کد خبر: ۵۴۱۲۱۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
به نظر می‌رسد پمپئو رسما پذیرفت که پرونده ایران را به برایان هوک تحویل دهد که زیر نظر کاخ سفید قرار دارد

چرا دولت ترامپ گروه "اقدام ایران" را تشکیل داد؟ آیا مایک پمپئو در مورد پرونده ایران به حاشیه رانده شده؟

"وزارت خارجه امریکا به طور سنتی، زمانی یک گروه اقدام ویژه را در مورد کشوری تشکیل می‌دهد که آن کشور خاص با بحران سیاسی مواجه باشد و یا در اولویت رئوس کار امریکا قرار گیرد. تشکیل گروه اقدام ایران نشان دهنده بالاتر بودن دست جنگ‌طلبان در کابینه ترامپ است. به نظر می‌رسد پمپئو رسما پذیرفت که پرونده ایران را به برایان هوک تحویل دهد که زیر نظر کاخ سفید قرار دارد"
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- تاکنون تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا و اعلام آن در تاریخ 16 آگوست باعث ایجاد گیجی و سردرگمی ناظران سیاسی شده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شبکه خبری "الجزیره" با اشاره به این که وزارت خارجه امریکا به طور سنتی، زمانی یک گروه اقدام ویژه را در مورد کشوری تشکیل می‌دهد که آن کشور خاص با بحران سیاسی مواجه باشد و یا در اولویت رئوس کار امریکا قرار گیرد، در مورد علت تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت خارجه امریکا می‎نویسد:" در موارد پیشین، تشکیل گروه اقدام ویژه باعث نگرانی زیادی نمی‌شد. آنچه باعث افزایش نگرانی‌ها درمورد گروه اقدام ایران شده، اعلام تشکیل این گروه همزمان با شصت و پنجمین سالگرد کودتای سیا علیه دولت مصدق نخست‌وزیر سابق ایران است. همچنین، صلح‌طلبان هشدار می‌دهند که پیش از حمله امریکا علیه عراق در سال 2003 میلادی نیز گروه مشابهی برای عراق تشکیل شده بود. آنان می‌گویند تشکیل گروه اقدام ایران نشان دهنده بالاتر بودن دست جنگ‌طلبان در کابینه ترامپ است. شایان ذکر است که وزارت خارجه امریکا به طور همزمان یک نماینده ویژه جدید را در مورد مسائل سوریه تعیین کرده است".

چرا دولت ترامپ گروه

"الجزیره" اما اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد شواهدی وجود دارند که در مورد پرونده ایران، مایک پمپئو به حاشیه رانده شده است. پنجشنبه گذشته انتصاب "برایان هوک" به ریاست گروه اقدام ایارن بسیار کوتاه بود و چشم انداز جامعی از علت و هدف تشکیل این گروه بیان نشد. به نظر می‌رسد پمپئو تحت فشار از سوی متحدان ترامپ در کنگره قرار گرفته است. آنان معتقدند که او نگاهی ایدئولوژیک دارد و ممکن است آمریکا را در مسیر جنگ با ایران قرار دهد. یک هفته پس از آن بود که ترامپ از وزیر خارجه خود خواست که گفت‌وگو با ایران را بدون پیش‌شرط و هر زمانی که ایران بخواهد در دستور کار قرار دهد. تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت خارجه اما این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که در نهایت این کاخ سفید است که سیاستگذاری در مورد ایران را انجام می دهد. "برایان هوک" مشاور ارشد جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید است؛ در نتیجه این می‌تواند مهمترین دلیلی باشد که چرایی پذیرش تشکیل این گروه از سوی ترامپ را نشان دهد. به نظر می‌رسد پمپئو رسما پذیرفت که پرونده ایران را به برایان هوک تحویل دهد که زیر نظر کاخ سفید قرار دارد".

الجزیره افزوده است: "تصمیم برای تشکیل این گروه مبتنی بر این فرض است که کاخ سفید این موضوع را برسمیت شناخته که تحریم مجدد ایران راه دشواری را در پیش‌روی آن کشور قرار می‌دهد و ممکن است ایران در آینده نزدیک حاضر به مذاکره با آمریکا شود. دولت ترامپ نیاز به فرد و  نهادی دارد که تمام وقت رهبران جهان را به همراهی با تحریم‌های امریکا علیه ایران ترغیب کند. به نظر می‌رسد تشکیل گروه اقدام ایران در این راستا است. برخلاف تحریم‌های امریکا علیه ایران در دوره اوباما، در شرایط کنونی عدم توافق بین‌المللی مستلزم تلاش‌های دیپلماتیک شدید برای متقاعد کردن کشورهایی چون هند، چین و عراق برای موافقت با همراهی با امریکا در تحریم ایران است".

این شبکه خبری در پایان می‌نویسد: "هنوز هم سیاست آمریکا در قبال ایران مبهم است. از پیشنهاد برای گفت‌وگوی بی‌قید و شرط تا به راه انداختن جنگ روانی بخشی از این سیاست مبهم هستند. دولت ترامپ می‌خواهد ایران را به گوشه رینگ براند و معتقد است که کسی که در گوشه رینگ قرار می گیرد تسلیم می شود. مقامات ایران اما اشاره کرده‌اند که نه مذاکره‌ای با ترامپ در کار است و نه جنگی در می‌گیرد. امریکا و ایران هیچ یک موضع نظامی خود در منطقه را تغییر نداده‌اند. به نظر می‌رسد تنگنای میان واشنگتن و تهران تا پایان سال ادامه خواهد یافت و تهران تلاش می‌کند تا از تبعات تحریم‌ها فرار کند".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین