کد خبر: ۵۱۰۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۶

گزینه‌های معدود آمریکا در برابر ایران

آفتاب‌‌نیوز :  شرایط اما در عمل طبق نظر واشنگتن به پیش نرفته و اینک دولت جرج بوش شاهد آن است که متحدانش هرچه بیشتر خواستار حل مساله از طریق مذاکره و اجتناب از تحریم هستند.
برپایه همین تحلیل، خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد: علی‌رغم آنکه جرج بوش در مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کرد آمریکا همچنان گزینه تحریم علیه ایران را پیگیری کند، اما اروپا، چین و روسیه به شکل ماهرانه‌ای، تلاش بوش برای عملی کردن این گزینه را با مشکل روبرو کرده‌اند. 

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا نیز در تأکید بر اهداف واشنگتن در مساله هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با شبکه CBS گفت: ما پیش از این نیز گفته‌ایم که یا ایران غنی‌سازی را به حال تعلیق درآورد یا اینکه ما اعمال تحریم را تعقیب خواهیم کرد. وی افزود: ما در این خصوص با شرکایمان به طور ویژه گفت‌وگو کرده‌ایم. 

علی‌رغم این اظهارات احتمال اینکه آمریکا بتواند حمایت کافی از سوی اعضا دائم شورای را در تصویب تحریم (علیه ایران) در شورای امنیت بدست‌ آورد، بسیار کم است. 

اغلب متحدانش، با هشدار در مورد وضعیت افغانستان، جنگ در عراق و آینده لبنان، تمایل کمی به رویارویی با مواجهه دیگری در خاورمیانه دارند. 

از سوی دیگر با پایان یافتن مهلت 31آگوست شورای امنیت برای تعلیق و یا اعمال تحریم، به نظر می‌رسد این ابراز معنای خود را از دست داده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند ایران ممکن است چند سال دیگر نیز با مقاومت در مقابل فشارهای بین‌المللی به برنامه هسته‌ای‌اش ادامه دهد. 

دیوید آلبرایت در مصاحبه با شورای روابط خارجی اظهار داشت: موقعیت آمریکا برای کسب اجماع (علیه ایران) و حفظ آن نا‌امید کننده است. 

در کنار چین و روسیه که همواره با اعمال تحریم علیه ایران مخالفت کرده‌اند اظهارات شیراک، رئیس جمهور فرانسه نیز در مورد اینکه وی هیچ‌گاه طرفدار تحریم نبوده حاکی از آن است که آمریکا یکی دیگر از طرفداران خود در شورای امنیت را از دست داده است. با وجود آنکه در شرایط کنونی واشنگتن با انتخاب کمی روبرو است اما منتظر نتایج گفت‌وگوهای ایران با اتحادیه اروپا است. این کشور می‌تواند تحریم‌های خود را علیه ایران اعمال کند یا با متحدانش بپیوندند، اما در هر صورت این اقدامات هزینه کمی را نصیب ایران خواهد کرد. شاهد این مدعا نیز آن است که علی‌رغم به پایان رسیدن  مهلت، تهران همچنان از تعلیق برنامه هسته‌ای‌اش امتناع می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین