کد خبر: ۵۸۶۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸

مشاهده نخستین ناپلی آرتمیا پس از سالها در دریاچه ارومیه

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران اعلام کرد: افزایش حجم ورودی آب و کاهش شوری منجر به بهبود شرایط دریاچه ارومیه و منجر به احیای آبزیانی همچون «آرتمیا»، «فیتوپلانگتون ها» و «جلبک دونالیلا» شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
«علی نکویی فرد» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی بارش های اخیر ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به مهرماه سال 97 یک متر و 20 سانتی متر و نسب به مدت مشابه اردیبهشت ماه سال قبل 75 سانتی متر افزایش یافته است.

وی با بیان این که وسعت دریاچه به دو هزار و 944 هزار کیلومتر مربع رسیده است، اظهار داشت: در واقع نسبت به مدت مشابه سال گذشته 668 کیلومتر مربع افزایش پیدا کرده است.

مشاهده نخستین ناپلی آرتمیا پس از سالها در دریاچه ارومیه

به گفته وی، حجم آب دریاچه به سه میلیارد و 920 میلیون مترمکعب رسیده درحالی که پیش از این حجم دریاچه یک میلیارد و 990 میلیون مترمکعب بود و به طور تقریبی 1.5 تا 2 برابر افزایش حجم را نشان می دهد.

اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه برای لایروبی رودخانه ها، تغییر الگوی کشت و مکانیزاسیون مزارع، در افزایش ورودی آب دریاچه ارومیه تاثیری مثبت داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور تصریح کرد: در نمونه گیری های اواخر اسفندماه سال 97 برای نخستین بار پس از سالها نخستین سیست آرتمیا (تخم) و ناپلی آرتمیا (نوزاد ) مشاهده شد که به تازگی نمونه های بلوغ یافته آن نیز در دریاچه ارومیه دیده شده است.

وی یکی از علت های تولید آرتمیا را کاهش یک سومی شوری آب دریاچه ارومیه دانست و گفت: پیش از این دریاچه ارومیه دارای 420 گرم شوری در یک لیتر آب بود که با بارش های اخیر میزان شوری در مناطق مختلف بین 120 تا 150 گرم در لیتر شده است که شرایط محیطی حاکم بر دریاچه ارومیه نشان می دهد که چرخه جدید زندگی در این دریاچه در حال شکل گیری است.

وی اضافه کرد: همچنین با افزایش غذا برای آرتمیا، شرایط برای تولید و تکثیر حتی در دمای پایین آب فراهم شده است؛ به طوری که آرتمیا در دمای بین 17 تا 27 درجه سانتی گراد و شوری بین 120 تا 150 گرم در لیتر تکثیر پیدا می کند اما اخیرا آرتمیا در دمای 13 درجه سانتی گراد نیز رشد می کند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، گفت: در ماه های اخیر میزان جلبک دونالیلا و سایر فیتوپلانگتون های دریاچه رشد چشمگیری پیدا کرده است، به طوری که در فروردین ماه سال 97، میزان جلبک دونالیلای دو هزار و 450 عدد در لیتر بود اما در مدت مشابه امسال این رقم بالغ بر 14.5 میلیون عدد در هر لیتر رسیده است.

به گفته وی، اکنون ما توان برداشت سالانه یک هزار تن آرتمیا را داریم منتهی با توجه به شرایط فیزیولوژیکی دریاچه و شرایط زیست محیطی برنامه ای برای برداشت نداریم.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، براین باور است که آرتمیا که غذای پرندگان مهاجر، پلکان ها، ماهیان خاویاری ، ماهیان سردآبی و گرمابی است در شرایط خوب نسل زنده زایی می کند اما در شرایط بد تخم ریزی انجام می د هد.

** آرتمیای اورمیانا منحصر به فرد دریاچه ارومیه 

نکویی فرد گفت: اکنون دریاچه یوتا امریکا بزرگترین دریاچه نکمی با بزرگترین منبع آرتمیا در دنیا به شمار می رود که دارای آرتمیای فرانسیس کانا است که سالانه 2000 تن تولید و صادر می شود.

به گفته وی، البته آرتمیای پرورشی نیز مربوط به کشورهای ویتنام و تایلند است.

وی تصریح کرد: دریاچه ارومیه ایران دارای آرتمیای اورمیانا قبل از خشکیدگی دومین دریاچه نمکی پس از دریاچه یوتای امریکا بود که ما تلاش داریم بقای دریاچه و جاندارانش را حفظ کنیم.

** آرتمیا امسال شناسنامه دار می شود 

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور افزود: در بهمن ماه سال 97 بانک ژن ارتمیا در مرکز تحقیقاتی آرتمیای کشور وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در کنار دریاچه راه اندازی شد که نمونه های 17 منطقه دارای آرتمیای کشور و بیش از 42 منقطه جهان را جمع آوری و نگهداری می کند.

به گفته وی، این بانک ژن آرتمیا بعد از بانک ژن دانشگاه گنت بلژیک دومین بانک ژن در دنیا به شمار می رود.

نکویی فرد گفت: امسال بحث تعیین هویت ژنتیکی، صدور شناسنامه ژنتیکی و کدبندی آرتمیای ایران را در اولویت قرار داده ایم.

مشاهده نخستین ناپلی آرتمیا پس از سالها در دریاچه ارومیه

به گزارش ایرنا، آرتمیا با نام علمی (Artemia) جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند، پیش از این دریاچه ارومیه ایران، یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شد. آرتمیا در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در دنیا سالانه بیش از دو هزار تن سیست آرتمیا معامله می‌شود به خصوص از خود آرتمیا یا سیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم‌تنان سود می‌برند. 

طبق گزارش ها، قیمت هر کیلو آرتمیا در بازارهای جهانی با توجه به کیفیت آن حدود 120 تا 200 دلار است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین