کد خبر: ۵۷۹۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۲۰:۲۶
سخنگوی دستگاه قضایی تشریح کرد:

جزئیات تازه از فرار جزایری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شهرام جزایری فعلا در ایران است اما همسر، فرزند، پدر و مادر او چند روز قبل از فرار جزایری به یكی از كشورهای خارجی رفته‌اند.سخنگوی قوه‌ قضاییه با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران اطلاعات بیشتری را در این زمینه اعلام کرد و گفت «جزایری كه با قرار 100 میلیارد تومانی در بازداشت به‌سر می‌برد، وقتی برای امور كارشناسی به محل استقرار هیات كارشناسی می‌آمده، ماموران را به دلیل تاملات روحی كه اظهار می‌كرده اغفال کرده و  درخواست می‌كند مدتی را در منزل باشد و سپس به محل هیات كارشناسی بیاید كه متاسفانه ماموران به او اجازه می‌دهند به خانه‌ خودش برود و همین مساله باعث می‌شود از فرصت سوءاستفاده و فرار كند». 

سخنگوی قوه قضائیه زمان دقیق فرار شهرام جزایری را ساعت 8:50 اول اسفندماه اعلام کرد.

علیرضا جمشیدی در تشریح نحوه فرار شهرام جزایری گفت: جزایری پس از فرار در شهرك اكباتان لباس جدیدی خریده و حدود یك میلیارد تومان پول برایش تهیه شده كه با تحقیقات به عمل آمده، منابع مالی كه این مبلغ را در اختیارش قرار دادند، شناسایی شدند كه جزییات بیشتر در این باره، در روزهای آینده اعلام می‌شود. 

وی در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران مبنی بر این كه آیا محل فرار خانواده جزایری مشخص است، با تایید این مساله از اعلام جزییات بیشتر در این باره خودداری كرد. 

به گفته جمشیدی «مامورانی كه جزایری را تحت‌الحفظ به هیات كارشناسی برده‌اند، هم‌اكنون در بازداشت به سر می‌برند و از محل احتمالی اختفای وی در سراسر كشور بازرسی به عمل آمده و همچنین از عواملی كه در فرار او نقش داشته‌اند نیز تحقیق به عمل آمده است.» 
 علیرضا جمشیدی افزود: با حكم رییس قوه قضاییه، علیرضا آوایی رییس دادگستری استان تهران، اصغر جهانگیر رییس حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و حجت‌الاسلام خلفی دادستان انتظامی قضات، مامور پیگیری موضوع متواری شدن شهرام جزایری شدند.

به گفته‌ وی، این هیات 3 نفره مامور شده‌اند تا نتیجه‌ بررسی‌های خود را درباره‌ی موضوع شهرام جزایری تا 15 روز دیگر به رییس قوه قضاییه اعلام كنند.

سخنگوی قوه‌ی قضاییه تاکید کرد: به دنبال فرار جزایری، تحقیقات بسیار گسترده‌ای توسط حفاظت اطلاعات قوه‌ قضاییه با همكاری مراجع اطلاعاتی و انتظامی آغاز شد و از جمله كارهایی كه تاكنون انجام شده این است كه از منزلی كه دراختیار متهم بوده به دقت بازرسی به عمل آمده و مشخص شده وی و خانواده‌اش به مقصد معلومی فرار كرده‌اند.

جمشیدی افزود: تاكنون از حدود 5 – 6 نفر از كسانی كه به گونه‌ای در فرار جزایری نقش داشته‌اند، بازجویی به عمل آمده كه هم‌اكنون این تحقیقات كامل نشده است. بعضی از این افراد بازداشت هستند و بعضی‌ها آزاد.

وی در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران در مورد علت تاخیر در صدور رای پرونده با توجه به صراحت قانون مبنی بر صدور رای طی یك هفته، گفت: قاضی بعد از اخذ آخرین دفاع، طبق قانون موظف است ظرف یك هفته رای پرونده را صادر كند كه در پرونده‌ جزایری با توجه به این كه چند متهم مطرح بود و فقط از خود وی به عنوان متهم ردیف اول، آخرین دفاع اخذ شده بود و به علاوه خود جزایری و وكلایش با توجه به حجم گسترده پرونده كه حدود سی چهل هزار پرونده بوده است، درخواست استمهال كرده بودند كه مورد پذیرش قاضی واقع شد، همین مساله باعث شد كه صدور رای به تاخیر بیفتد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: نكته دوم این كه در پرونده‌ای مثل جزایری كه تقریبا سیصد صفحه رای بدوی و هشتاد تا نود صفحه رای تجدیدنظر صادر شده،‌ این امكان وجود ندارد كه رای ظرف یك هفته صادر شود. این‌كه آیا این مساله تخلف انتظامی محسوب می‌شود، باید گفت عرف قضایی ما این مساله را پذیرفته كه در مواردی، این امكان وجود ندارد كه رای ظرف یك هفته صادر شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ضرورت تشكیل پلیس قضایی و همچنین اطلاعات و آموزش‌های مامورانی كه جزایری را بدرقه می‌كردند، گفت: دو نفر مامور مراقبت، جزایری را با دستبند منتقل می‌كردند كه طبق تحقیقاتی كه خود من انجام داده‌ام، شش‌ماه آموزش ویژه بدرقه و مراقبت زندانی دیدند و ماموران مجرب و خوبی بودند. 

وی همچنین در پاسخ به این سوال كه آیا قرار است فقط این دو مامور به عنوان مقصران احتمالی در این باره تحت تعقیب قرار گیرند؟ تصریح كرد: مردم مطمئن باشند، همان گونه كه در حكم رییس قوه قضاییه آمده است، بدون اغماض و جوسازی، هیات عالی‌رتبه‌ منتخب رییس قوه قضاییه موضوع را رسیدگی خواهد كرد و اطمینان می‌دهیم با تخلف هر كسی در هر مقامی كه باشد با قدرت برخورد شود و در زمان مقرر نتایج را خدمت مردم اعلام می‌كنیم.

جمشیدی همچنین گفت: تاكنون شصت میلیارد تومان از اموال جزایری شناسایی شده كه این مقدار یا به بیت‌المال انتقال داده شده یا در حال انتقال دادن است. وی با بیان این‌كه این مبلغ با كسر بدهی‌های جزایری است، گفت: از رقم بدهی‌های جزایری اطلاعی ندارم.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین با بیان این‌كه اقدامات لازم با اینترپل انجام شده است، گفت: امیدواریم مراحل به اینترپل نرسد اما چنان‌چه به این‌جا برسد، بر اساس قرارداد استرداد مجرمان كه بسیاری از كشورها آن را پذیرفته‌اند، اقدام خواهد شد.

جمشیدی گفت: با توجه به این كه جرم جزایری فساد بوده است، براساس كنوانسیون مریدا كه 168 كشور آن را پذیرفته‌اند، اقدامات لازم برای استرداد وی در صورت خارج شدن احتمالی او از كشور انجام خواهد شد.

جمشیدی همچنین گفت: در برخی از رسانه‌ها موضوع فرار جزایری، سیاسی شده كه باید بگوییم براساس تحقیقات انجام شده و پرونده‌ای كه برای وی تشكیل شده، این فرار از جنس سیاسی نیست چون جزایری متهم سیاسی نبود بلكه یك مفسد اقتصادی بود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: تصور من این است كه متهم احتمال تبرئه خود را می‌داد اما بعد از برگزاری دادگاه و مشاهده عزم قاضی، متوجه شد كه مجدد محكوم خواهد شد و به همین دلیل اقدام به فرار كرد. جمشیدی گفت: انتظارمان از رسانه‌ها این است كه در فضای به‌وجود آمده اقدامات خوب انجام شده در پرونده جزایری را زیر سوال نبرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین