کد خبر: ۵۹۳۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵
ترامپ و مکرون ادعاهایی را خصوص برنامه موشکی ایران و مسائل دیگر مطرح کردند

پاسخ ظریف به ادعاهای تازه آمریکا و برخی متحدانش در خصوص برنامه موشکی ایران

وزیر امور خارجه به ادعاهای تازه آمریکا و برخی متحدانش در خصوص برنامه موشکی ایران پاسخ داد.
پاسخ ظریف به ادعاهای تازه آمریکا و برخی متحدانش در خصوص برنامه موشکی ایران
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدجواد ظریف» عصر امروز جمعه در توییتر خود در پاسخ به ادعاهای تازه آمریکا و برخی متحدانش در خصوص برنامه موشکی ایران نوشت: ایالات متحده که با خروج از برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده یا متحدانش که در حال نقض مفاد قطعنامه درخصوص عادی سازی روابط اقتصادی با ایران هستند، در موقعیتی نیستند که هم زمان با سرازیر کردن سیل سلاح برای قاتلان یمنی‌ها، بر تفسیر دلبخواهی خود از مندرجات قطعنامه در موضوع موشکی پافشاری کنند.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، وی در توییت دیگری اظهار داشت: برخلاف ادعای پمپئو، قطعنامه ۲۲۳۱: الف) از ایران درخواست می‌کند، ایران را منع نمی‌کند؛ ب) که «هیچ فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک «طراحی شده» برای این که قابلیت حمل تسلیحات «هسته‌ای» داشته باشند، انجام ندهد.» موشک‌های ما برای تسلیحات هسته‌ای -که ما به دنبال ساخت آن نیستیم- طراحی نشده‌اند.

دونالد ترامپ و امانوئل مکرون روز گذشته در دیدار مشترک با یکدیگر، ادعاهایی را خصوص برنامه موشکی ایران و مسائل دیگر مطرح کردند.

بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترامپ گفت: فکر نمی‌کنم که ما(آمریکا و فرانسه) درباره ایران اختلافی داشته باشیم. ما نمی‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، فرانسه هم همین‌طور. همه‌اش همین است و سلاح هسته‌ای نیز نخواهند داشت.

ترامپ با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران بسیار قوی بوده‌اند، مدعی شد که این تحریم‌ها تأثیر خود را گذاشته و اکنون درمانده شده‌اند.

وی در ادامه ادعاهایش گفت: آنها به عنوان یک ملت بسیار ضعیف شده‌اند. آنها به عنوان یک ملت در حال شکست خوردن هستند اما من نمی‌خواهم شاهد این باشم که ملتی شکست خورده باشند. ما می‌توانم خیلی سریع این وضعیت را برگردانیم. اما تحریم‌ها نشان داد که چقدر قوی بوده‌اند. من درک می‌کنم که آنها می‌خواهند مذاکره کنند و اگر بخواهند گفت‌وگو کنند خوب است.

بر اساس گزارش رویترز، ماکرون نیز در این دیدار گفت که فرانسه و آمریکا اهداف مشترکی را در زمینه ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای دارند، و مذاکرات بین‌المللی جدیدی باید آغاز شوند تا چنین هدفی محقق شود.

بر اساس گزارش پایگاه خبری-تحلیلی هیل، رئیس‌جمهور فرانسه در صحبت‌های خود گفت که «من فکر می‌کنم ما هدف مشترکی در مورد ایران داریم». وی «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، کاهش فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک، مهار فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و استقرار صلح در منطقه» را به‌عنوان چهار اولویت مشترک فرانسه و آمریکا در مورد ایران برشمرد.

امانوئل ماکرون، ضمن خواستار شدن مذاکرات جدید برای بسط مفاد برجام و دستیابی به اهداف فوق، گفت: «همه بحث‌های دیگر بر سر مسائل فنی است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین