کد خبر: ۵۸۳۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۲۲:۲۹

اهداف آمریکا از شرکت در کنفرانس بغداد

آفتاب‌‌نیوز : علیرغم جریان منفی سیاسی و امنیتی طرح عراق، برگزاری این کنفرانس می‌تواند حاوی دو گام مثبت باشد: اول اینکه ایران، آمریکا و سوریه را پشت یک میز می‌نشاند و دوم اینکه می‌تواند به تصویب قانون تخصیص درآمدهای نفتی (عراق) کمک کند. و هر دو جنبه مثبت این کنفرانس در صورت همکاری‌های ایران به عقب‌نشینی نیروهای عراقی کمک می‌کند. 

بنابراین اگر این دو هدف به تحقق بپیوندد و نیروی نظامی آمریکا بتواند در تامین امنیت بغداد به پیشرفت‌های بیشتری دست یابد این مساله نه تنها به عراق کمک می‌کند بلکه می‌تواند باعث طرح بحث زمان‌بندی عقب‌نشینی در واشنگتن شود. 

اما ایران همانند بسیاری از اعضا کنگره آمریکا، خواستار آن است که بوش هم اکنون به حضور نظامی آمریکا در عراق پایان ببخشد. تاکنون جرج بوش از طرح این بحث خودداری کرده و ضعف دولت عراق در مقابله با شورشیان را علت آن عنوان کرده است. موافقت دولت جرج بوش با شرکت در کنفرانس بغداد که ایران و سایر کشورهای منطقه نیز در آن حضور دارند نشان دهنده انعطاف پذیری جرج بوش در قبال این مساله (عقب‌نشینی از عراق) است. 

از سوی دیگر مذاکرات مستقیم آمریکا و ایران در مورد مسائل عراق پیش از این نیز مطرح شده است. همانطور که گروه مطالعات عراق آن را شیوه‌ای برای حل مشکلات عراق معرفی کرد. اما کاملا روشن است که جرج بوش می‌خواهد از موضع قدرت وارد این مذاکرات شود. 

جرج بوش در تلاش برای تقویت موضع آمریکا از رهبران عراق خواست پیش‌نویس طرح تقسیم درآمدهای نفتی میان 18 استان این کشور را تهیه کند. این اقدام می‌تواند با تقویت اقتصاد عراق به کاهش تنش‌های منطقه‌ای کمک کند. 

رئیس جمهور آمریکا همچنین دومین ناو هواپیما بر را به خلیج فارس امضا کرده، در اعمال تحریم علیه ایران موفق بوده و نیروهای بیشتری را هم به عراق اعزام کرده است. ضمن آنکه احتمالا توانسته با ادعاهایی نظیر کمک تسلیحاتی ایران به شورشیان عراق این کشور را در موضع تدافعی قرار دهد. 

از سوی دیگر نگرانی عربستان سعودی از افزایش نفوذ منطقه‌ای این کشور باعث شد ریاض در پایان دادن به اختلافات حماس و فتح نقش فعالی ایفا کند. در لبنان نیز حزب‌الله (که از حمایت‌های ایران برخوردار است) از جنگ با اسرائیل ضربه خورده و در نبرد با طرفداران دمکراسی در بیروت به عقب‌ رانده شده است. 

در چنین شرایطی «نشست همسایگان» عراق همانطور که کاندولیزا رایس گفته می‌تواند آزمونی برای همکاری بازیگران مهم منطقه‌ای باشد اما در واقع این مذاکرات ممکن است به نتیجه بزرگتری منتهی شود. نوری المالکی نخست‌وزیر عراق در زمان اعلام برگزاری کنفرانس بغداد گفت: عراق می‌تواند به همسایگانش نیز کمک کند و این کنفرانس می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند تا آنها در مورد اختلافاتشان گفت‌وگو کنند. 

با توجه به توافقات اخیر واشنگتن با پیونگ یانگ شاید بتوان گفت آمریکا با استفاده از این نشست چند جانبه برای مذاکرات مستقیم با ایران در مورد موضوعات دیگر نیز مخالف نیست. اما تمام این پیش‌بینی‌ها زمانی امکان‌پذیر است که عراق به کشوری با ثبات تبدیل شده باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین