کد خبر: ۵۶۵۸۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

سهم استان کرمان از بودجه 98 چقدر است؟

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان جزئیات لایحه بودجه 98 و سهم استان کرمان از این لایحه را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
"جعفر رودری" در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح لایحه بودجه سال 98 پرداخت و گفت: روال هر ساله این بوده که پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی، سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان به بررسی لایحه بودجه می‌پردازند.

وی به جهت گیری‌های بودجه 98 که  بر تصمیم‌گیری‌های کلان تاثیرگذار هستند، اشاره کرد و افزود: پیاده‌سازی و بودجه‌ریزی عملیاتی به سمت بودجه هزینه‌ای هستند که در این راستا بحث‌های شفاف‌سازی، صرفه‌جویی و انضباط امور بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان کاهش تصدی‌گری‌های دولتی و واگذاری امور به بخش غیردولتی را از رویکردهای اقتصادمقاومتی بودجه سال آینده برشمرد و اظهار کرد: در بودجه سال آینده یکسری بسته‌های یارانه‌ای و حمایتی برای تامین معیشت افراد با سطح درآمد پایین‌تر در نظر گرفته شده است و همچنین حقوق کارمندان حدود 20 درصد افزایش یافته تا بخشی از کاهش قدرت خرید کارمندان از این طریق جبران شود.

وی ادامه داد: اختصاص بخشی از ارزش افزوده برای فعالیت‌های اشتغال‌زا با نگاه تامین منابع مالی ارزان در این لایحه در نظر گرفته شده است، همچنین تاکید بر تبصره 19 اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش غیردولتی را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از دیگررویکردهای اصلی بودجه سال 98 است.

این مقام مسئول حفظ ثبات اقتصادی، مهار تورم(از طریق کنترل نقدینگی) و صیانت از تولید و اشتغال، راه‌های مقابله با تحریم‌ها، تامین معیشت مردم، ارتقای شاخص‌های سلامت و عدالت اجتماعی و شفافیت و انضباط بودجه‌ای را از جهت‌گیری‌های کلان بودجه سال 98 برشمرد.

وی با بیان این مطلب که بودجه سال آینده همانند لایجه بودجه سال‌جاری بلافاصله پس از تقدیم به مجلس شورای اسلامی، با پیوست‌های آن روی سایت‌های خبری قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: شفافیت در ماهیت، تدوین و اطلاع‌رسانی عمومی را در بودجه 98 شاهد بودیم.

رودری بیان کرد: در سال آینده کل بودجه دولت بالغ بر یک هزار و 700 هزار میلیارد تومان است که تقریبا بیش از 27 درصد آن(478.6 هزار میلیارد تومان)  بودجه عمومی دولت و حدود 408 هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی دولت است که به لحاظ منابع در بخش درآمدها حدود 208.6 هزار میلیارد تومان بودجه تعیین شده که عمده‌ترین اقلام آن مانند سنوات گذشته مالیات‌ها هستند که بیش از 153.5 هزار میلیارد تومان در سطح کشور به خود اختصاص می‌دهند، همچنین دارایی‌های سرمایه‌ای مربوط به فروش نفت نیز در بودجه سال 98 بیش از 142.5 هزار میلیارد تومان و واگذاری‌های مالی به عنوان منابع سوم در بودجه لحاظ شده است.

وی 67 درصد مصارف بودجه را مربوط به بودجه هزینه‌ای و 13 درصد بودجه مربوط به طرح‌های تملک‌دارایی‌سرمایه‌ای دانست و بیان کرد: 5.2 درصد بودجه به تملک دارایی‌های مالی اختصاص داده شده که حدود 71 هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی دستگاه‌ها است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان ادامه داد: مقدار بودجه تعین شده تملک‌دارایی‌سرمایه‌ای کشور حدود 62 هزار میلیارد تومان بوده که تقریبا با  بودجه این بخش در سال گذشته برابر است که حدود 65.4 درصد آن با مدیریت ملی و مابقی آن به صورت استانی توزیع خواهد شد.

وی خطاب به دستگاه‌های اجرایی استان گفت: 34.6 درصد بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای است که حدود 21 هزار میلیارد تومان به صورت استانی توزیع می‌شود که بخشی از سهم هر استان (طرح‌های گلوبال) متناسب با شاخص‌هایی که در بخش‌های مختلف مشخص است، با پیگیری‌های لازم مدیران به استان‌ها اختصاص می‌یابد. گفتنی است که در طرح‌های گلوبال سهم استان در لایحه بودجه مشخص نیست و براساس پیگیری‌های دستگاه‌ها میزان آن مشخص می‌شود.

رودری از بودجه استان کرمان در سال آینده سخن به میان آورد و بیان کرد: اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استان کرمان در لایحه بودجه سال آینده بیش از یک هزار و 543 میلیارد تومان است که این رقم در سال‌جاری یک هزار و 303 میلیارد تومان بود که بالغ بر 18.4 درصد رشد دارد.

وی با اعلام این خبر که رشد هزینه‌ای استان کرمان نسبت به متوسط کشور بالاتر است، بیان کرد: متوسط رشد بودجه هزینه‌ای استان‌های کشور در لایحه بودجه سال آینده 22 درصد است که بودجه هزینه‌ای استان کرمان در سال‌جاری 465 میلیارد تومان بوده که در سال آینده با 23 درصد رشد به 572 میلیارد خواهد رسید.

این مقام مسئول عنوان کرد: اعتبار اغلب پروژه‌های ملی و ملی استانی شده که لیست آن با نام در لایحه بودجه وجود دارد رشد قابل قبولی دارند.

وی افزود: درآمدهای عمومی استان کرمان در سال‌جاری حدود 2500 میلیارد تومان بود که به 2928 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که رشد 11 درصدی را نشان می‌دهد این درحالی است که رشد متوسط کشور 22 درصد می‌باشد. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: یکی از دغدغه‌های استان در سال های گذشته کاهش فشار مالیاتی در راستای عدالت مالیاتی بوده که در بودجه سال 98 نیز شرایط بهتری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت.

تاکنون چه میزان اعتبارات بودجه‌ای استان تخصیص یافته است؟

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا مبنی براینکه چه میزان بودجه سال‌جاری تحقق پیدا کرده است؟ اظهار کرد: در بخش اعتبارات هزینه‌ای در 9 ماهه اول سال‌جاری حدود 73 درصد تخصیص یافته است که دو درصد از برنامه پیش بینی شده عقب هستیم و این درحالی است که در 6 ماهه اول سال جاری این عقب ماندگی از زمان بندی حدود شش درصد بوده است.

وی ادامه داد: اعتبارات در رابطه با پرداخت حقوق و سایر نیز تا کنون صد در صد تخصیص داده شده است، استان نیز پیگیر آن است که نقدینگی آن نیز پرداخت کند، ضمن آنکه استان پیگیر نقدینگی پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان می‌باشد گفتنی است که ابلاغ و تخصیص پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان داده شده است و به خزانه تخصیص آن اعلام شده است.

رودری با بیان این مطلب که حدود 400 میلیارد تومان اسناد تسویه به استان کرمان اختصاص داده شده است که از این محل حدود 400 میلیارد تومان به اعتبارات استان کمک شده است، افزود: بیش از یک هزار 700 میلیارد تومان اعتبارات ابلاغی تملک دارایی سرمایه‌ای استان می‌باشد که بیش از 775 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که حدود 45 درصد اختصاص یافته شایان ذکر است که این تخصیص نسبت به سال‌های گذشته از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است

چه میزان از رویکرد بودجه 97 در استان کرمان تحقق یافت؟

وی به رویکرد بودجه 97 اشاره و اظهار کرد: مهم‌ترین رویکرد بودجه سال 97 کمک به اشتغال و حفظ اشتغال موجود بود که در استان استان کرمان در قالب اعتبارات فنی-اعتباری؛ اعتباراتی خوبی در نظر گرفته شده که این اعتبارات به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ و تفاهمنامه‌های آنها با بانک‌های عامل منعقد گردید و مقرر شد که این اعتبار به صورت یارانه برای سود تسهیلات طرح‌هایی که در گذشته دریافت کرده‌اند، در نظر گرفته و بخش دیگر آن از محل تسهیلات تلفیقی اختصاص داده شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از مشارکت بخش خصوصی سخن به میان آورد و بیان کرد: در استان کرمان 306 پروژه قابل واگذاری به بخش خصوصی تاکنون شناسایی شده که 172 پروژه آن برای واگذاری به بخش خصوصی هدف‌گذاری شده است و تا امروز بیش 36 پروژه به بخش خصوصی واگذار گردیده که به لحاظ اعتباری بیش از 77 میلیارد تومان پروژه به بخش غیردولتی واگذار شده است.

وی از توجه بودجه 98 به راه‌آهن «کرمان - سیرجان» در بخش طرح‌های مشارکتی دولت و بخش خصوصی خبر داد و اظهار کرد: ساماندهی پروژه‌های نیمه‌تمام از دیگر رویکردهای بودجه سال‌جاری بود قابل ذکر است که حدود 170 پروژه ملی و حدود 3 هزار پروژه استانی نیمه‌تمام در استان کرمان داریم که حدود 14 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام آنها نیاز است.

رودری پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی را از دیگر رویکردهای بودجه 97 برشمرد و تصریح کرد: استان کرمان تا کنون 271 پروژه به تصویب ستاد رسیده است که بخشی از اعتبارات ملی و استانی به اجرای این پروژه اختصاص پیدا می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین