کد خبر: ۵۱۰۶۷۲
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
دشمنی میان آمریکا و اسرائیل با ایران پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد

سیاست‌های ترامپ درباره ایران را چه کسانی تعیین می‌کنند؟/چرا «آیپک» از توافق هسته‌ای نفرت دارد؟

اکنون بر تصمیمات دولت ترامپ این لابی‌گرهای دست راستی طرفدار اسرائیل و مخالف برحام هستند که نفوذ بی‌حد و حصری دارند. آیپک نگاه خود را معطوف به جلب حمایت هر دو حزب در امریکا کرده است اما به نظر می‌رسد که در عمل دیدگاه ایپک نزدیک به جمهوریخواهان است که مخالف برجام هستند. ایپک۲۰ تا ۴۰ میلیون دلار هزینه صرف تبلیغات تلویزیونی علیه توافق هسته‌ای کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- سایت «البوابه» با اشاره به نقش لابی دست راست اسرائیل در شکل دهی به سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران می‌نویسد: «امکان باقی ماندن برجام از زمان به قدرت رسیدن ترامپ به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است.»

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در ادامه این گزارش آمده است: در روز ۲۲ فوریه، همان روزی که ایران پایبندی‌اش به مفاد برجام از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شد، «مایک پنس» معاون رییس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس محافظه‌کاران امریکا گفت که آن کشور دیگر توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد. در همان روز «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران هشدار داد که اگر ترامپ سعی کند برای بانک‌های بین‌المللی و شرکت‌های خارجی در مورد همکاری با ایران حس عدم اطمینان را ایجاد کند، یک بحران هسته‌ای دیگر به وجود خواهد آمد. 

سیاست‌های ترامپ درباره ایران را چه کسانی تعیین می‌کنند؟/چرا لابی «آیپک» از توافق هسته‌ای نفرت دارد؟

سخنان و اظهارات بیان شده درباره برجام به شدت همراه با عصبانیت هستند. به نظر می‌رسد که مرتبط با این موضوع باید به وضعیت اسرائیل، متحد کلیدی و اصلی امریکا در منطقه اشاره کرد که اکنون وضعیت جالبی ندارد؛ زیرا علاوه بر آن‌که جنگنده اف -۱۶ آن رژیم پس از نقض حریم هوایی سوریه سرنگون شد یک پهپاد که اسرائیل گفته متعلق به ایران بوده نیز وارد حریم هوایی اسرائیل شد. دقیقا در اینجاست که مشخص می‌شود دشمنی میان آمریکا و اسرائیل با ایران پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. بسیاری از رهبران دست راستی اسرائیلی و آمریکایی‌های طرفدار اسرائیل زمانی که دولت اوباما شروع به آغاز مذاکرات هسته‌ای کرد و پس از تصویب برجام از توافق ناراضی بودند. آنان که مخالف برجام هستند تاکتیک‌های خود را تغییر داده‌اند». 

این سایت در ادامه می‌نویسد: در زمان کنونی لابی اسرائیل علیه ایران اقدامات وسیعی را انجام می‌هد. لابی اسرائیل خود به دو جناح راست و چپ تقسیم می‌شود. لابی‌گرهای دست راستی اسرائیل در امریکا  نفوذ عمیقی دارند؛ از جمله کمیته روابط عمومی آمریکا - اسرائیل (ایپک) که در سایت خود می‌گوید بیش از دو سوم از نمایندگان کنگره امریکا در کنفرانس آن نهاد حضور داشته‌اند؛ به همراه «مایک پنس» معاون رییس جمهوری امریکا. گروه‌های دیگری با موضع دست راستی شامل «سازمان صهیونیست آمریکا» نیز به اندازه کافی قدرتمند هستند که در مورد سیاست خارجی امریکا در قبال خاورمیانه بر مقام‌های تصمیم‌گیرنده تاثیرگذار باشند. 

با این حال، تنها آنان در واشنگتن حضور ندارند. سازمان‌های لیبرالی هم هستند که موضع ملایم‌تری در قبال مسئله فلسطین دارند؛ از جمله جی استریت، لابی دست‌چپی یهودیان امریکایی که مدعی است برای صلح تلاش می‌کند و و مخالف برجام نیز نبوده است. از لحاظ مالی و رسیدن به اهداف سیاسی اما لابی‌گرهای لیبرال هنوز قوی هستند. اکنون بر تصمیمات دولت ترامپ این لابی‌گرهای دست راستی طرفدار اسرائیل و مخالف برحام هستند که نفوذ بی‌حد و حصری دارند. آیپک نگاه خود را معطوف به جلب حمایت هر دو حزب در امریکا کرده است اما به نظر می‌رسد که در عمل دیدگاه ایپک نزدیک به جمهوریخواهان است که مخالف برجام هستند. ایپک از سازمانی موسوم به «شهروندان ایران عاری از هسته‌ای» (CNFI) حمایت کرده است و ۲۰ تا ۴۰ میلیون دلار هزینه صرف تبلیغات تلویزیونی علیه توافق هسته‌ای کرده است. این در حالیست که رقیب آن گروه یعنی «جی استریت» با مبلغی بسیار کمتر، ۴ میلیون دلار هزینه صرف تبلیغات‌اش کرده است و این موضوع نشان می‌دهد که در مقایسه با ایپک تا چه اندازه قدرت کمتری دارد. 

«البوابه» در ادامه می نویسد: با این حال، ایپک نتوانسته حمایت تمام سناتورهای دموکرات را جلب کند؛ آن هم به‌خاطر مخالفت با برجام. «جرمی بن امی» مدیر اجرایی جی استریت می‌گوید روزهایی که ایپک خود را به عنوان تنها صدای یهودیان امریکایی معرفی می‌کرد به سر آمده است. حتی در میان نظامیان امریکایی، از جمله «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا -که مواضع شدیدی علیه ایران دارد- نیز حمایت از توافق هسته‌ای دیده می‌شود. دکتر «دبرا شوشان» مدیر سیاستگذاری مرکز آمریکایی «هم اکنون، برای صلح» به «البوابه» می‌گوید: «تخریب برجام به نفع هیچ طرفی نیست؛ نه امنیت امریکا و اسرائیل را تامین می‌کند و نه به نفع امنیت دولت‌های عرب سنی منطقه است. در حالی که ایران کماکان به توسعه  برنامه موشکی خود ادامه می دهد و در منطقه نیز حضوری فعال دارد اگر برجام به هم بخود تعامل و مذاکره با ایران بر سر مسائل منطقه‌ای دشوارتر خواهد شد. به همین‌خاطر است که اعضای ارشد ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل؛ از جمله «امی ایالون»، «یوزی اراد» و «امرام میتزنا» نیز از توافق هسته‌ای حمایت کرده‌اند. 

این سایت اشاره می‌کند که ایپک اکنون به صورت تاکتیکی به جای طرح مطالبات حداکثری برای نابودی برجام، بر خواسته‌های کوچکتر متمرکز شده است. گفته می‌شود که ایپک بر استراتژی ترامپ در مورد ایران تمرکز دارد؛ استراتژی‌ای که هدف آن آسیب‌پذیر کردن توافق هسته‌ای است. از همین روست که ترامپ نیز خواستار انجام اصلاحات در مفاد برجام شده است. 

علیرغم لفاظی‌های ترامپ در مورد برجام، امریکا نمی‌تواند به طور قانونی از توافق هسته‌ای خارج شود. با این حال، می‌تواند تحریم‌هایی را وضع کرده و قوانین جایگزینی را اعمال نماید. بنابراین هنوز هم برای کسانی که با برجام مخالف هستند جای مانور وجود دارد؛ صدای آنان قوی‌تر می‌شود چرا که تنش در روابط اسرائیل و ایران در حال افزایش است. راه‌حل‌هایی که ایپک و ترامپ پیشنهاد می‌کنند تقریبا از نظر حقوقی و قانونی غیرممکن هستند. برای مثال، از جمله تاکید ترامپ بر نقض روح برجام از سوی ایران. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین