کد خبر: ۵۳۱۸۲۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
فشار ترامپ بر صادرات ایران باعث آسیب رساندن بر روند جهانی انتقال نفت خواهد شد

جهان تمایلی به همراهی با آرزوهای واشنگتن ندارد/چالش‌های پیش‌روی آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران

بعید به نظر می رسد که خریداران بزرگ نفت ایران مانند چین خرید خود از آن کشور را به صفر برسانند با این حال، تحریم‌های ضد ایرانی سبب افزایش قیمت نفت خواهند شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- دولت ترامپ از تمام کشورهای وارد کننده نفت از ایران خواسته تا واردات خود را از ماه نوامبر متوقف کنند. متقاعد کردن جهان تمایلی به همراهی با آرزوهای واشنگتن ندارد/چالش‌های پیش‌روی آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایراندیگر کشورها از نظر دیپلماتیک از سوی ترامپ کار راحتی نخواهد بود. مقام های وزارت خارجه امریکا روز سه شنبه اعلام کردند که دولت آن کشور در مورد صادرات نفت ایران، تحریم‌ها و سخت‌گیری‌های به مراتب بیشتری را در مقایسه با دولت اوباما اعمال خواهد کرد. دولت ترامپ خواستار پیدا کردن راه‌های جایگزین برای واردات نفت از سوی کشورهای واردکننده نفت از ایران شده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه «فارین پالسی» در گزارشی اشاره می‌کند که «به صفر رساندن واردات نفت از ایران» هدفی بلندپروازانه است که احتمالا ترامپ به آن دست نخواهد یافت. این نشریه می نویسد: «حتی زمانی که دولت اوباما از حمایت جهانی برای تحریم اقتصادی علیه ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی برخوردار بود، مجبور شده بود تا مقدار زیاد چرخش دیپلماتیک نشان دهد تا اروپایی‌ها را با خود همراه سازد. این در حالیست که در حال حاضر بسیاری از کشورها تمایلی به همراهی با آرزوهای واشنگتن ندارند به ویژه آن که ایران کاملا منطبق با شرایط برجام و مفاد آن عمل کرده است. تنها موردی که برخی از شرکت‌های نفتی در اروپا، هندو شرق آسیا درباره آن نگران هستند خطر خارج شدن از اقتصاد امریکا در صورت ادامه معامله با ایران است. با این حال، روشن نیست که بزرگترین مشتریان نفتی ایران از جمله چین، هند و ترکیه که تقریبا نیمی از صادرات نفتی ایران به آن کشورهاست چه تصمیمی را اتخاذ خواهند کرد. یکی از منابع آگاه وزارت خارجه امریکا گفته که هنوز مذاکراتی جدی با نمایندگان این کشورها در زمینه کاهش واردات نفت از ایران صورت نگرفته است».

«ریچارد نفیو» از مقام‌های سابق دولت اوباما که در زمینه تحریم‌های ایران نیز نقش مهمی داشته است می‌گوید: «من واقعا نمی‌دانم که طرح ترامپ چگونه امکان‌پذیر است؛ چه از نظر اقتصادی چه سیاسی».

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که هندوستان اخیرا اعلام کرد که تنها به تحریم‌های سازمان ملل متحد احترام می‌گذارد نه تحریم‌های یکجانبه آمریکا و به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد. اگرچه آن کشور میزان خرید نفت از ایران را از بهار به این سو تا حدی کاهش داده است. این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که متقاعد کردن چین، بزرگترین خریدار نفت از ایران برای محدود کردن خریدهایش کاری به مراتب دشوارتر برای دولت ترامپ حواهد بود. در حدود یک چهارم از فروش نفت ایران به چین است؛ یعنی حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز از حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روزی که ایران صادر می کند. تقاضا برای نفت در حال افزایش است. در ماه مارس گذشته واردات نفت چین از ایران به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود. علاوه بر این، چین اکنون در جنگ تجاری با امریکا مواجه است و پکن به دنبال راه هایی برای مقابله با تعرفه‌های واردات امریکاست. حفظ میزان خرید نفت از ایران و یا افزایش خرید نفت ایران از سوی چین اهرمی در دست پکن برای مقابله با واشنگتن و اعمال فشار بر امریکاست».

«ریچارد نفیو» نیز می گوید که فکر نمی کند چین و هندوستان در سیاست به صفر رساندن خرید نفت از ایران با ترامپ همراهی کنند. این نشریه اشاره می‌کند که اگر ترامپ خواستار موفقیت در سیاست به صفر رساندن واردات نفت از ایران است باید تنش‌های تجاری جاری با پکن را حل و فصل کند چرا که بدون چین این سیاست موفقیت‌آمیز نخواهد بود. دولت ترامپ همچنین باید خریداران بزرگ از جمله کره جنوبی، ژاپن، ترکیه و اعضای اتحادیه اروپا را نیز متقاعد سازد که از ایران نفت نخرند. مقام‌های ژاپنی گفته‌اند که در حال بحث و گفت‌وگو در این‌باره با مقام‌های امریکایی هستند و هنوز در برابر فشار امریکا به نظر می رسد که مقاومت می کنند. مقام‌های ترکیه نیز به «فارین پالسی» گفته اند که دولت آن کشور هنوز واکنشی نسبت به خواسته امریکا از خود نشان نداده است. اتحادیه اروپا نیز کماکان از توافق هسته‌ای حمایت می کند هر چند که برخی از شرکت های اروپایی به دلیل ترس از مجازات های تحریمی امریکا خرید خود را از ایران محدود می کنند.

«فارین پالسی» اشاره می کند مشکل بزرگتر آن است که هر چه امریکا در سیاست منع صادرات نفتی ایران موفق‌تر باشد پیدا کردن منابع ارزان و مقرون به صرفه نفتی برای تقاضای رو به افزایش جهانی دشوارتر می‌شود. پس از اعلام تصمیم ترامپ علیه ایران قیمت هر بشکه نفت به ترتیب به ۷۱ دلار نفت نیویورک و ۷۷ دلار نفت لندن افزایش یافت. هفته گذشته اوپک و روسیه توافق کردند که تولید را در ماه های آینده افزایش دهند تا راهی برای کاهش قیمت‌ها پیدا کنند. عربستان سعودی و روسیه بزرگترین اعضای متعهد به این توافق هستند.

«فارین پالسی» اما اشاره می کند که جایگزین کردن بیش از ۲ میلیون بشکه در روز صادرات خام ایران از سوی دیگر اعضا کار اسانی نخواهد بود. عربستان سعودی اعلام کرده که قصد دارد تولید نفت به میزان ۱۱ میلیون بشکه در روز را از ماه ژوئیه اغاز کند. این یعنی افزایش یک میلیون بشکه بیش از میزان کنونی صادرات نفت عربستان سعودی. مقام‌های آن کشور می گویند که عربستان توانایی صادرات بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت در روز را نیز دارد.

این نشریه اشاره می‌کند که با این وجود،‌ روسیه که روزانه در حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت صادر می کند توانایی محدودی برای افزایش صادرات در کوتاه مدت دارد. حتی امریکا که تولید نفت خود را به طور مستقل انجام می‌شود به دلیل محدودیت‌های زیربنایی توانایی محدودی برای افزایش تولید در سال جاری دارد.

«فارین پالسی» اشاره می‌کند که حذف کردن بشکه های نفت ایران از بازار تنها موردی نیست که باعث افزایش قیمت نفت می‌شود: تولید نفت ونزوئلا نیز در حال کاهش است و توانایی لیبی برای حفظ صادرات نفت به دلیل آشفتگی‌های سیاسی در آن کشور دشوارتر می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
1
0
بدبخت افتاب... این چند میلیون دلار ... که به تو اختصاص می دهند بزودی تمام می شود پس اینهمه احساس دلخوشی نکن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
2
0
این مزخرفات چیه نوشتی؟
ژاپن دیگه از ایران نفت نمی خره. هند دیگه نمیخره. اروپا نمیخره. آفریقا نمیخره.البته چین میخره ولی پولش رو نمیده میگه بیا کالای بنجول ببر(زمان احمدینژاد یادتون رفت.آلزایمر که ندارین؟)
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
1
جوجه رو آخر پاییز میشمارند . خواهیم دید که جهان چی و کی رو انتخاب خواهد کرد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
1
1
هی دلتون رو با این مقاله ها و به اصطلاح تحلیلها خوش کنید. وقتی بقیه دنیا با آمریکا همراهی کردن و نتیجه اش رو دیدن لطف کنید اونوقت بابت یه همچین دروغهایی که انتشار دادین عذر خواهی کنین.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین