کد خبر: ۵۹۳۵۷۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار ترامپ، خواستار مذاکرات جدید برای بسط مفاد برجام شد

واکنش ایران به اظهارات ماکرون‌وترامپ:طرح موضوعات فرابرجامی به فروپاشی برجام منجر خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به اظهارات رئیس جمهور فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی‌اش واکنش نشان داد و تاکید کرد: طرح موضوعات فرابرجامی، نه تنها کمکی به حفظ برجام نمی کند، بلکه زمینه بی‌اعتمادی بیشتر بین طرف‌های باقی مانده برجام را فراهم می‌سازد.
واکنش ایران به اظهارات ماکرون‌وترامپ:طرح موضوعات فرابرجامی به فروپاشی برجام منجر خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز :

«سید عباس موسوی» در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی خود گفت: طرف‌های اروپایی تاکنون به رغم برخی سخنان و بیانیه های سیاسی، در عمل به تعهدات خود ذیل برجام و تعهدات بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام ناتوان بوده و نتوانسته‌اند زمینه انتفاع کامل کشورمان را طبق این توافق چندجانبه فراهم کنند.

به گزارش آفتاب‎نیوز و براساس گزاش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، وی ادامه داد: در این شرایط، آنها با طرح موضوعات فرابرجامی، نه تنها کمکی به حفظ برجام نمی‌کنند، بلکه زمینه بی‌اعتمادی بیشتر بین طرف‌های باقی مانده برجام را فراهم و آمریکا را به هدف خود در خروج غیرقانونی از برجام که چیزی جز فروپاشی آن نبود، نزدیک‌تر می‌کنند.

واکنش ایران به اظهارات ماکرون در دیدار ترامپ: طرح موضوعات فرابرجامی به فروپاشی

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای تکراری، بدون پشتوانه و متناقض رئیس جمهور آمریکا در این دیدار را فاقد ارزش خواند و شایسته واکنش تازه ندانست.

ماکرون چه گفته بود؟

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و همتای فرانسوی خود امانوئل ماکرون روز پنجشنبه در شهر نورماندی فرانسه دیدار کردند.

بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترامپ گفت: فکر نمی‌کنم که ما(آمریکا و فرانسه) درباره ایران اختلافی داشته باشیم. ما نمی‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، فرانسه هم همین‌طور. همه‌اش همین است و سلاح هسته‌ای نیز نخواهند داشت.

ترامپ با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران بسیار قوی بوده‌اند، مدعی شد که این تحریم‌ها تأثیر خود را گذاشته و اکنون درمانده شده‌اند.

واکنش ایران به اظهارات ماکرون در دیدار ترامپ: طرح موضوعات فرابرجامی به فروپاشی

وی در ادامه ادعاهایش گفت: آنها به عنوان یک ملت بسیار ضعیف شده‌اند. آنها به عنوان یک ملت در حال شکست خوردن هستند اما من نمی‌خواهم شاهد این باشم که ملتی شکست خورده باشند. ما می‌توانم خیلی سریع این وضعیت را برگردانیم. اما تحریم‌ها نشان داد که چقدر قوی بوده‌اند. من درک می‌کنم که آنها می‌خواهند مذاکره کنند و اگر بخواهند گفت‌وگو کنند خوب است.

بر اساس گزارش رویترز، ماکرون نیز در این دیدار گفت که فرانسه و آمریکا اهداف مشترکی را در زمینه ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای دارند، و مذاکرات بین‌المللی جدیدی باید آغاز شوند تا چنین هدفی محقق شود.

بر اساس گزارش پایگاه خبری-تحلیلی هیل، رئیس‌جمهور فرانسه در صحبت‌های خود گفت که «من فکر می‌کنم ما هدف مشترکی در مورد ایران داریم». وی «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، کاهش فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک، مهار فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و استقرار صلح در منطقه» را به‌عنوان چهار اولویت مشترک فرانسه و آمریکا در مورد ایران برشمرد.

امانوئل ماکرون، ضمن خواستار شدن مذاکرات جدید برای بسط مفاد برجام و دستیابی به اهداف فوق، گفت: «همه بحث‌های دیگر بر سر مسائل فنی است.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اخیراً در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی نیوز تحریم‌های جدید آمریکا را تروریسم اقتصادی دانست و گفت که اگر هدف ترامپ از این اقداماتش، اعمال فشار بر شهروندان عادی ایران است، دارد به هدفش دست می‌یابد اما به هیچ عنوان نمی‌تواند اهداف سیاسی خود را با فشار آوردن بر روی ایرانی‌ها محقق سازد.

ظریف با رد پیشنهاد دولت ترامپ برای مذاکره تاکید کرد: به احتمال زیاد چنین اتفاقی رخ نخواهد دارد چراکه مذاکره به منزله تداوم سیر فشارهاست. تجارب تجاری رئیس‌جمهور آمریکا همان‌طور که در کتاب "ترامپ: هنر مذاکره‌گری" آمده است، در مقابل ایرانیان جواب نخواهد داد. تنها احترام در مواجهه با ایران جواب خواهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
9
7
معلوم نیست که اصلاح طلبان کی می خواهند به کلام حضرت امام خمینی ایمان بیاورند که هر چه در مقابل دشمن عقب نشینی کنید آنها جلوتر خواهند آمد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
1
6
من حال میکنم با این سخنگوی جوان واقعا جواب های قشنگی میده همیشه عالیه خیلی رک و قانع کننده جواب میده باید روش سرمایه گذاری بشه که وزیر امور خارجه بشه باید همه جا به جوونا میدون داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
0
1
اشخاص اول هر کشور صحبت کنند. ,خیلی مجهولات معلوم و خیلی ابهامات روشن می شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
0
1
ساکت شدند , نادمان برجام ستیز داخلی
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
0
3
کشوری مانند فرانسه که سودهای سرشاری از ایران برده چقدر پر رو شده
دریغ از یک جواب محکم ......
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین