کد خبر: ۵۵۲۹۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۲

هپاتیت C فرصت یا تهدید؟

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: بیماری‌هایی نظیر هپاتیت C، در کشور ما کنترل شده است، اما این بیماری‌ها در تمامی کشورهای منطقه اعم از آسیای میانه، کشورهای شرق ایران و حوزه خلیج فارس با شیوع بالایی وجود دارد و این موضوع در کنار تهدید، می‌تواند فرصتی برای جذب گردشگر سلامت در حوزه بیماری‌های منتقله از خون باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
 دکتر سید علی اکبر شمسیان، در آیین افتتاحیه اولین "همایش ملی مدیریت و کنترل عفونت‌های منتقله از خون" که در محل تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، تاکید کرد: شیوع هپاتیت C  در ایران کمتر از نیم درصد است که این میزان در کشور پاکستان ۱۰ برابر ایران و در حدود  پنج درصد است.

وی افزود: در حال حاضر هپاتیت C به یک بیماری کاملا قابل درمان تبدیل شده است و انواع مزمن هپاتیت B نیز با داروهای جدید و در نتیجه مراقبت و درمان در سال‌های طولانی قابل کنترل است.

رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی  با تاکید بر اینکه باید به بیماری‌های منتقله از خون اهمیت زیادی داد، گفت: با این حال موضوع بیماری‌های منتقله از خون در بازار پزشکی موضوع شیکی نیست و  نیز ورود جهاددانشگاهی به این بحث بیشتر از جهت همراهی با دانشگاه و وزارت بهداشت بوده است.

شمسیان اضافه کرد: این حوزه خیلی مورد توجه و عنایت بخش خصوصی هم نیست و ما سعی زیادی کرده‌ایم تا بخش خصوصی و خیرین حوزه سلامت را با این فعالیت آشنا کنیم  تا سرمایه‌های این حوزه‌ها را  به سمت آن سوق دهیم که امیدواریم در آینده به توفیقی در این زمینه دست یابیم.   
به گفته وی، جهاددانشگاهی خراسان رضوی مصمم است با تلاش و همکاری سایر مراکز به ویژه دانشگاه‌ها نقشی تعیین کننده در کنترل و ریشه کنی بیماری های منتقله از خون در استان ایفا کند.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه  در حدود دو دهه است که مقابله با باورهای نادرست درباره HIV/AIDS در سطح ملی توسط وزارت بهداشت درحال انجام است، بیان کرد: برای اولین بار در طی یک دهه اخیر، سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اطلاع رسانی به همکاران شاغل در حوزه سلامت به تصیح باورهای نادرست در مورد عفونت HTLV پرداخت به طوری که مطالعه اپیدمیولوژیکی که نتایج آن در سال ۲۰۱۱ در ژورنال معتبر کلینیکال وایرولوژی در مورد شیوع بالای ۱۲/۲ درصد منتشر شد، نقش تعیین‌کننده‌ای در آگهی بخشی به پزشکان محترم استان و کشور داشت.

وی تصریح کرد: تا حدود سه سال پیش، روند افزایش بیماری و مرگ و میر ناشی از هپاتیت‌ها در دنیا روبه افزایش بود، اما از حدود سه سال پیش تاکنون با تحولاتی که در عرصه شناخت روش‌های درمان این بیماری صورت گرفته و شیوه‌های تشخیصی و درمانی جدید دریچه دیگری برای نظام سلامت در کشورها در مواجهه با این بیماری باز شد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: عزم جدی وزارت بهداشت بر حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال ۱۴۱۰ است، جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد تا با استفاده از چند استراتژی تا سال ۱۴۰۰، موارد جدید ابتلای به عفونت هپاتیت را ۳۰ درصد و مرگ و میر ناشی از این بیماری را نیز به ۱۰ درصد کاهش دهد.

وی افزود: در این میان شبکه هپاتیت کشور بالاترین مرجع سیاست‌گذار دراین زمینه محسوب می‌شود و ما در جهاددانشگاهی خراسان رضوی تلاش کردیم با ارتباط مستمر با این شبکه به عنوان بازوی علمی- اجرایی شبکه هپاتیت ایفای نقش کنیم.

شمسیان بیان کرد: برای انجام این مهم علاوه بر تمرکز پژوهش‌های مرکز تحقیقات بیماری‌های منتقله از راه خون بر اولویت‌های تعیین شده، اقدام به راه‌اندازی درمانگاه تخصصی هپاتیت و کبد کردیم و اکنون سه سال است این مرکز در کنار آزمایشگاه تخصصی جهاددانشگاهی که عمری به اندازه خود این نهاد دارد، فعالیت می‌کند.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در پایان عنوان کرد: مذاکراتی با سازمان انتقال خون کشور انجام داده‌ایم تا مرکز تحقیقات بیماری‌های منتقله از خون این واحد، ماموریت انجام برخی از فعالیت‌های پژوهشی را به عهده گیرد.  


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین