای تحریم ایران و متهم کردن تهران به تحریک شورشیان یمنی را وتو کرد، انتقاد شدیدی به عمل آورد. هیلی روسیه را محکوم کرد و مدعی شد که یکی از اعضای دائم شورای امنیت (روسیه) از ایران حمایت می‌کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روسیه اغلب از حق وتوی خود در شورای امنیت برای محافظت از ایران و اسد در سوریه در مقابل حملات غرب استفاده می‌کند. امریکا ایران را متهم کرده که نه تنها نفوذ خود را از طریق حمایت از اسد در سوریه  گسترش داده بلکه مخفیانه تسلیحات و موشک برای انصارالله یک گروه شبه نظامی شیعه در یمن ارسال کرده است. عربستان سعودی نیز تلاش کرده که آن گروه را از طریق حملات نظامی بیرون کند اما در این مسیر ناموفق بوده است. با تشدید بی‌ثباتی در یمن تلفات افزایش یافته و گروه‌های تندرویی چون القاعده و داعش تقویت شده و حضورشان را در آن کشور افزایش داده‌اند. 

۶ نکته‌ درباره وتوی روسیه به‌نفع ایران در شورای امنیت؛ چرا مسکو در برابر واشنگتن ایستاد؟

اما چرا روسیه از حق وتو خود در شورای امنیت به نفع ایران درباره موضوع «یمن» استفاده کرد؟ نشریه «نیوزویک» در اینجا به شش مورد اشاره کرده است: 

۱-ایران متحد اصلی بین المللی روسیه در سوریه است 

ایران یکی از دوستان قدیمی اسد است و در برابر معارضان سوری از سویی و نیروهای افراطی مسلح از سوی دیگر از حکومت سوریه از سال ۲۰۱۱ به این سو حمایت کرده و از سرنگون شدن اسد جلوگیری کرده است. همچنین مداخله نظامی روسیه در سال ۲۰۱۵ و حملات هوایی آن کشور بود که اسد کمک کرد تا در قدرت بماند و ارتش سوریه توانست پیش‌روی کند. 

۲-انصارالله مستقیما به ایران پاسخگو نیست 

انصارالله به طور گسترده‌ای به عنوان گروه طرفدار ایران توصیف شده است و اغلب از برنامه‌های تهران در خارج از آن کشور حمایت می کند. اتحاد واقعی بین این دو اما کمتر آشکار و روشن بوده است. انصارالله یک گروه مسلمان شیعه زیدی است که بیشتر به اسلام سنی نزدیک است تا اسلام دوازده امامی شیعه که توسط ایران نمایندگی می‌شود. اقلیت مسلمان شعیه یمن نیز سابقه طولانی حکمرانی در آن کشور تا سال ۱۹۶۲ میلادی را داشته‌اند. 

۳-شواهدی که نماینده امریکا در سازمان ملل متحد ارائه داد از سوی کارشناسان جای بحث و مورد تردید قرار گرفته است

انصارالله در اوایل نوامبر موشکی را به سوی فرودگاه بین‌المللی ریاض پرتاب کرد. آمریکا و عربستان سعودی مدعی شده‌اند که موشک از سوی ایران به انصارالله داده شده بود و تحریم‌های بین‌المللی را که علیه آن کشور وضع شده بود را نقض کرده است. کارشناسان سازمان ملل متحد شواهد کمی را پیدا کرده‌اند که اثبات کند این موشک‌ها را واقعا ایران در اختیار انصارالله قرار داده باشد.  

۴-امریکا تنها طرف امضا کننده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است که دیگر از آن حمایت نمی‌کند 

پریزیدنت دونالد ترامپ تهدید کرده که توافق هسته‌ای یا باید اصلاح شود یا آن که امریکا از آن خارج خواهد شد. در حالی که سایر قدرت‌های بزرگ جهان از جمله چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا کماکان به مفاد برجام پایبند هستند. 

۵-این اختلاف بخشی از یک درگیری شدید بین ایران و عربستان سعودی بوده است 

عربستان سعودی و ایران در دهه‌های گذشته بر سر نفوذ منطقه‌ای با یکدیگر رقابت کرده‌اند. این رقابت و تنش در سال ۲۰۱۶ میلادی افزایش یافت؛ زمانی که معترضان ایرانی به سفارت عربستان سعودی در تهران حمله کردند پیش از آن عربستان سعودی یک روحانی مسلمان شیعه را اعدام کرده بود. عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. شواهد نشان می‌دهند که نفوذ ایران در عراق، سوریه و لبنان افزایش یافته و ایران از عربستان سعودی در این حوزه سبقت گرفته است. 

۶-اختلافات ناشی از یک درگیری شدیدتر میان امریکا و روسیه بوده است 

در سال‌های اخیر روسیه فعالیت خود را در حوزه بین الملل با ریاست جمهوی پوتین افزایش داده و تلاش می کند تا هژمونی امریکا در عرصه جهانی را زیر سوال ببرد. در اروپا نیز روسیه شبه جزیره کریمه را به خود الحاق کرد که واکنش خصمانه‌ای را از سوی اتحادیه اروپا و ناتو به همراه داشت. این بزرگترین رویارویی روسیه با غرب از زمان جنگ سرد به این سو بوده است. امریکا و روسیه در سوریه نیز از طرفین دشمن یکدیگر حمایت می‌کنند. 

امریکا و روسیه در مورد نفوذ جهانی رقابت‌شان را در سطحی مسالمت‎آمیز نگه داشته‌اند با این حال، حوادثی نظیر حملات هوایی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا که باعث کشته شدن صدها نیروی دولتی طرفدار اسد و همچنین چندین شهروند روس شده وضعیت موجود را پر تنش کرده است.  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
1
3
هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره.
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
1
3
روسیه به محض اینکه امتیازات لازم را از کشورهای غربی بگیرد به ایران پشت خواهد کرد. روسیه با کارت ایران برای منافع خودش در مقابل غرب بازی می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
1
2
روسیه .... هست و برای گرفتن امتیاز از ایران حمایت کرده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
0
1
اینم برای اینکه وتو کرد. ا....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین