کد خبر: ۵۹۷۱۴۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
تاثیر تحریم‌ها بر این ۷ کالا و خدمات در ایران

تحریم چگونه بر زندگی ایرانیان تاثیر گذاشته؟

"بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی نیز مجبور به ترک ایران شده‌اند. تاثیرات تحریم به قدری بوده است که دو کشور به آستانه جنگ با یکدیگر نزدیک شده‌اند. تاثیر تحریم‌ها را می‌توان بر زندگی روزمره ایرانیان احساس کرد".
تحریم چگونه بر زندگی ایرانیان تاثیر گذاشته؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس اقتصادی- شبکه خبری "یورونیوز" با اشاره به خروج آمریکا از برجام در مه سال 2018 میلادی علیرغم مخالفت سایر امضاکنندگان توافق هسته‌ای با اشاره به اعمال دوباره تحریم‌های واشنگتن علیه تهران به پیامدهای این موضوع پرداخته است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛"یورونیوز" می‌نویسد: "پیامدهای اصلی این تحریم‌ها آن است که فشار بر صادرات نفت ایران وارد می‌کند و ارزش پول ملی ایران را کاهش داده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی نیز مجبور به ترک ایران شده‌اند. تاثیرات تحریم به قدری بوده است که دو کشور به آستانه جنگ با یکدیگر نزدیک شده‌اند. تاثیر تحریم‌ها را می‌توان بر زندگی روزمره ایرانیان احساس کرد".

این شبکه خبری در ادامه گزارش به هفت کالا و خدمات پرداخته است که تحریم‌ها بر آن تاثیرگذار بوده‌اند:

1-افزایش قیمت مرغ

در سال 2018 میلادی، قیمت مرغ افزایشی 80 درصدی داشت. دولت در واکنش به این موضوع شروع به توزیع مرغ با قیمت یارانه‌ای کرد.

2-کمبود رب گوجه فرنگی

به دلیل تحریم فلزات و افزایش هزینه برای تولید قوطی، رب گوجه فرنگی افزایش قیمتی دو برابری داشت. صادرات گوجه فرنگی ممنوع شد و تولیدکنندگان فروش رب در ظروف شیشه‌ای را به صرفه‌تر دانستند.

3-کاهش فروش آجیل

در نوروز، سال نوی ایرانیان هر ساله شهروندان ایرانی مقادیر زیادی آجیل خریداری می‌کنند. با این حال، به دلیل افزایش قیمت 50 تا 100 درصدی نسبت به سال قبل تاکنون میزان خرید آجیل کاهش یافته است.

4-افزایش قیمت خودروهای داخلی

تولیدکنندگان خودروی داخلی برای تامین مواد خام و اجزای خودرو همزمان با خروج شرکت‌های خارجی از جمله پژو بیشتر به خارج از کشور وابسته شده‌اند. صنایع خودروسازی ایران تحت فشار قرار دارند و قیمت اکثر مدل‌های خودروهای داخلی به میزان چندبرابر افزایش یافته است.

5-افزایش قیمت مسکن

افزایش نرخ تورم همراه با کاهش ارزش ریال باعث افزایش قیمت مسکن شده است. زمین، مسکن و آپارتمان همگی تاثیرپذیر از این روند بوده‌اند و هزینه آن تا پنج برابر بیشتر از یک سال و نیم گذشته شده است.

6-بطری‌های پلاستیکی

در نتیجه کمبود مواد اولیه، بطری‌های پلاستیکی به طور فزاینده کمیاب شده‌اند و اغلب با بطری‌های شیشه‌ای جایگزین می‌شوند.

7-کارت شناسایی ملی

شهروندان ایرانی مجبور به انتظار چندین ماهه برای صدور کارت‌های هوشمند ملی شده‌اند. این کار به منظور الکترونیکی‌شدن خدمات عمومی و دولتی انجام شده بود با این حال، کارت‌ها به دلیل نیاز به فناوری و مواد اولیه خارجی در خارج از کشور ساخت می‌شدند. دولت اما اخیرا اعلام کرده که تولید را در داخل کشور انجام می‌دهد تا مشکلات مربوط به صدور اسناد و رسیدگی به آن را حل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
مهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
2
2
هر روز افتاب را دنبال می کنم گزارش های خوبی دارید
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
1
1
اصلا ما مردم ایران نمیدانیم تحریم یعنی چی. تحریم سننا . یادت بخیر محمود
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
0
3
کلا ... وامکان احیای شرایط مطلوب تقریبا صفر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
0
3
و اما این را هم اضافه کنید که بسیاری از ازدواجهای جوانان بخاطر گرانی و تهیه جهیزیه و یا مراسم پر هزینه لغو و یا به تاخیر افتاده است چه کسی جواب گو است یا دلسوز؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
0
1
اینارو که ما میدونیم ولی بعضی ها نمی دونن به اونا بگین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین