کد خبر: ۵۷۶۷
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۶

گنجی به زندان بازگشت

آفتاب‌‌نیوز : اين روزنامه نگار منتقد که بيش از ۶۲ ماه از دوران حبس خود را سپری کرده با بدرقه شماری از فعالان سياسی به زندان بازگشت که در مقابل زندان اوين تجمع کرده، شعار "درود بر گنجی" سر دادند. 

در اين تجمع بيانيه ای از کانون مدافعان حقوق بشر قرائت شد که در آن احقاق حقوق زندانيانی که دست به اعتصاب غذا زده اند درخواست شد و همچنين مصراً خواسته شده است که در اسرع وقت موجبات آزادی کليه‌ کسانی که به لحاظ اتهام عقيدتی و سياسی در زندان به سر می‌ برند فراهم شود. 

روز پيش از بازگشت گنجی به زندان، همسرش نامه ای از او منتشر کرده بود که وی در آن از بازگشت قريب الوقوع به زندان سخن گفته، در عين حال اظهارات دادستان و رئيس کل دادگستری تهران مبنی بر مخفی و متواری شدن خود را تکذيب کرده بود.
او همچنين در اين نامه سرگشاده، حادثه قتل زهرا کاظمی، خبرنگار عکاسی را يادآوری کرده که دو سال پيش در زندان اوين مضروب شد و در بيمارستان جان باخت و نوشته که اگر به زندان بازگردانده شود، ممکن است در زندان انفرادی حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران، حفاظت اطلاعات قوه قضائيه يا حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی محبوسش کنند و هر حادثه ای در سلول انفرادی يا زندان برايش پيش بيايد، "معلوم است مسئوليت آن بر عهده چه کسی خواهد بود". 

دوشنبه هفته گذشته (۳۱ مه) که اکبر گنجی برای معالجه از زندان مرخص شد، مقامات مسئول به طور مشخص اعلام نکردند که اين مرخصی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و بسياری نيز با توجه به فضای انتخاباتی در ايران، بر اين باور بودند که وی عملاً آزاد شده، يا دست کم بلافاصله به زندان بازگردانده نخواهد شد. 

اما سه شنبه شب هفتم ژوئن (هفدهم خرداد) مأموران دادستانی تهران به منزل اکبر گنجی مراجعه کردند تا وی را پس از هشت روز مرخصی به زندان بازگردانند.
اکبر گنجی در نامه خود نوشته که اعطای مرخصی به وی با وساطت عباس عبدی، يکی ديگر از روزنامه نگاران زندانی و از طريق يکی از مقامهای قضايی صورت گرفته که به وی قول داده بوده است دوران مرخصی اش تا پايان معالجه بيماری وی ادامه خواهد يافت.او نام اين مقام قضائی را فاش نکرده است. 

وی نوشته هنگامی که در روزنامه ها اظهارات دادستان تهران را خوانده که از او با عنوان متواری ياد کرده ، بسيار تعجب کرده است: "گويی آقايان فراموش کرده بودند که با خواهش و تمنا مرا به مرخصی فرستاده بودند تا اعتصاب غذا شکسته شود و فراموش کردند که گنجی هر بار به مرخصی رفته با پای خود نيز به زندان بازگشته است و فراموش کردند که هيچگاه تاکنون ده تن از نيروهای خود را به درب منزل يک زندانی سياسی که فرضاً يک روز هم غيبت کرده است نفرستاده اند، بگذريم از اينکه اصلاً غيبتی در کار نبوده و آنها زير حرفشان زده اند". 

گنجی برخوردی که با او می شود را به دليل ادامه انتقاداتش از حکومت ايران و نوشتن جزوه "مانيفست جمهوريخواهی" دانسته که وی در آن جامعه آرمانی خود را جامعه ای دانسته که اصل جدايی نهادهای دينی و دولتی در آن رعايت شود. 

او نوشته که سعيد مرتضوی، دادستان تهران در جلسه هيئت ويژه رياست جمهوری و رياست قوه قضائيه بصراحت به او گفته که بايد مانيفست جمهوريخواهی اش را نقد کند و پس بگيرد، وگرنه به اتهام الحاد، محاکمه و به اعدام محکوم خواهد شد و در شرايط زندانی شدنش نيز تغييری صورت نخواهد گرفت. 

محمد سالارکيا معاون امور زندانهای دادستان تهران گفته بود که دليل صدور حکم جلب برای بازگرداندن اکبر گنجی به زندان اين است که گواهی پزشکی مبنی بر نياز او به مرخصی به دادستانی ارائه نشده و تنها تصوير نظريه يک پزشک بدون اينکه تصريح کند وی به استراحت نياز دارد، به دادستانی ارسال شده است. 

اين در حالی است که گنجی در نامه اش نوشته که پس از مرخصی از زندان به يکی از بهترين متخصصان آسم و ريه مراجعه کرده و او طی نامه ای با تشريح وضعيت بيماری گنجی، ضرورت مراقبت ويژه از او، مراجعه مکررش به پزشک و استفاده از مرخصی استعلاجی را گوشزد کرده است. 

اکبر گنجی از دوم ارديبهشت ۱۳۷۹ در پی شرکت در همايش جنجالی موسوم به "کنفرانس برلين" بازداشت و به اتهامات مختلفی از جمله اقدام عليه امنيت ملی محکوم شناخته شد. 

او نامه سرگشاده خود را اين گونه به پايان برده است: "اگر کسی بگويد کليه مسئولان و نظام را قبول ندارم چقدر بايد حبس بکشد؟ آيا دو هزار روز کافی نيست"؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین