کد خبر: ۵۵۰۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۸
گفت‌وگوی تفصیلی آفتاب با محمد نبی حبیبی

دبیرکل مؤتلفه: اصولگرایان عبرت بگیرند

آفتاب‌‌نیوز : حزبی که ستون فقرات جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان ائتلاف گروه‌های راست سنتی را تشکیل می‌دهد اما نتوانست اتحاد و وحدت را بین خود و دو فهرست اصلی دیگر اصولگرایان یعنی فهرست ائتلاف بزرگ اصولگرایان (حامیان قالیباف) و لیست ائتلاف سراسری لایحه خوش‌خدمت (حامیان احمدی‌نژاد) برقرار کند و در نهایت دو روز مانده به 24 آذر با ارائه یک فهرست 15 نفره که پنج نفر از آنها کاندیدای اختصاصی جبهه پیروان و 10 نفر دیگر به صورت مساوی از لیست‌های حامیان قالیباف و احمدی‌نژاد بودند، وارد یک بازی از پیش باخته شد. 

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی از آفتاب قول گرفت تا با توجه به حساسیت شرایط کنونی، سخنان او را بدون هیچ دخل و تصرفی منتشر کند.این گفت وگو را بخوانید: 

آقای حبیبی! به صورت کلی انتخابات شوراها و مجلس خبرگان رهبری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا به همان تحلیلی که چند ماه پیش از فضای انتخابات و نحوه شرکت اصولگرایان در آن داشتید، رسیدید؟
در مورد انتخابات 24 آذر باید گفت که حضور گسترده و با شکوه مردم حتی به تصدیق دشمنان خارجی ما هم رسیده است. دشمنان خارجی از قبل پیش‌بینی می‌کردند که مردم در این انتخابات شرکت نمی‌کنند اما اکنون اشتباه بودن این تحلیل بی‌پایه برخود ‌آنها هم ثابت شده، من روز انتخابات در یکی از سایت‌های منافقین دیدم که نوشته بود تعداد رای دهندگان در حوزه‌ها از انگشتان دست هم کمتر است، حالا اگر دستان منافقین دو هزار انگشت دارد که یک بحث دیگر است. در مورد انتخابات خبرگان باید بگویم که ما انتخاب نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان با رای 28 میلیونی مردم را یک امر شایسته تقدیر و سپاسگذاری می‌دانیم و حزب موتلفه اسلامی هم از اینکه از حدود پنج ماه پیش به صورت رسمی اعلام کرد که از فهرست مشترک جامعتین حمایت می‌کند، خدا را شاکر است. در خصوص انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم با توجه به حضور باشکوه مردم روز پرافتخاری برای نظام رقم خورد اما درباره شورای شهر آینده تهران من پیش‌بینی می‌کنم که ترکیب آن تلفیقی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باشد که احتمالا غلبه با اصولگرایان خواهد بود. 

عملکرد کل جریان اصولگرا با توجه به سه لیسته شدن این جناح در انتخابات شوراها را چطور تحلیل می‌کنید؟
آنچه که به حزب موتلفه اسلامی و جبهه پیروان خط امام و رهبری مربوط است، این است که ما از حدود پنج ماه پیش تلاش کردیم تا اصولگرایان در تمام شهرها و به خصوص تهران به یک فهرست واحد دست پیدا کنند به همین منظور سه ماه پیش طی یک دستور تشکیلاتی به تمام دفاتر استانی خود ابلاغ کردیم که این دفاتر به هیچ‌عنوان حق ارائه فهرست مستقل از اصولگرایان در انتخابات را ندارند و اگر فهرستی از سوی مجموعه اصولگرایان اعلام شد که حتی نام یک نفر از وابستگان حزب موتلفه در آن نبود، دفاتر ما باز هم مکلف به حمایت از آن هستند. 

درخصوص تهران هم، تلاش‌های فراوانی از سوی جبهه پیروان و حزب موتلفه برای ایجاد وحدت بین اصولگرایان صورت گرفت و در این راستا مذاکرات گسترد‌ه‌ای با حامیان قالیباف و حامیان احمدی‌نژاد داشتیم که متاسفانه به نتیجه نرسیدند. علت تاخیر جبهه پیروان برای ارائه فهرست انتخاباتی خود به رغم اینکه این فهرست از دو ماه پیش آماده بود، هم مشخص شدن نتایج رایزنی‌های اصولگرایان بود. با این حال طبیعتا این ایراد بر مجموعه اصولگرایان وارد است که چرا به فهرست مشترک دست نیافتند؟ و باید معلوم شود که در این مساله کدام تشکل‌ها، شخصیت‌ها و هواداران اصولگرایان چه موضع‌گیری‌هایی داشتند و برخی دیگر از گروه‌ها مانند حزب‌ موتلفه اسلامی و جبهه پیروان حتی به قیمت نماینده نداشتن در فهرست اصولگرایان، آماده تفاهم با دیگران بودند و اشخاصی که این آمادگی را نداشتند باید به روش‌های آنان انتقاد وارد کرد. با این حال امیدوارم تا وقایع منتهی به انتخابات شوراها درس عبرتی برای مجموعه اصولگرایان باشد تا در تصمیم‌‌گیری‌های آینده خود، درست عمل کنند. 

آیا شما فکر نمی‌کنید که اختلافات فراوان اصولگرایان در انتخابات شوراها در مقاطع مهم آینده مانند انتخابات مجلس هشتم، برای این جریان دردسر ساز شود؟
من واقعا امیدوارم که این تجربه باعث شود تا آن دسته از دوستان که تمام همت خود را صرف ایجاد وحدت و هماهنگی بین اصولگرایان نکردند، از این پس به این مساله توجه ویژه داشته باشند. البته من جزو اشخاصی هستم که با توجه به مشترکات فراوان اصولگرایان، هیچ مانعی را بر سر رسیدن این جریان به وحدت در مقاطع آینده نمی‌بینم. 

گروه‌ها و اشخاصی که باعث به وحدت نرسیدن اصولگرایان شدند، چه اشخاصی یا تشکل‌هایی بودند؟
من می‌خواهم فعلا از نام بردن این گروه‌ها و افراد خودداری کنم. فقط می‌توانم بگویم که اگر همه اصولگرایان ملاک خود را ایجاد هماهنگی در این جریان قرار می‌دادند، ما می‌توانستیم به وحدت برسیم. 

گزارش‌ها و اخبار غیر رسمی حاکی از آرای پایین فهرست رایحه خوش‌خدمت در تهران و دیگر شهرستان‌ها است. آیا شما این موضوع را به ضرر دولت آقای احمدی‌نژاد نمی‌دانید؟
من منتظرم که خبرهای قطعی انتخابات را دریافت کنم، این اخبار در شرایط کنونی جنبه تحلیلی و پیش‌بینی دارد بنابراین هرگاه شمارش آراء تمام شود در این رابطه اظهار نظر می‌کنم. 

تاخیر فراوان در اعلام نتایج و شمارش آرای هر سه انتخابات 24 آذر و به خصوص انتخابات شوراها با اعتراض شدید تقریبا تمام جریان‌ها، فهرست‌ها و کاندیداهای انتخابات مواجه شده است. موضع شما در اینباره چیست؟
من اعتقاد دارم که اگر زمان اعلام نتایج قطعی انتخابات از امروز (دوشنبه) هم بگذرد، دیگر هیچ توجیهی ندارد. اطلاع غیر رسمی من این است که تاخیر در اعلام نتایج انتخابات به علت اختلاف نظر هیات‌های نظارت و اجرایی انتخابات بر سر نحوه شمارش آراء است. با این حال باید تاکید کرد که هرگونه تصمیم‌گیری درخصوص مسائل اجرایی انتخابات باید پیش از انتخابات اتخاذ شود و اختلافات روز انتخابات هیچ توجیهی ندارند اما به اعتقاد من سوءنیتی در پس این مساله نیست و آنهایی که این تاخیر را با سوء نیت تعبیر می‌کنند، اشتباه می‌کنند و باید بدانند که ارائه حدس و گمان در شرایط کنونی با نگاه بدبینانه مشکلی را حل نمی‌کند. 

بسیاری از کاندیداها و فهرست‌ها حتی ائتلاف اصولگرایان و هیات پیروان ولایت از بابت احتمال تخلف و تقلب گسترده در انتخابات شوراها ابراز نگرانی کرده‌اند، آیا شما هم از این مساله احساس نگرانی می‌کنید؟
من این احتمال را نمی‌دهم. 

آقای حبیبی! انتخابات مجلس خبرگان توسط اصولگرایان با دو فهرست عمده «جامعتین» و «نخبگان حوزه و دانشگاه» که تاکید می‌کرد نام هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در آن قرار ندارد، برگزار شد. با این حال اختلاف آرای هاشمی رفسنجانی با نامزدهای بعد از خود از نیم میلیون رای هم بیشتر است. این آرای بالای هاشمی رفسنجانی را چگونه تحلیل می‌کنید؟
آقای هاشمی رفسنجانی در دوره‌های مختلف که وارد میدان انتخابات مختلف شدند، آرای بالایی کسب کرده‌اند جز در انتخابات مجلس ششم که با شیطنت و تخریب اصلاح‌طلبان و نیز سوءنیت برخی از مسئولین وقت وزارت کشور و دخالت‌ها و اعمال نفوذ تعدادی از معاونین آن وزارتخانه ظاهرا آرای کمی کسب کردند.
بنابراین آرای بالای آقای هاشمی به هیچ عنوان جای تعجب ندارد. از طرف دیگر ایشان همواره سعی در حرکت و فعالیت فراجناحی داشته‌اند اگر چه برخی از مدعیان طرفداری از آقای هاشمی نه تنها این روحیه را ندارند بلکه بعضا موجبات تخریب ایشان شده‌اند اما در کل یکی از دلایل اصلی آرای بالای جناب آقای هاشمی همین فراجناحی بودن ایشان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین