آفتابنیوز : علی رضا چابکرو درباره علت تمایل زیاد افراد برای سپری کردن وقت خود در فضای مجازی گفت: فضای مجازی فضایی است که قید و قیود ندارد، شخصی است و فرد در فضای واقعی خیلی کارها را نمیتواند انجام دهد به خیلی مکانها نمیتواند برود، چون آبرو و موقعیت اجتماعی فرد اقتضا نمیکند که این کارها را انجام دهد، ولی در این فضا حدود ۹۰ درصد محدودیتها برداشته میشود و عامل مهمتر اینکه این فضا اقوا کننده است و حس کنجکاوی را بر انگیخته میکند و سوم اینکه با ایجاد تسهیلاتی مثل دولت الکترونیک و تبلیغات مزایای استفاده از این مکانات باعث شده افراد تشویق شوند و بیشتر وقت خود را در فضای مجازی بگذرانند و از فضای واقعی فاصله بگیرند افراد در فضای مجازی قهرمان خودشان هستند، در فضای مجازی ایده آلهای خود را دنبال میکنند، در فضای مجازی به پیروزی میرسند خسته میشوند، به خواب میروند، و میتواند خیلی از قلهها را درنوردند، زندگی کردن در این فضا یعنی زندگی مجازی.
فرد در فضای مجازی تربیت میشودمردم تمایل زیادی دارند در این فضا باشند و مشکل روزانه خود را فراموش کنند. باید پرسید آیا فرد در فضای مجازی استقرار پیدا میکند یا خیر؟ آیا فرد بعد از زندگی کردن در این فضا میتواند از این فضا بیرون بیاید و زندگی خود را ادامه دهد؟ باید گفت: خیر چرا که این اتفاق رخ نخواهد داد و فرد در فضای مجازی تربیت میشود. نگرشها و انگیزههای افراد در این فضا شکل میگیرد، درخواستها شکل میگیرد، و نمود و بروز پیدا میکند و این امر غیر قابل انگار است. اگر افراد نتوانند زندگی مجازی را با دنیایی واقعی تطبق دهند مسلما دچار افسردگی شده و در خود فرو میروند و در نتیجه مجبور به انتخاب یک فضا میشوند و در نتیجه یک شخصیت درون گرا برای خود انتخاب میکند و اتفاقات تلخ بسیاری برای افراد خواهد افتاد.
با شورشگران بی هدف رو به رو خواهیم شداین کارشناس آسیبهای اجتماعی در ادامه بیان کرد: در همه دنیا و همچنین ایران در حوزه اقتصاد، روابط اجتماعی، روابط خانوادگی، روابط بین فردی، سرگرمی ها، ایده ال پروریها و تمام چیزهایی که انسان را میسازد در معرض طوفانهای مداوم و مستمر قرار داریم. اگر دولتها و مسئولین به مدیریت فضای مجازی به صورت جدی نپردازند با شورشگران بی هدف و بی دلیل رو به رو خواهیم شد کسانی که چیزهایی را میخواند، ولی نمیدانند چه چیزی میخواهند؛ و به آنارشی (هرج و مرج) درونی و حتی بیرونی رو به رو میشویم.
نقشه راه ورود اقشار مختلف جامعه برای ورد به فضای اینترنت را فراهم کنیموی در ادامه درباره پیشنهادی برای جلوگیری از مبتلا شدن به آسیبهای اجتماعی این فضا گفت: کتاب خواندن و مطالعه دردی را دوا نمیکند، چون همه ما که بخش اعظمی از زمان خود را در فضای مجازی سپری میکنیم همگی میدانیم که ممکن است به بحرانهای این فضا خودمان و خانواده هایمان دچار شویم، ولی با این وجود از آن اجتناب نمیکنیم. دانستن با انجام دادن متفاوت است. باید نقشه راهبردی آینده پژوهانه نسبت به دنیای اینترنت داشته باشیم. باید نقشه راه ورود اقشار مختلف جامعه برای ورد به فضای اینترنت را فراهم کنیم. این امر همت ملی و اتاق فکر و هدایت پایان نامهها را میطلبد.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: ساختار سایبر و فضای مجازی یک امر میان رشتهای است و یک آموزش همگانی میطلبد. ایجاد محدودیت برای دسترسی بهتر لازم است.
فیلترینگ یک ضرورت اجتماعی استوی در ادامه درباره فیلترینگ گفت: قیلترینک یک ضرورت اجتماعی است، ولی نباید در آن ایستاد بلکه باید جایی فیلتر شود و جایی نه و مردم آموزش ببیند که به دنبال آنچه میخواهند بگردند و غواصی کردن در فضای مجازی را فرا بگیرند. غواص میداد چقد غوص کند و چقدر در عمق فرو برود تا بتواند مروارید به دست بیاورد ما باید به بچهها غواصی در فضای مجازی رایاد بدهیم تا بچهها بدانند کجا بروند به دنبال چه باشند و به چه برسند. باید از دوران ابتدایی به آنها آموزش دهیم و معملان ما باید به این مسائل آگاه باشند.
منبع:میزان