کد خبر: ۵۸۷۵۳۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

مناقشه بی پایان چین و آمریکا

شاید بزودی چین و آمریکا بتوانند توافق خاتمه دادن به جنگ تجاری و تعرفه ها را نهایی کنند اما مناقشات دو کشور آنقدر متنوع و مختلف است که ادامه آن بی تردید دامنگیر دو کشور خواهد بود و این منازعات بی پایان، همچنان دو طرف را در دوره جنگ سرد نگه می دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آمریکا و چین درباره توافق نهایی تجاری، مذاکره می کنند تا بتوانند به روند افزایش تعرفه ها پایان دهند و دستکم از سقوط و رکود اقتصادی خود و دنیا تا اندازه ای جلوگیری کنند.

آلومینیوم و دانه های روغنی و صدها قلم کالای دیگر تولیدی و صادراتی دو کشور از مضامین این توافق است و اینکه چین بتواند از حق مالکیت معنوی حراست کند و از انتقال فناوری های پیشرفته کشورهای دیگر به داخل به زور و اجبار جلوگیری نماید.

با این وصف نباید از یاد برد که قلمروهایی نظیر فناوری، سیاست، ایدیولوژی، راه ابریشم، ارزش پول ملی و حتی مسایل و اختلافات نظامی می تواند همیشه حباب هایی برای شکستن هر توافقی باشد و باعث شود تا دو کشور در دوره ای طولانی از تنش بسر ببرند.

آنها از هر زمانی بیشتر به توافق نزدیک شده اند و احتمال می رود در هفته های آینده این توافق در واشنگتن و با حضور سران دو کشور امضا شود اما این نمی تواند نگرانی های سرمایه گذاران و سیاستمداران را برطرف کند.

عبور ناوهای آمریکایی از دریای جنوبی و تنگه تایوان و فروش تسلیحاتی دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به تایوان مسایلی نیست که با امضای دو طرف پای توافق تجاری به راحتی حل و فصل شود.

آمریکا به هیچ وجه در مورد چین کوتاه نمی آید این کشور از هم اکنون اعلام کرده است شرکت های چینی را که از مقررات و توافق تخطی کنند تحریم و مجازات خواهد کرد و برای شرکت مخابراتی هواووی چین سختگیری های بسیاری ایجاد کرده است.

'ژانگ لیون' از موسسه مطالعات اقتصادی پکن می گوید که منازعات دو کشور فراتر از مسایل تجاری است آنها وارد یک دوره رقابتی شده اند و مناقشاتی بسیار بیشتر از تجارت و اقتصاد دارند.

وی می افزاید که ابعاد اختلافات بسیار زیاد است سرمایه گذاران و سیاستمداران باید همیشه هوشیار باشند نوعی رقابت شدید در جریان است اینها مسایلی است که چین و آمریکا را درگیر نگه می دارد.

بازی تجارت شاید با توافق نهایی پایان یابد اما این به منزله پایان درگیری ها و مناقشات نیست مسایل نظامی، سیاسی، فنی و تحقیقاتی همواره دامنگیر روابط است و این مناسبات را متشنج می کند. 

'امی سلیسو' از مذاکره کنندگان سابق چین با آمریکا می گوید آمریکا می کوشد تنش زایی کند این کشور دست از سر چین برنمی دارد به هر دری می زند تا برای پکن مشکل ایجاد کند.

وی می افزاید: برای همین اصلا معلوم نیست در آینده چه بر سر توافقات می آید اگر تغییرات و تحولاتی رخ دهد ممکن است بر این توافقات تاثیرگذار باشد مهم این است که آمریکا دائما به تنش ها دامن می زند و چین باید هوشیار باشد.

همین اختلافات و فشارها آنقدر چین را نگران کرد که باعث شد سرمایه گذاری چینی ها در آمریکا که در سال 2016 میلادی نزدیک به 55 میلیارد دلار بود ناگهان در سال 2018 میلادی نزدیک به 95 درصد کاهش یابد و به 3 میلیارد دلار تقلیل پیدا کند.

آمارها نشان می دهد که چین درگیر تحریم های آمریکا نیز هست آمریکادر سال 2018 میلادی یک هزار و 373 مورد تحریم اعمال کرد در صورتی که در سال های قبل از آن فقط 600 مورد تحریم برای کشورها در نظر گرفته شده بود و این باعث شده است تا شرکت های چینی بتدریج تجارت با آمریکا را کاهش دهند و اصلا تلاشی برای این کار نداشته باشند و چشمانشان را به بازارهای دیگر دوخته اند.

جنگ چین و آمریکا نبرد برتری بر دنیا است برتری در عرصه اقتصاد و تجارت و اینکه هر دو آنها می خواهند در رده نخست دنیا قرار بگیرند و بخصوص در زمینه اقتصادی دست برتر داشته باشند و در این میان فناوری برای چین از هرچیز دیگری با ارزش تر است و اگر بتواند بدست آورد و بر آن کنترل کند و در اقتصاد نیز جهش های خود را ادامه دهد، آن زمان دوران افول آمریکا شروع خواهد شد به نظر می رسد آن زمان چندان دور نیست.

منبع: ایرنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین