کد خبر: ۵۵۲۷۲
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۴
استقلال – الهلال

نبرد سنتی آسیا

آفتاب‌‌نیوز : در فصل 2007 لیگ قهرمانان كه از 17 اسفند آغاز می‌شود، چهار تیم بیشتر نسبت به فصل گذشته حضور دارند كه دو تیم سهمیه جدید استرالیا و دو تیم سهمیه اضافی شرق و جنوب شرقی آسیا هستند تا بدین ترتیب گروه‌های 6 و 7 یا F و G كه فصل گذشته به شكل پلی‌آف یكی با دو تیم از جنوب شرقی و دیگری با دو تیم از شرق تشكیل می‌شدند به گروه‌های كامل چهار تیمی ارتقاء پیدا كنند. هفت صدرنشین گروه‌ها در مرحله یك چهارم نهایی به «چونبوك موتورز» كره‌ جنوبی، قهرمان فصل 2006 ملحق می‌شوند. 

البته مرحله گروهی بازی‌ها با آغاز جام ملت‌های آسیا دچار وقفه می‌شود و سپس مرحله یك چهارم نهایی در روزهای 22 و 29 شهریور انجام می‌گیرد. تاریخ دیدارهای نیمه نهایی روزهای 5 و 26 مهر هستند و در نهایت فینال دو بازی رفت و برگشت در تاریخ 10 و 17 آبان قهرمان آسیا، برنده جایزه میلیون دلاری و نماینده قاره كهن در جام باشگاه‌های جهان را معین می‌كند. 

غربت آبی‌ها
مراسم ظهر دیروز در شرایطی برگزار شد كه محمدرضا ساكت به نمایندگی از باشگاه سپاهان در خانه «AFC» حاضر بود اما استقلال هیچ نماینده‌ای نداشت. حتی عباس ترابیان مدیر روابط بین‌الملل باشگاه كه سه‌شنبه گذشته از طرف ایران در قرعه‌كشی جام ملت‌های آسیا شركت كرده بود تا روز جمعه در كوالالامپور دوام نیاورد. 

«شاهین رحمانی» عضو بخش رسانه و ارتباطات «AFC» استقبال خبری و رسانه‌ای از مراسم امسال را بهتر از سال گذشته می‌داند. او می‌گوید غیبت تعدادی از نمایندگان باشگاه‌ها فقط به استقلال محدود نمی‌شده و این مسئله كاملاً در حین قرعه‌كشی مشهود بود. گرچه بدون حضور نمایندگان هم گروه‌بندی انجام شد و در واقع این نمایندگان تأثیر خاصی هم بر جریان قرعه‌كشی ندارند. آئین بازكردن گوی‌ها برخلاف جام ملت‌های آسیا بدون حضور ستاره‌ها و اسطوره‌های فوتبال و تماماً توسط «كارلو نوهه را» رئیس كمیته برگزاری مسابقات AFC انجام گرفت. 

خبرنگار ایرانی AFC از هماهنگی دو باشگاه ایرانی برای كسب اطلاعات لازم تقدیر می‌كند و می‌گوید: «پخش مستقیم مراسم به كشورها و كانال‌های متقاضی عرضه شده و نمی‌دانم چرا این مراسم در ایران به طور زنده پخش نشده است.» او تنها شروط قرعه‌خوانی را هم‌گروه نشدن نمایندگان یك كشور و عدم تقابل آن‌ها تا مرحله‌ نیمه‌نهایی می‌داند، ضمن این كه تقویم بازی‌ها به گونه‌ای تنظیم می‌شود كه مثلاً استقلال و سپاهان هم‌زمان در ایران یا خارج از ایران به میدان نروند. 

قدرت‌های پیدا و پنهان
فصل 2007 لیگ قهرمانان نه‌تنها با اضافه شدن دو نماینده استرالیا جان تازه‌ای می‌گیرد كه همانند دوره پیش قدرت‌های پیدا و پنهان را در بر دارد. الكرامه سوریه شگفتی‌ساز دور قبل كه همین دو ماه پیش تا آستانه قهرمانی جام هم پیش رفت، نهایتاً در خانه 3-2 مغلوب فاتح كره‌ای شد. 

الكرامه هم‌چنان شانس تكرار موفقیت‌های گذشته را دارد. آن‌ها كه این فصل نیز به عنوان قهرمان لیگ اول سوریه پای به مسابقات می‌گذارند در گروه (C) با «السد» فاتح لیگ و جام حذفی قطر، النجف نایب قهرمان لیگ عراق و نایب قهرمان لیگ ازبكستان نفتچی فرغانه همقطار شده است كه برای شگفتی‌ساز سوری گروه سختی نیست.

اما «سیدنی» قهرمان فصل 2006-2005 A لیگ (لیگ حرفه‌ای استرالیا) دیگر قدرت احتمالی است كه در نخستین حضور خود در لیگ قهرمانان در گروه (E) قرار گرفته. جایی كه سرخ‌های اوراوا فاتح جام امپراتوری ژاپن و قهرمان فصل اخیر «جی‌لیگ»، «شانگهای شن‌هوا» نایب قهرمان سوپر لیگ چین و قهرمان لیگ اندونزی با عنوان «پرسیك كدیری» حضور دارند. دیگر نماینده كانگوروها آدلاید یونایتد است كه در گروهی به همان دشواری همتای‌شان یعنی گروه (G) قرار دارد.

جبهه‌های آسیایی
كره جنوبی با توجه به قهرمانی فصل گذشته چونبوك بیشترین سهمیه را در چهارمین دوره لیگ قهرمانان دارد. كره‌ای‌ها دو نماینده در مرحله گروهی دارند و چونبوك هم مستقیماً به جمع هشت تیم پایانی می‌پیوندد.
اما در حالی كه در سطح اول فوتبال جهان چند سالی است صعود خودكار قهرمان تورنمنت‌هایی مثل جام جهانی، جام ملت‌های اروپا و لیگ قهرمانان اروپا و جام یوفا ملغی شده كنفدراسیون فوتبال آسیا تازه در حال وضع قوانینی ارتجاعی است كه علاوه بر صعود خودكار قهرمان لیگ قهرمانان به مرحله یك چهارم فصل بعد رقابت‌ها، صعود خودكار سه تیم نخست جام ملت‌های آسیا به جمع هشت تیم پایانی دور بعد را هم شامل می‌شود. 

‌آن‌ها با «دونگ تام لونگ‌آن» قهرمان ویتنام، «سئونگنام ایلهواچونما» قهرمان K لیگ كره و «شاندونگ لوننگ» فاتح دوگانه سوپر لیگ و جام حذفی چین رقابت خواهند كرد. 

گروه (A) عرصه رقابت چهار تیم عربی است. برنده جام امیر كویت یعنی «العربی» به همراه «الوحده» نایب قهرمان دورینای امارات كه مثل العین دیگر نماینده امارات لژیونر ایرانی ندارد و البته به خاطر محرومیت قهرمان دورینا یعنی الاهلی جایگزین شده است) همچنین «الریان» فاتح جام امیر قطر و قهرمان قدرتمند لیگ اول عراق «الزورا» برای تنها سهمیه صعود می‌جنگند. 

تنها نماینده تایلند در رقابت جذاب گروه F شركت كرده است. «دانشگاه بانكوك» قهرمان تایلند، «كاوازاكی فرانتیل» نایب قهرمان جام امپراتوری ژاپن، «آرمامالانگ» فاتح جام حذفی اندونزی كه تا آخرین لحظات به خاطر رأی «AFC» حضورش در پرده‌ای از ابهام قرار داشت و بالاخره هیولاهای فاتح جام فدراسیون كره جنوبی «چونام دراگونز» به همراه هم شاید آسان‌ترین گروه شرق آسیا را تشكیل داده‌اند. 

آبی‌های ریاض و تهران؛ رقبای سنتی
در نگاه اول گروه B سخت‌ترین جبهه از چهار گروه غرب آسیا به چشم می‌آید. استقلال در تلاش برای تحقق نخستین صعود ایرانی لیگ قهرمانان پس از پاس باید با دو رقیب سنتی‌اش در آسیا رقابت كند؛ پاختاكور ازبكستان و الهلال عربستان، الكویت هم ضلع چهارم سرگروه B و حریفی ناشناخته محسوب می‌شود. 

«پاختاكور» كه فصل قبل پس از در هم شكستن فولاد در تهران در رقابتی نزدیك با القادسیه كویت از صعود به یك چهارم باز ماند امسال قدرتمندتر از قبل ظاهر خواهد شد. غول ازبك صاحب عنوان دوگانه فصل گذشته است و از اسكلت تیم ملی ازبك‌ها بهره می‌برد كه سومین قدرت آسیا در رنكینگ فیفا محسوب می‌شوند. 

«الهلال» مثل همیشه یك مدعی قهرمانی است. آبی‌های ریاض فصل گذشته با هدایت خوزه بسیرو با اختلاف اندك پس از الشعب (رقیب سپاهان) نایب قهرمان لیگ سعودی شد ولی با فتح جام سعودی دوباره به آسیا پا گذاشت. اما آن‌ها كه ملقب به «پیشوایان» فوتبال جزیره‌العرب هستند امسال با اقتدار به صدر جدول سعودی تكیه زده‌اند و الشباب را به لطف تركیبی قدرتمند زیر پا گذاشته‌اند. دو هفته پیش الهلال در چارچوب لیگ با چهار گل الشباب را خرد كرد كه یاسر القحطانی بهترین مهاجم تیم ملی عربستان در جام جهانی و پیشروی جدول گلزنان عربستان با 6 گل، ستاره آن میدان محسوب می‌شد. 

«عبدالله جمعان» كاپیتان سرد و گرم چشیده الهلال معروف به «پسر صحرا» نقطه تمركز قدرت آبی‌هاست در حالی كه «محمد الشلهوب» نامزد بهترین بازیكن آسیا و هافبك كناری زبده عرب، «نواف‌التمیاط» بازیكن سال اسبق قاره و یكی از زهردارترین هافبك‌های آسیا هم در خط میانی الهلال حضور دارند. جالب این كه «سامی‌الجابر» و «محمد الدعایه» هنوز در لیست بازیكنان تیم پایتخت‌نشین عربستان حضور دارند. 

الهلال از سه بازیكن خارجی سود می‌برد و تصمیمی جدی برای جذب لژیونرهای بیشتر هم ندارد. این سه نفر رودریگو، مهاجم برزیلی و هم‌وطنش در خط دفاع تاوارس هستند كه طارق تایب هافبك اهل لیبی به جمع‌شان اضافه می‌شود. البته الهلال پس از پیروزی قاطع بر رقیب خود الشباب هفته گذشته شكست خورد تا نوار 9 پیروزی پیاپی‌اش قطع شود. 

«باشگاه ورزشی الكویت» قهرمان لیگ كویت هم می‌تواند برای آبی‌های تهران یك حریف مرموز و خطرناك باشد. 

امیر قلعه‌نویی می‌گوید: «استقلال شانس قهرمانی در آسیا را دارد. البته هر تیمی كه به این مسابقات می‌آید خودش را برای قهرمانی آماده كرده، اما ما نباید نگران باشیم.» رئیس سازمان فوتبال استقلال ادامه می‌دهد: «مجتبی جباری برای بازی‌های آسیا كاملاً آماده می‌شود، ما در كنار او باید یك هافبك و یك مهاجم هم جذب كنیم، كه به زودی مذاكرات خودمان را برای جذب این دو نفر آغاز خواهیم كرد.» 

امتداد نبرد ایران - عربستان
تمامی كشورهای صاحب فوتبال آسیا به جز تایلند و ویتنام حداقل دو نماینده در لیگ قهرمانان دارند. ایران و عربستان هم از این قاعده مستثنی نیستند. رویارویی دو قطب خاورمیانه تنها به گروه B خلاصه نمی‌شود. در گروه D هم رویارویی فلات ایران با شبه‌جزیره عربستان توسط سپاهان اصفهان و الشباب ریاض برپا داشته می‌شود. اما این تمام جذابیت گروه نیست كه العین امارات قهرمان نخستین دوره لیگ قهرمانان آسیا و الوحده، فاتح جام حذفی سوریه هم وارد جنگ صعود خواهند شد. 

الشباب فصل گذشته با هدایت «اومبرتو كوئیلهو» سرمربی بزرگ پرتغالی لیگ سعودی را بالاتر از الهلال فتح كرد. الشباب كه در عربی به معنای جوانان است، تیمی جوان و یك‌دست دارد بدون این كه سهمی از ستاره‌های سنتی فوتبال عربستان برده باشد. 

آن‌ها فصل گذشته برخلاف الهلال به مرحله یك چهارم نهایی صعود كردند اما شكست سخت 6 بر صفر در خانه اولسان كره جنوبی نقطه پایانی بر موفقیت‌های قاره‌ای الشباب بود. این تیم در حال حاضر اوضاع خوبی ندارد ولی حتماً تا آغاز رقابت‌های گروهی لیگ قهرمانان در نیمه اسفندماه شیوخ سعودی چاره‌ای خواهند اندیشید.
الشباب سه بازیكن خارجی دارد كه تنها به یكی از آن‌ها می‌توان لفظ ستاره را نسبت داد.
«نشأت اكرم» بهترین هافبك و كاپیتان تیم ملی عراق كه سابقه بازی در مقابل تیم‌های ملی ایران را هم دارد. در كنار او «نادوی عثمانی» و «آلزان» برزیلی دو لژیونر دیگر رقیب سپاهان هستند. محمدرضا ساكت پس از روشن شدن قرعه سپاهان در كوالالامپور به خبرنگار ایرانی AFC گفت:
«ما در ایران حریف سرسختی هستیم. این یك گروه كامل است كه قدرت‌های خوبی در آن قرار دارند. گرچه اعتقاد ندارم گروه ما سخت‌تر از گروه‌های دیگر غرب آسیاست. مثلاً همین كه ما به الكرامه، قدرت نوظهور سوریه نخورده‌ایم كافی است. 

در عوض ما باید با الاتحاد سوریه بازی كنیم كه در حضور قبلی‌مان با آن تیم روبرو شده بودیم. ما تجربه بازی با هر دو تیم عربستانی و اماراتی را هم داریم. تنها مشكل سپاهان فشار وارده به این تیم پس از قهرمانی در
جام‌حذفی و به صعود به لیگ قهرمانان بوده است و این كه مصدومان زیادی داریم. مثلاً نویدكیا تازه به تركیب تیم بازگشته و وضعیت حمید شفیعی هنوز روشن نیست.» 

ساكت در این مورد كه آیا سپاهان از یار كمكی یا بازیكن خارجی در این رقابت‌ها استفاده خواهد كرد یا نه توضیحی نداد.
لوكابوناچیچ، سرمربی كروات زردقناری‌پوشان نصف جهان هم از قرعه سخت قهرمان جام حذفی در لیگ قهرمانان آسیا استقبال كرد و در این رابطه گفت: ما در گروه D، ترسناك‌ترین تیم هستیم و رقبای ما از رویارویی با ما به وحشت افتاده‌اند. 

بوناچیچ صعود از این گروه را كار چندان سختی نمی‌داند و از حالا به فكر حضور در مرحله بعدی به همراه سپاهان اصفهان است. 

منبع: خبرگزاری فوتبال
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین