کد خبر: ۵۹۳۰۵۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
علیرغم پیشنهاد پمپئو برای گفت و گوی بدون پیش شرط با ایران شرایط برای مذاکره فراهم نیست

گمانه‌زنی درباره امکان از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا؛ افزایش نرمش و انعطاف‌پذیری دولت ترامپ در قبال ایران؟ آیا پیشنهاد پمپئو برای مذاکره "بدون پیش شرط" به نتیجه خواهد رسید؟

اظهارات اخیر "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا درباره امکان مذاکره بدون پیش شرط با ایران بیشترین "انعطاف‌پذیری" نشان داده شده از سوی دولت ترامپ در قبال ایران بوده است
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- همزمان با اظهارات اخیر "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا درباره آمادگی واشنگتن به منظور مذاکره بدون پیش شرط با تهران، رسانه‌های مختلف خبری به گمانه زنی و ارزیابی میزان نتیجه بخشی این پیشنهاد پرداخته‌اند.


به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه "پولیتیکو" در گزارشی با اشاره به اینکه اظهارات اخیر "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا درباره امکان مذاکره بدون پیش شرط با ایران بیشترین "انعطاف‌پذیری" نشان داده شده از سوی دولت ترامپ در قبال ایران بوده است، می‌نویسد: "اظهارات او در روز یکشنبه نشان می دهد که میزان نرمش و انعطاف‌پذیری در قبال ایران در دولت ترامپ رو به افزایش است. مشخص است که در حال حاضر "دونالد ترامپ" رییس جمهوری امریکا خواستار جنگ با ایران نیست و از وارد به جنگ با آن کشور اجتناب می ورزد. پمپئو اخیرا در حالی از آمادگی امریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران گفت که اخیرا نیروهای نظامی امریکایی به منطقه اعزام شده‌اند. علیرغم آن که پمپئو گفت که کماکان امریکا از ایران می خواهد که به عنوان دولتی عادی رفتار کند با این حال، این اظهارات به نوعی عقب نشینی و عدول از اصرار پیشین او بر رعایت 12 شرط دشوارش از سوی ایران به عنوان پیش شرطی برای هرگونه مذاکره بود. پمپئو به نزدیکی با ترامپ معروف است و به نظر می رسد تمایل دارد پیام خود را با ایده‌های رییس جمهوری امریکا هماهنگ و تنظیم کند. در مقابل، بولتون کماکان موضع تندی علیه ایران دارد و روابط او با ترامپ ضعیف‌تر از پمپئو است. او اخیرا ایران را مسئول حمله به تانکرهای نفتی اماراتی و سعودی دانسته بود. پمپئو اما محتاط‌تر است و این نشان می دهد که او تلاش می کند تا کانال ارتباطی رییس‌جمهروی امریکا باشد".

 

گمانه‌زنی درباره امکان از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا؛ افزایش نرمش و انعطاف‌پذیری دولت ترامپ در قبال ایران؟ آیا پیشنهاد پمپئو برای مذاکره

"مایکل اوهانلون" پژوهشگر انستیتو "بروکینگز" می‌گوید که دولت ترامپ از ایران می خواهد که به این باور برسد که نه امریکا و نه ایران جنگ نمی خواهند و جنگ به صلاح‌شان نیست. او البته می گوید که تردید دارد که تلاش ترامپ به نتیجه برسد چرا که هنوز مبنا و اصول پایداری برای مذاکره مشخص نشده است.

این نشریه با اشاره به این که ترامپ در کارزار انتخاباتی خود وعده داد که از شدت درگیری امریکا در تنش های بین المللی می کاهد و اینکه در ماه جولای 2018 نیز پیشنهاد مذاکره با ایران را ارائه داد، می نویسد: "واقعیت اما آن است که سیگنال‌های درهم و پیچیده‌ای از سوی ترامپ و تیم او منتشر می‌شوند که مقام‌های خاورمیانه و نمایندگان دموکرات در کنگره و سایر ناظران مسائل منطقه را گیج کرده است و برخی از آنان می‌ترسند که خطای محاسبه‌ای حتی اندک منجر به بروز یک جنگ شود.

"جیمز اکتون" مدیر برنامه سیاستگذاری هسته‌ای در بنیاد کارنگی می گوید که تردید دارد دولت ترامپ برنامه‌ریزی لازم برای کسب اطمینان از سازنده بودن هر توع مذاکره‌ای داشته باشد. او می گوید: "دشوار است که تصور کنیم ایران به دولت ترامپ اعتماد کند تا ترغیب به آمدن پای میز مذاکره شود".

"پولیتیکو" در ادامه می نویسد بسیاری از منتقدان می گویند که ریشه اصلی تنش اخیر به تصمیم ترامپ برای خارج کردن امریکا از برجام باز می گردد. این نشریه در پایان می نویسد: "ترامپ می گوید موضع رسمی او تعقیب سیاست تغییر رژیم در ایران نیست بلکه او خواستار تغییر رفتار ایران است".

شبکه خبری "الجزیره" نیز چندان به نتیجه بخش بودن تمایل پمپئو به مذاکره بدون شرط با ایران خوش بین‌نیست و می‌نویسد: "سخنان پمپئو نمی تواند نقطه عطفی باشد اما نشان می دهد که کاخ سفید نرمش بیشتری در قبال ایران از خود نشان می دهد. افرادی در دولت ترامپ هستند که استدلال می کنند دیپلماسی باید جبهه نخست دفاع باشد البته این مهم است که پمپئو فردی که به موضع تند و سخت گیرانه علیه ایران مشهور بود اکنون از پذیرش ایده مذاکره بدون پیش شرط با ایران می گوید. با این حال، هنوز بعید است که این پیشنهاد منجر به مذاکره شود. در طول هفته های اخیر ایران و امریکا به شدت موضع تهاجمی در قبال یکدیگر اتخاذ کرده‌اند. عقب نشینی ناگهانی از این موضع دشوار است. با این حال، نرم شدن موضع امریکا نشان می دهد که دو طرف به سوی جنگ با یکدیگر پیش نمی روند. اکنون رهبران و استراتژیست های ایرانی از خود می پرسند که مذاکرات با امریکا حول چه محوری خواهد بود. ایران بارها گفته که دوباره بر سر برجام مذاکره نخواهد کرد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
امين
|
Austria
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
3
15
هيچ نرمشي نشان نداده است. قبل از هر مذاكره بدون پيش شرطي بايد اوضاع به قبل بازگردد در غير اينصورت شرط آمريكا اجرايي شده است و اين ديگر مذاكره بدون پيش شرط نيست.
برای او
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
4
14
ترامپ به فکر انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد هست و با این کارش میخواد از انتقاد دمکراتها نسبت به برهم زدن برجام خلاص بشه. پیش شرط را باید ایران بزاره و آنهم بازگشت آمریکا به برجام و لغو تمام تحریمهاست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
15
11
کل دار و ندار این کشور که حاصل سالها دست رنج جوونای این مملکت بود، صنعت هسته ای و موشکی بود. اولی رو که دو دستی دادیم خدمتشون. این یکی رو هم برید بدید که دیگه خیال ما و شما هم راحت شه.
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
0
0
وقتی ثمره مذاکره قبلی مشخص شد دیگه اوج بی عقلی هست اون تجربه رو تکرار کنیم .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین