کد خبر: ۵۹۲۶۱۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
مغازه‎داران عراقی می‎گویند بهترین روزهای فروش‌‌شان پس از انعقاد برجام بود

تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران در مغازه‌های عراق؛ کاهش خرید زائران ایرانی از مغازه داران عراقی

به تازگی زمانی که زائران ایرانی از او درباره قیمت می‌پرسند او می‌گوید که تنها واحد پولی عراق را قبول می‌کند. او به خبرنگار "آسوشیتدپرس" می‌گوید اغلب زائران ایرانی از شنیدن این پاسخ ناراحت می‌شوند و می‌روند. بسیاری از مغازه‌داران و فروشندگان دیگر در محله کاظمیه بغداد طی سال گذشته فروش‌شان به شدت پایین آمده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- محله کاظمیه بغداد این روزها خلوتتر از گذشته شده است. اینجا می‌توان تاثیر تحریم‌های امریکا علیه ایران را لمس کرد. پیش از تحریم‌ها تعداد گردشگران ایرانی زیادی از مغازه‌های این محله خرید می‌کردند در حالی که این روند اکنون معکوس شده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "کرار حسین" سال‌ها در مغازه خود در نزدیکی ورودی اماکن مقدس شیعه شیرینی و حلوا می‌فروخت. او سال‌های پیش هر نوع واحد پولی و اسکناسی را از مشتریان‌اش قبول می‌کرد. بساری از زائران از کشور همسایه ایران مشتری او بودند. با این حال، به تازگی زمانی که زائران ایرانی از او درباره قیمت می‌پرسند او می‌گوید که تنها واحد پولی عراق را قبول می‌کند. او به خبرنگار "آسوشیتدپرس" می‌گوید اغلب زائران ایرانی از شنیدن این پاسخ ناراحت می‌شوند و می‌روند. 

تاثیر تحریم‌های ایران در مغازه‌های عراق؛ کاهش خرید زائران ایرانی از مغازه داران عراقی

حسین و بسیاری از مغازه‌داران و فروشندگان دیگر در محله کاظمیه بغداد طی سال گذشته فروش‌شان به شدت پایین آمده است. علت نیز مشخص است؛ تحریم‌های ترامپ علیه ایران سبب شده تا از میزان سفر زائران ایرانی به عراق کاسته شود. ارزش واحد پول ملی ایران به میزان چهار برابر کاهش یافته است و قدرت خرید هر کالایی در خارج از ایران فراتر از توان مصرف‌کنندگان ایرانی است و آنان اغلب خرید نمی‌کنند. حسین 27 ساله که مغازه فروش شلوار جین و تی شرت دارد می‌گوید فروش او از سال گذشته تاکنون به میزان 30 درصد کاهش یافته است. با این حال، او کماکان ترجیح می‌دهد ریال ایران را دریافت نکند چرا که ارزش آن به شدت کاهش یافته است.

خبرگزاری "آسوشیتدپرس" می‌نویسد: "میلیون‌ها زائر شیعه از سرتاسر جهان هر ساله به عراق می‌روند تا از زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس به خصوص در نجف و کربلا در جنوب عراق و سامرا در مرکز عراق بازدید کنند. این زیارتگاه‌ها دومین منابع درآمد عراق هستند. از زمان سقوط حکومت صدام در سال 2003 میلادی به این سو ایرانیان اکثریت گردشگران مذهبی عراق را تشکیل می‌دادند اما در جریان تنش اخیر در روابط ایران و امریکا فشار زیادی بر بخش گردشکری عراق وارد می‌شود چرا که میزان سفر ایرانیان کاهش یافته است. این موضوع را می‌توان در محله کاظمیه در شمال بغداد دید که به طور معمول محل خرید شیرینی و لباس توسط ایرانیان بود و در نزدیک حرم امام موسی کاظم امام هفتم شیعیان قرار دارد. اکنون اما زائران ایرانی تمایلی به خرید ندارند. فاضلی که زائران را از ایران به عراق می‌برد می‌گوید پول مشکل بزرگی برای ما است. او که به زبان عربی صحبت می‌کند اما می‌گوید: "ترامپ خواهد رفت و ایران خواهد ماند". 

"محمد سعید" نیز فروشنده لباس است و می‌گوید میزان فروش اش 70 درصد کاهش یافته است. او می‌گوید سال پیش روزانه بیش از 60 لباس می‌فروخت اما اکنون تنها روزی 10 لباس و حتی کم‌تر می‌فروشد. "ثمر جابر" صاحب مغازه فروش عطر می‌گوید گردشگران ایرانی اکنون نه تنها از خرید خودداری می‌کنند بلکه برخی از آنان با خود زعفران، ادویه جات و سنگ‌های قیمتی می‌آورند و در عراق می‌فروشند و امیدوار هستند بخشی از هزینه سفر خود را تامین کنند. 

او که 38 ساله است می‌گوید بهترین روزهای فروش‌اش پس از انعقاد برجام بود که منجر به لغو تحریم‌ها علیه ایران شد و میلیاردها دلار دارایی بلوک شده ایران به آن کشور بازگشت. او می‌گوید در آن روزهای خوب عطر به ارزش 700 دلار می‌فروخت. او می‌گوید: "امروز اما من به سختی به یک زائر ایرانی عطری می‌فروشم. قیمت عطر در ایران برای‌شان ارزان‌تر تمام می‌شود".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
دیپلمات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
4
0
نظر مغازه داران تفلیس آنکارا استانبول و دبی هم بنویسید اگر بی غرض هستید... تعداد زیادی از مخاطبین خودتون با این قلم های جهت دار از دست می دهید.
پاسخ ها
معلم بجنوردی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
سلام.
وقتی که ارزش پول ملی نسبت به دلار و سایر ارزها کاهش می یابد.توان خرید کاهش می یابد.حالا خرید می خواهد در تهران باشد یا بغداد!چه فرقی دارد؟؟؟البته خرید از بازار ایران برای خارجی ها ارزانتر و بهتر می شود.چون این جریان عملکرد معکوس دارد.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
1
0
اتفاقا یه جور دیگه به نفع برادران عراقی شده . اینطور که ایران شده سفره ی عیش و نوش مفت و ارزون براشون و تن تن میوه و گوشت مفت بخرن ببرن و در نتیجه وضعیت قیمتها اینطوری بشه . البته به چیزای زشتش که واقعا شرممون میشه بگیم اشاره نمیشه کرد که چه کارهای زشتی میکنند با پولشون که در مقابل پول ما با ارزش شده.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین