کد خبر: ۵۷۷۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴

گزارشی درباره عروسی‌های میلیاردی

ماجرا اما به جشن‌های چند ده میلیون تومانی خوش‌رنگ و لعاب ختم نمی‌شود. گاهی فیلم عروسی بیش از 500 میلیون تومان هزینه دارد. این هزینه حاصل فیلم و عکس‌هایی است که در خارج از کشور و اغلب کشورهای اروپایی مثل سوئد یا نروژ ثبت می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
«رویایی‌ترین جشن ازدواج کشور را برای شما برگزار می‌کنیم. در شب ازدواجتون باید مثل یک ملکه و شاهزاده بدرخشید؛ مدیریت این درخشش یکپارچه را به ما بسپارید. شبی پرستاره و فراموش‌نشدنی برای شما فراهم می‌شود. فیلم و عکس جشن ازدواج شما جذاب‌ترین فیلمی خواهد شد که از جشن ازدواج ثبت شده. ما خاطره‌ای را برای شما ثبت می‌کنیم که هر روز از تماشای آن لذت ببرید.» اینها جملاتی رنگارنگ برای جذب زوج‌های جوانی است که قصد دارند مهم‌ترین تصمیم زندگی خود یعنی ازدواج را جشن بگیرند. جشن ازدواجی که گاهی تبدیل به بزرگ‌ترین کابوس زندگی‌ها می‌شود. 

رویایی سپید و دوست‌داشتنی که اتفاقا زرق و برق زیبایی‌اش چشم مهمان‌ها را خیره و دل صاحبان جشن را نگران می‌کند.

هزینه مالی این جشن چند ساعته اما چقدر است؟ «جهان صنعت» در بررسی‌های میدانی، قیمت‌های چند تالار و باغ تالار را در مناطق مختلف شهر مورد بررسی قرار داده که حاصل این بررسی اعدادی تعجب‌برانگیز است. اختلاف هزینه‌ها در مناطق مختلف پایتخت محسوس است. این هزینه‌ها برآورد مدیران هر مجموعه از برگزاری جشنی در یکی از شب‌های جمعه اردیبهشت 98 است. نکته مهم اما برای عدم تغییر هزینه عقد قرارداد برگزاری جشن در هفته جاری است. جشن ازدواج با 300 نفر مهمان در محله خانی‌آباد تهران هزینه‌ای حدود 15 تا 20 میلیون تومان خواهد داشت و این هزینه با همین تعداد مهمان در منطقه جنت‌آباد با منوی متوسط حدود 50 میلیون تومان و در باغ‌تالارهای خارج از شهر 90 میلیون تومان برآورد می‌شود. این هزینه‌ها البته فارغ از هزینه‌های عکاسی، فیلمبرداری و آرایشگاه و … است.

چند نوع خوراک و دسر برای شام، آتش‌بازی، گل‌آرایی، خواننده خانم و آقا و سورپرایزهای ویژه در گروه هزینه‌هایی قرار دارند که مجموعه برگزار‌کننده جشن ازدواج به عنوان آپشن‌هایی جذاب در مقابل عروس و داماد قرار می‌دهد. هزینه عکاسی و فیلمبرداری البته در همه مناطق بین شش‌ میلیون تا 60 میلیون تومان بر اساس خواست عروس و داماد متغیر است. هزینه آرایشگاه نیز بر محوری بین پنج میلیون تا 20 میلیون تومان و البته مبالغ بیشتر بر اساس میزان ارائه خدمات در نوسان است. این ارقام تنها بخشی از هزینه جشن‌های ازدواجی است که سوی دیگر آن تهیه جهیزیه و وسایل زندگی است. گذشته از اهمیت برگزاری جشنی درخور و رویایی، فراهم کردن جهیزیه‌ای بی‌بدیل نیز از خواست‌های مهم دختر و پسر در زندگی مشترک این روزها به نظر می‌رسد.

کمی لاکچری‌‌تر

ماجرا اما به جشن‌های چند ده میلیون تومانی خوش‌رنگ و لعاب ختم نمی‌شود. گاهی فیلم عروسی بیش از 500 میلیون تومان هزینه دارد. این هزینه حاصل فیلم و عکس‌هایی است که در خارج از کشور و اغلب کشورهای اروپایی مثل سوئد یا نروژ ثبت می‌شود. تب ساخت فیلم عروسی در فضایی متفاوت و به گفته خاص و لاکچری ماندن چنین شیوه‌ای را برای زوج‌هایی که از خانواده‌های لاکچری برخاسته‌اند جذاب‌تر می‌کند. این در حالی است که همان‌طور که در بالا اشاره شد فیلمبرداری باکیفیت گاهی بیش از 60 میلیون تومان هزینه نخواهد داشت اما برای لاکچری بودن باید بیش از 500 میلیون تومان هزینه فیلمبرداری کرد.

این موضوع درباره هزینه باغ‌تالارها نیز صادق است. چندی پیش بحث و گفت‌وگو پیرامون هزینه‌های نجومی ورودی یک باغ‌تالار در شبکه‌های اجتماعی بسیار داغ شد. هزینه ورودی برای هر مهمان به گفته شاهدان عینی گاه حدود 900 هزار تومان است و 50 میلیون تومان هم ورودی این مجموعه در محدوده گرمدره است. با احتساب هزینه 900 هزار تومان هر مهمان این بار برگزاری جشن عروسی بیش از محاسبات قبلی می‌شود. هر چند شنیده‌هایی نیز مبنی بر برگزاری جشن‌هایی بیش از دومیلیارد تومان نیز وجود دارد که البته مدیران مجموعه‌های پذیرایی اطلاعاتی در این‌باره بیان نکردند.

جشن ازدواج و جهیزیه در مقابل عشق و آرامش

آیا تصمیم به ازدواجی که در تبلیغات باغ‌ها و تالار‌های عروسی از آن به عنوان جشن‌های رویایی یاد می‌شود یک زندگی رویایی را رقم خواهد زد؟ انتخاب این سبک از زندگی بهداشت روانی جامعه را در چه مسیری قرار خواهد داد؟ مهرداد فلاطونی، روانشناس و کارشناس سبک زندگی با تقسیم‌بندی ازدواج به سه مرحله‌ قبل، حین و بعد از ازدواج این موضوع را مورد بررسی قرار داد و به «جهان صنعت» گفت: همه مراحل ازدواج به شکل سلسله‌وار بر هم اثر می‌گذارند و نمی‌توان انتظار داشت ایجاد بحران و مشکل در هر یک از مراحل، مرحله بعد از ازدواج و زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار ندهد. جشن عروسی، تهیه و خرید جهیزیه، مهریه و دیگر هزینه‌های اینچنینی هر یک به نوعی بر روند زندگی مشترک اثر خواهد داشت. اما این در حالی است که می‌توان این اثر‌گذاری را به بهترین شکل ممکن و با توجه به نیاز‌سنجی‌ها مدیریت کرد.

فلاطونی در ادامه با اشاره به ادبیات عموم جامعه با جملاتی همچون‌ «جلو بقیه زشته»‌، «نکنه جلو بقیه فامیل کم بیاریم» و تفکرات اینچنینی افزود: این تفکرات خانواده‌ها را به سمت تصمیمات نادرستی حرکت می‌دهد که بر اساس آن عواقب بعدی گریبان زندگی مشترک زوج را خواهد گرفت. خانواده‌ها تصور می‌کنند اگر هزینه تهیه جهیزیه را به شکل کامل نپردازند یا از سویی هزینه‌های گزاف برای عروسی پرداخت نکنند فرزندانشان در زندگی مشترک دچار سرخوردگی خواهند شد. در چنین شرایطی اما این سوال مطرح می‌شود که منظور از سرخوردگی چیست؟

آبشخور اصلی سرخوردگی کجاست‌

این کارشناس سبک زندگی با اشاره به هزینه‌های گزاف به عنوان چالش و سرخوردگی واقعی در زندگی مشترک گفت: متاسفانه همین هزینه‌های گزاف طرفین را به سمت و سویی پیش می‌برد که بعد از پایان دوران‌ طلایی یک سال ابتدایی زندگی مشترک مشکلات و بحران‌های جدی آغاز شود. هزینه‌ها این بار تبدیل به نقطه و منشأ اختلاف‌ها می‌شود. سرانجام چنین اختلاف‌هایی ثمره‌ای نخواهد نداشت مگر شکاف‌های عمیق و جبران‌ناپذیر در زندگی مشترک؛ شکاف‌هایی که این بار نه تنها زن و مرد، بلکه گاهی خانواده طرفین و البته فرزند را نیز دچار بحران می‌کند.

به گفته وی آنچه در نهایت به عنوان ماحصل هزینه‌های گزاف پیش از ازدواج باقی خواهد ماند در اکثر مواقع فقدان ارزش‌های واقعی زندگی است. عمق شادابی و نشاط به کمترین میزان کاهش پیدا می‌کند و تصور دستیابی به لذت ازدواجی شیرین تبدیل به بحرانی ادامه‌دار و جبران‌ناپذیر می‌شود. حال آنکه توجه به واقعیت‌های زندگی هر دو طرف ازدواج و همچنین انتخابی هوشمندانه و همسو با سبک زندگی خود فرد می‌تواند این بحران را از همان ابتدا در نطفه خفه کند. آرزوهای آرمانی و به دور از واقعیت متاسفانه در جامعه گسترش پیدا کرده است و افراد بیش از کشف زندگی شاد و سلامت به دنبال کشف شریک زندگی با بیشترین تمکن مالی هستند. چنین تفکری ازدواج را از تصمیمی به منظور کشف لذت و آرامش تبدیل به محلی برای تجارت کرده است؛ تجارتی بی‌ثمر که اغلب با ورشکستگی عاطفی و بحران در بهداشت روان روبه‌رو می‌شود.

کشف عمق لذت زندگی

این روانشناس تاکید می‌کند که اوج لذت زندگی در عمق شادی و آرامش خانواده در کنار یکدیگر است. چنین آرامشی حاصل جشن ازدواج‌های بزرگ و چندین میلیون تومانی در باغ‌ها و تالارهای مشهور شهر نیست بلکه حاصل آموزش‌های دقیق و برنامه‌ریزی شده پیش از ازدواج در شرایطی است که دختران پسران آگاهی و درک لازم از هدف زندگی مشترک را درک کرده و به دنبال این هدف با آرامش تصمیم‌هایی خردمندانه بگیرند. حاصل این روند در نهایت تحکیم خانواده و در نتیجه سلامت روانی جامعه خواهد بود.بر‌اساس اظهار نظرهای کارشناسی و البته مشاهدات و بررسی‌های میدانی شعار پرآوازه زندگی و لذت رویایی ازدواج که مراکز برگزاری جشن‌های ازدواج با ادبیات مختل بیان می‌کنند با حرکت بر ریل تجمل‌گرایی محقق نمی‌شود. هر چند این نتیجه آن معنی نیست که همه جشن‌های پر‌هزینه منجر به شکست ازدواج و جشن‌های کم‌هزینه منجر به خوشبختی ابدی می‌شود! در نهایت اما روشن است که نگاه اقتصادی به پدیده‌ای اخلاقی، عاطفی و اجتماعی در نهایت محکوم به شکست خواهد بود. پیروز و برنده این تبلیغات گسترده ازدواج‌های گران‌قیمت درنهایت باغ‌ها و تالارهای برگزاری جشن و مراسم، آتلیه‌های فیلمبرداری و عکاسی و البته آرایشگاه‌ها هستند.

عقدهای زودهنگام و دریافت وام‌های ازدواج

تنگدستی جوانان از همان مشکلات سنتی و قدیمی است که همواره ازدواج را با تاخیر مواجه کرده است. هر چند به نظر می‌رسد دریافت وام‌های ازدواج بخشی از این مشکلات را حل می‌کند. بر اساس آخرین‌ اخبار مربوط به این موضوع نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 98، بند (الف) تبصره 16 را به تصویب رساندند. بر اساس این مصوبه، به‌ منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از 1396/1/1 است و تاکنون وام ازدواج دریافت ننموده‌اند، با اولویت نخست پرداخت نماید.تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال 1398 سیصد میلیون (000/000/300‌) ریال با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد. اما آیا این وام پاسخگوی هزینه‌های نوین ازدواج در سال 98 خواهد بود؟ این وام به راستی به چه منظور تبیین شده است؟ به منظور تسهیل ازدواج یا کمک هزینه‌ای برای ازدواج‌های چندین میلیون تومانی؟ نگرانی اما زمانی تشدید می‌شود که کارشناسان سبک زندگی و روانشناسان خانواده موضوع وام ازدواج را با رویکردی دیگر مورد بررسی قرار می‌دهند.

به گفته فلاطونی، دوران نامزدی پیش از این مرحله‌ای مهم برای شناخت طرفین از اهداف زندگی مشترک و البته شناخت شخصیت یکدیگر بود. امروز اما این دوران تبدیل به مرحله طلایی تهیه جهیزیه و تدارک جشن ازدواج شده است. بارها شاهد آن بوده‌ایم که عقدهای زودهنگام پیش از آشنایی و شناخت کامل انجام شده است تا امکان دریافت وام ازدواج زودتر فراهم شود. هزینه‌ها در ازدواج‌های چند سال اخیر به نظر می‌رسد اهمیتی بسیار ویژه‌تر و مهم‌تر از هدف غایی ازدواج پیدا کرده است.

منبع: روزنامه جهان صنعت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین