کد خبر: ۵۴۳۰۵۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
گمانه‌زنی‌ها درباره میزان موفقیت سیاست امریکا علیه ایران در سوریه

ایران باید نگران "خیانت" احتمالی از جانب روسیه و همدستی پوتین با ترامپ باشد؟

الجزیره: آیا مسکو تهران را مجبور به خروج از دمشق خواهد کرد؟ / وسیه همواره از کارت ایران برای چانه‌زنی با امریکا استفاده کرده است/نشنال اینترست: واشنگتن باید حضور ایران در سوریه را برسمیت بشناسد و با این واقعیت زندگی کند/ سیاست امریکا درباره متقاعد شدن ایران توسط روسیه به منظور خروج از سوریه غیر واقع بینانه است/ انتظار داشتن در مورد حذف نفوذ ایران در منطقه بیشتر یک رویاست
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- شبکه خبری "الجزیره" در گزارشی اشاره کرده که آمریکا نباید به روسیه متکی باشد و نباید فکر کند که روس‌ها به این زودی ایران را مجبور به خروج از سوریه خواهند کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این شبکه خبری با اشاره به اینکه ایران نگران "خیانت" احتمالی از جانب روسیه و همدستی پوتین با ترامپ است، می‌نویسد:"این نگرانی از سوی ایران در حالی وجود دارد که مسکو درصدد مذاکره با امریکا بر سر موضوعات مختلفی از جمله تحریم‌های اقتصادی اخیر است. جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ نیز در جریان سفر به اسرائیل اشاره کرد که پوتین به او گفته که از خروج نیروهای ایرانی از سوریه حمایت می‌کند. روز پس از آن بولتون با "نیکلای پتروشف" همتای روس خود دیدار کرد و مشخص شد که درک متقابل و جامعی میان روسیه و امریکا در این باره وجود ندارد. او پس از جلسه‌ای پنج ساعته به خبرنگاران گفت که پیشرفت عمده‌ای در این‌باره صورت نگرفته است. به گفته پتروشف پیشنهاد امریکا مبنی بر فشار روسیه بر ایران برای خروج از سوریه در برابر تعلیق تحریم های روسیه از سوی مسکو پذیرفته نشده است. مسکو هنوز امادگی لازم برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه را ندارد. دلایلی وجود دارند که نشان می دهند چرا مسکو کماکان پیشنهادات امریکا در مورد سوریه را رد می کند".

ایران باید نگران

این شبکه خبری در ادامه می نویسد: "مسکو به خوبی می داند که لغو تحریم ها برعهده کنگره امریکا و نه رییس جمهوری است و این بدان معناست که وعده امریکا درباره لغو تحریم های وضع شده علیه روسیه هیچ ضمانت اجرایی‌ای ندارد چرا که کنترل این موضوع در دست ترامپ نیست. علاوه بر این، رهبری روسیه آماده نیست که تمام پل‌ها با ایران را خراب کند. علاوه بر بحران سوریه، مسکو و تهران در زمینه موضوعات مختلف مانند انرژی و امنیت حوزه خزر و وضعیت افغانستان با یکدیگر همکاری دارند. ایران و روسیه هر دو خواستار ادامه این همکاری‌ها هستند. سرانجام آن که روسیه هنوز به امریکا اعتماد ندارد".

این شبکه خبری البته می نویسد که روسیه همواره از کارت ایران برای چانه‌زنی با امریکا استفاده کرده است. در ژوئن سال 1995 میلادی "ال گور" معاون وقت رییس جمهوری امریکا با نخست وزیر وقت روسیه توافقنامه‌ای مخفیانه را امضا کرد که خواستار پایان دادن به فروش تسلیحات متعارف روسیه به ایران تا پایان سال 1999 میلادی شده بود. این توافق هزینه‌ای 4 میلیارد دلاری به همراه داشت. در سال 2009 میلادی نیز دیمیتری مدودف و اوباما با یکدیگر توافق کردند تا روسیه همکاری خود را با ایران کاهش دهد. یک سال پس از آن روس‌ها تحویل سیستم‌های موشکی اس-300 به ایران را متوقف کردند. با این حال، در هر دو مورد علیرغم امتیاز ارائه شده از سوی روسیه، گرم شدنی در روابط مسکو و واشنگتن دیده نشد. روسیه تاکنون نتوانسته امتیاز عمده‌ای از چانه زنی با امریکا با کارت ایران بدست آورد".

این شبکه خبری می نویسد دلیل دیگر آن است که ایران تحت کنترل کامل روسیه قرار ندارد. به همین خاطر رهبران روسیه دروغ نگفته‌اند زمانی که اظهار داشته‌اند خروج ایران از سوریه غیرواقع‌گرایانه است. روسیه کماکان یکی از بازیگران اصلی درگیر در سوریه است اما نفوذ آن کشور بر متحدان‌اش نامحدود نیست. برای مثال، در شرایط کنونی خروج نیروهای طرفدار ایران از مرز جنوبی سوریه نه بدلیل فشار روسیه بر تهران که نتیجه جمع‌بندی رهبران ایران است که برای منافع خود این کار را انجام دادند. ایران به این نتیجه رسید که خروج از سوریه سبب می‌شود تا اسرائیل کمتر به سوریه حمله کند و کنترل ارتش سوریه بر جنوب آن کشور نیز تثبیت شود. با این حال، برای روس‌ها دشوار است که خواستار خروج کامل نیروهای ایرانی که به دولت اسد کمک کرده‌اند از سوریه شوند. دوم آن که حذف کامل نیروهای ایرانی از سوریه در شرایط فعلی قابل دستیابی نیست. نیروهای ایرانی بر سیستم سوریه تسلط ندارند بلکه در درون آن ادغام شده و بخشی جدایی‌ناپذیر از آن شده‌اند. در طول جنگ داخلی هفت‌ساله در سوریه، ایرانی‌ها به ساختار نیروهای مسلح سوریه پیوسته‌اند. حذف آنان به نابودی کل نظام منجر خواهد شد. در نتیجه،با توجه به تمام دلایل ذکر شده واشنگتن به سختی می‌تواند روسیه را متقاعد کنند که ایران را به زودی از سوریه خارج کند".

آیا ایران سوریه را ترک خواهد کرد؟

نشریه "نشنال اینترست" نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان "آیا ایران سوریه را ترک خواهد کرد؟" با اشاره به اینکه سیاست امریکا در قبال سوریه و خروج نیروهای ایرانی از سوریه یک "سراب" است، می‌نویسد: "تعقیب سیاست سراب گونه به موفقیت در سیاست خارجی نمی‌انجامد. به نظر می‌رسد که مقام‌های روس با بولتون موافق هستند که نیروهای ایرانی باید سوریه را ترک کنند با این حال، روس‌ها برای امریکایی‌ها روشن ساخته‌اند که توانایی مجبور کردن ایران برای خروج از سوریه را ندارند. خواست ترامپ برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه موضوع تازه‌ای نیست. ترامپ دائما گفته که ایران باید رفتار منطقه‌ای خود را تغییر دهد. با این وجود، علیرغم فشارهای تحریمی امریکا بر اقتصاد ایران و کاهش ارزش واحد پول ملی آن کشور، تهران هنوز حاضر به توافق دوباره با امریکا نشده است. به نظر می‌رسد فراخوان ترامپ برای دست برداشتن ایران از تلاش های منطقه‌ای‌اش برای افزایش نفوذ در خاورمیانه گوش شنوایی ندارد. ایران و روسیه مسئول اصلی کمک به اسد برای شکست دادن داعش و سایر گروه‌های شورشی بودند. باید دانست که منافع ایران و روسیه در سوریه یکسان نیستند. تعهد هر یک از آنان به بقای حکومت سوریه از نظر کیفی متفاوت از یکدیگر است. مسکو می خواهد دستکم در ظاهر از برکناری اسد به منظور راهی برای حل و فصل مشکلات داخلی سوریه میان دولت آن کشور و اپوزیسیون سوریه استفاده کند و همزمان روسیه نفوذ خود را در سوریه حفظ کرده و پایگاه دریایی‌اش در آن کشور را نگه دارد. برای ایران اما حفظ شخص اسد در قدرت اهمیت دارد. در حال حاضر به نظر می رسد حکومت اسد کنترل بسیاری از بخش‌های سوریه را در دست گرفته است. ایران مایل است کمک‌های خود را به حکومت سوریه در بدترین شرایط ادامه دهد. ایران تمایلی به عقب‌نشینی استراتژیک از سوریه نخواهد داشت چرا که این امر می‌تواند بر حضور سیاسی ایران در عراق و در لبنان از طریق حزب الله تاثیر منفی بگذارد. در نتیجه، انتظار داشتن در مورد حذف نفوذ ایران در منطقه بیشتر یک رویاست. حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه به نفع اهداف ایران است و از سوی دیگر به نفع اسد خواهد بود چرا که او نیز نمی‌خواهد بیش از اندازه به روسیه وابسته باشد. اسد به این موضوع مشکوک است که ممکن است مسکو تصمیم بگیرد دیگر از حکومت او حمایت نکند".

نشنال اینترست در پایان می‌نویسد:"در چنین شرایطی به نظر می‌رسد تلاش‌های امریکا برای متقاعد کردن روسیه به منظور وادار کردن ایران به خروج از سوریه بیهوده است. روسیه به اسرائیل اطمینان داده که نیروهای ایرانی در فاصله هشتاد و پنج کیلومتری مرز اسرائیل نخواهند ماند چرا که نمی‌خواهد شعله آتش در خاورمیانه بیشتر شود. با این حال، حضور ایران در داخل و اطراف دمشق غیرقابل مذاکره به نظر می رسد. از سوی دیگر، روسیه اکنون در موقعیتی نیست که بخواهد ایران را مجبور به ترک سوریه کند. حضور ایران در سوریه واقعیتی است که واشنگتن باید بیاموزد با آن همزیستی داشته باشد". 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
6
خیانت چه معنایی دارد. روسها کی با ما پیمان درست و حسابی داشته اند که خیانت کنند!؟ نباید به آنها دل بست.
هامون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
6
از اول هم نباید به این کشور اعتماد می کرد تاریخ نشان داده ای قوم غیر از تصرف و باجگیری کاری بلد نیستند یعنی همیشه و همه جا منافع خودشان را به هیچ چیزی ترجیح نمی دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
6
هيچ كشوري نبايد در سوريه حضور داشته باشد حتي ايران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
4
خیانت کردن روسیه چیز عجیب یا جدیدی نیست.کاملا طبیعیه..اونا فکر منافع خودشونن هرجا تامین بشه همون سمت میچرخن..ما دنبال ایدئولوژی هستیم
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
6
مگه ما در سوریه حضور داریم؟ تلویزیون که فقط میگه ما در سوریه حضور نداریم و فقط مستشارها در سوریه حضور دارند و مشاوره میدن. یعنی صدا و سیما میلی دروغ میگه؟ بقول نقی : مگه داریم؟ مگه میشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
4
رابطه خبرها .
1.وزیر خارجه روسیه به نشان مخالفت در عکس یادگاری . برجام
شرکت نکرد .
2.در رسانه های روسیه. .از. مقتدر شدند ایران بعداز برجام. اظهار نگرانی شده .
3.همزمان .از مشهد به مسکو چند رفت امد پنهانی انجام. شده است

. همه شاهد هستند عده ای خراسان .دولت قوی و موفق و افزایش رفاه .را برنمی تابند . ومثل عقب مانده ها هنوز در ژست انتخابات باقی مانده اند .به امید اینده .

حس مشترک استان رضوی. و شوروی .نا بسامان ساختن امور کشور است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
2
به رابطه خبرها. توجه شود .
1.وزیر خارجه روسیه به نشان مخالفت در عکس یادگاری . برجام
شرکت نکرد .
2.در رسانه های روسیه. .از. مقتدر شدن ایران بعداز برجام. اظهار نگرانی شده .
3.همزمان .از مشهد به مسکو چند رفت امد پنهانی انجام. شده است

. همه شاهد هستند عده ای .دولت قوی و موفق و افزایش رفاه .را برنمی تابند .
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
5
متاسفانه مهره روسیه شده ایم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
4
شک نکنید روسها خائنترینند
یزدی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
2
شک نکنید روسها هم عین آمریکا و اروپا و صهیونیستها و سعودیها فقط به منافع ملی خودشون فکر میکنن؛ این سیاست ثابت هرکشوریه ؛ پس دل بستن به بیگانه یک خطای استراتژیکه.ما بایست بر اساس منافع خودمون با هریک از کشورها قرار داد ببندیم و هوشیارانه رفتار کنیم تا برجامی دیگر اتفاق نیفته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
1
رابطه ما با روسیه و چشم پوشی زوی برخی اقدامات چین با اقلیت مسلمان بنحوی از روی ناچاری است .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین