کد خبر: ۵۱۵۸۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
دیپلماسی هوشمندانه ایران در گسترش روابط با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز؛

هدف روحانی از سفر به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز چیست؟‌

ایران با وجود اختلاف نظر در مورد موضوع گاز در جهت حفظ روابط با ترکمنستان گام بر می دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سایت «دیپلمات» که گزارش های تحلیلی درباره مسائل سیاسی آسیا منتشر می کند در گزارش تازه خود اشاره می کند که به نظر می رسد ترکمنستان و ایران قصد دارند اجازه ندهند تا اختلاف نظر دو کشور در مورد جریان گاز به طور کامل باعث تاثیرگذاری منفی بر روابط دوجانبه فیمابین شود.

به گزارش آفتاب نیوز این سایت می نویسد:«در تاریخ ۲۷ مارس حسن روحانی رییس جمهوری ایران به عشق آباد سفر کرد و با «قربان قلی بردی محمدوف»  رییس جمهوری ترکمنستان دیدار داشت. فراتر از روابط دوجانبه، این دیدار نشان دهنده اماده سازی ایران برای اینده ای نامشخص و مقابله با اقدامات مقابله جویانه امریکاست.

 به گفته وزارت خارجه ایران روسای جمهوری دو کشور ۱۳ توافق نامه در طیف گسترده ای از زمینه های همکاری دوجانبه از جمله در حوزه های فرهنگ، هنر، آموزش و پرورش، کشاورزی و حمل و نقل هوایی را امضا کردند. با این حال، موضوع اصلی مورد علاقه برای تهران و عشق آباد مسئله «انرژی» است. 

ایران در ژانویه ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد که ترکمن گاز شرکت گاز ترکمنستان گاز جریان صادرات گاز به شمال ایران را قطع کرده و بدین ترتیب قرارداد ۲۰ ساله میان دو کشور را نقض کرده است. این موضوع سبب شد تا ترکمنستان ادعا کند که ایران در بازپرداخت بدهی ۲ میلیارد دلاری خود مسامحه به خرج داده است و علت قطع جریان گاز بدین خاطر بوده است.

 در گزارش های تازه این رقم به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است. این موضوع سبب شد تا دو کشور برای حل و فصل مشکل ایجاد شده به دیوان داوری بین المللی مراجعه کنند. 

در پایان ماه ژانویه «رویترز» گزارش داد که تهران اماده است پرونده ای را در این باره به دادگاه بین المللی درباره کیفیت و قیمت گاز دریافتی از ترکمنستان ارائه کند. علیرغم آن که ایران و ترکمنستان هر دو اعلام کرده اند که مشتاق به حل و فصل موضوع از طریق دیوان بین المللی هستند هنوز مشخص نیست که آنان چه گام عملی ای در این مسیر برداشته اند. 

به نظر می رسد که دو طرف اجازه نمی دهند تا این اختلاف نظر بر کلیت روابط تجاری و اقتصادی شان تاثیر بگذارد.

 به گزارش وزارت امور خارجه ایران، روحانی تاکید کرده است که مذاکرات درباره تنظیم نوع جریان گاز و همکاری در حوزه انرژي در دریای خزر صورت گرفته است.

 شرکت ملی گاز ایران نیز پیش تر گفته بود که ترکمنستان امیدوار است بتواند میزان گاز مبادله ای بیش تری را به آذربایجان و ارمنستان به میزان ۱۵ میلیون متر مکعب در روز از طریق لوله های ایران انتقال دهد.

 یکی از مقام های ایرانی اما در ماه نوامبر ۲۰۱۷ گفته بود که ایران مخالف مبادله گاز ترکمنستان با عراق و ترکیه است اما با انتقال گاز به جمهوری آذربایجان و ارمنستان مشکلی ندارد. این در حالیست که ترکمنستان به دنبال جذب مشتریان متنوع تر و بیش تر است. در حال حاضر بخش عمده گاز ترکمنستان به چین از طریق لوله های چینی صادر می شود».

«دیپلمات» در ادامه می نویسد:«با اشاره به این که در روز ۱۲ مه دونالد ترامپ درباره تمدید یا عدم تمدید لغو تحریم ها علیه ایران تصمیم گیری می کند احتمال خروج امریکا از برجام نیز تقویت شده است.

 هم چنین انتخاب «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ این گمانه زنی را تقویت می کند که برجام ادامه نیابد. دقیقا مشخص نیست که امریکا پس از خروج از برجام چگونه بازی خواهد کرد.

 دیدار روحانی بخشی از سیاست تهران برای گسترش تجارت با کشورهای دیگر است. پس از بازدید از ترکمنستان، روحانی به جمهوری آذربایجان سفر کرد کشور دیگری که می تواند به عنوان بخشی از شبکه امنیتی مدنظر ایران برای تامین منافع آن کشور در نظر گرفته شود.

 به نظر می رسد ایران قصد ندارد به ترکمنستان چیزی را بپردازد که عشق آباد معتقد است مالک آن است. با این حال، تهران نمی خواهد پل های پشت سرش را بسوزاند چرا که می داند در ماه های آینده به این پل ها نیاز خواهد داشت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین