کد خبر: ۵۷۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۵
توضیحات مرکز پژوهش‌ها درباره یک خبر

7 میلیون شناسنامه اضافه برای چی!؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ محمدرضا یزدان‌پناه: لطف‌الله فروزنده قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس با تکذیب اخبار منتشر شده مبنی بر گزارش این مرکز از «وجود هفت میلیون شناسنامه اضافه بر جمعیت در کشور» اظهار داشت در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لزوم ساماندهی پایگاه اطلاعاتی و جمعیتی کشور تهیه کرده، هیچ بحثی پیرامون شناسنامه‌های اضافی یا غیر قانونی نشده است بلکه بحث مطرح در این گزارش مربوط به ساماندهی رکوردهای کارت ملی در کشور است. 

این اظهارات قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در حالی بیان می‌شود که پیش از این برخی سایت‌های خبری با استناد به گزارش‌ فوق این مرکز، از وجود هفت میلیون شناسنامه غیرقانونی در کشور خبر داده بودند. طبق این اخبار غیررسمی، در حالی‌که جمعیت رسمی کشور بر اساس سرشماری سراسری اخیر در حدود 70 میلیون نفر بوده است در گزارش مرکز پژوهش‌ها جمعیت کشور با استناد به شناسنامه‌های موجود، 77 میلیون نفر بیان شده است. 

این سایت‌ها تفاوت هفت میلیونی بین گزارش مرکز پژوهش‌ها با سرشماری آماری جمعیت کشور را اثبات وجود شناسنامه‌های غیرقانونی و اضافی در کشور و امکان استفاده سازماندهی شده از آنها در در مقاطعی مانند انتخابات‌ها دانسته‌اند.

90 میلیون کدملی!
با این حال، قائم مقام مرکز پژهش‌های مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با تکذیب این خبر، اظهار داشت: در گزارش مرکز پژوهش‌ها هیچ بحثی از وجود شناسنامه‌های غیرقانونی یا اضافه بر جمعیت در کشور به میان نیامده است بلکه بر لزوم ساماندهی رکوردهای کارت‌های ملی تاکید شده است. 

فروزنده در توضیحی بیشتر افزود: جمعیت کشور طبق سرشماری اخیر در حدود 70 میلیون نفر است، اما در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌ها مشخص شد که در حدود 90 میلیون شماره کد ملی در کشور وجود دارد. وی یکی از دلایل وجود این مقدار کد ملی اضافه در کشور را «برخورداری برخی مردم از دو کد ملی» بیان کرد و گفت: «این مشکل باید برطرف شود». 

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: رقم هفت میلیونی که در برخی اخبار به اشتباه به آن اشاره شده مربوط به شناسنامه‌های اضافه در کشور نیست بلکه تعداد هفت میلیون رکورد کارت ملی اضافه در کشور وجود دارد که باید ساماندهی شوند. 

شایعه همیشگی
هرچند توضیحات فروزنده درباره وجود نداشتن شناسنامه‌های غیرقانونی در کشور به عنوان یک توضیح رسمی جالب توجه هستند، اما به نظر می‌آید که مسئولین و متولیان این موضوع باید یک راهکار مناسب و دائمی برای برطرف کردن نگرانی افکار عمومی و اصحاب رسانه در این خصوص ارائه کنند. 

بحث وجود شناسنامه‌های غیرقانونی یا اضافه در کشور به عنوان «شایعه‌ای قوی» همواره در میان مردم و در محافل عمومی طی سال‌های اخیر مطرح بوده است. این شایعه به خصوص در زمان برگزاری انتخابات‌های سراسری در کشور دامنه بیشتری به خود می‌گیرد که می‌تواند به ایجاد ذهنیت منفی بین افکار عمومی جهت شرکت در انتخابات در کوتاه مدت و بی‌اعتمادی به ساختار حاکم بر سرشماری و انتخابات کشور در دراز مدت بینجامد. 

این در حالی است که سال پیش و در جریان انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، مقامات امنیتی کشور از کشف حدود نیم میلیون شناسنامه تقلبی و غیرقانونی خبر دادند. مجموع این عوامل باعث آن شده تا نیاز به روشنگری بیشتری از سوی مسئولین درباره اقدامات انجام شده یا در حال انجام پیرامون رفع این مشکل و شائبه‌های مربوط به آن، در نزد افکار عمومی وجود داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین