کد خبر: ۵۹۲۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
روزنامه بریتانیایی "اکسپرس" مطرح کرد؛

چگونه حربه‌های کثیف ترامپ سبب تشدید منازعه میان آمریکا با ایران و چین می‌شوند؟

"پیش از تحریم‌های تازه امریکا علیه ایران، چین میلیون ها دلار در حوزه انرژی ایران سرمایه‌گذاری کرده بود و ایران به عنوان منبع تامین‌کننده مهم انرژی در کمربند اقتصادی جاده ابریشم باقی مانده است. با این حال، در چنین شرایطی عجیب است که چین دستکم در شرایط فعلی با تحریم‌های تازه موافقت کرده است. چین در حال حاضر محتاطانه رفتار می کند و نظاره‌گر تنش میان امریکا و ایران است".
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه بریتانیایی "اکسپرس" در گفت‌و‌گو با یک کارشناس مسائل مرتبط با مذاکرات و گفت‌وگو ها اشاره می‌کند که ترامپ از حربه‌های "کثیفی" برای گفت‌وگو و مذاکره استفاده می‌کند که می‌تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد و به درگیری منجر شود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "نیل کلوتیر" کارشناس ارشد در عرصه مذاکره و گفت‌وگو می‌گوید: "ترامپ باید متوجه پیامدهای جنگ با ایران باشد و به دقت این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهد که رقبای امریکا چگونه می‌توانند از این موضوع سود ببرند". او می‌گوید چین اکنون محتاطانه مسائل را نظاره‌گر است. 

چگونه حربه‌های کثیف ترامپ سبب تشدید منازعه میان آمریکا با ایران و چین می‌شوند؟

او به "اکسپرس" می‌گوید: "پیش از تحریم‌های تازه امریکا علیه ایران، چین میلیون ها دلار در حوزه انرژی ایران سرمایه‌گذاری کرده بود و ایران به عنوان منبع تامین‌کننده مهم انرژی در کمربند اقتصادی جاده ابریشم باقی مانده است. با این حال، در چنین شرایطی عجیب است که چین دستکم در شرایط فعلی با تحریم‌های تازه موافقت کرده است. چین در حال حاضر محتاطانه رفتار می کند و نظاره‌گر تنش میان امریکا و ایران است". 

این روزنامه با اشاره به اینکه پس از خروج امریکا برجام در ماه مه سال گذشته با فرمان ترامپ، روابط ایران و امریکا بدتر شد، می‌نویسد: "ترامپ به طور لفظی از برجام انتقاد می‌کرد و آن را فاجعه‌بار خواند. نادیده گرفتن برجام و خارج شدن امریکا از توافقنامه اقلیمی پاریس و توافق تجارت آزاد امریکای شمالی یا نفتا به ضرر وجهه دیپلماتیک دولت ترامپ بوده است. 

"اکسپرس" می افزاید: "با نادیده گرفتن برجام این تصور ایجاد شد که امریکا خود را از پای میز مذاکره کنار می‌کشد. اگر امریکا امیدوار است که می‌تواند نظر مساعد محتدان‌اش را جلب کند باید نشانه‌هایی از انعطاف‌پذیری را از خود نشان دهد. این عامل کلید موفقیت در مذاکره است. احترام بخش مهم دیگر است. حفظ احترام طرف مقابل سبب می‌شود تا شما راحت‌تر به آنچه می خواهید از خلل مذاکره دست یابید. به خصوص، زمانی که مذاکره با کشورهایی چون ایران و چین باشد که اهمیت زیادی برای مورد احترام قرار گرفتن و احترام گذاشتن به دیگران قائل هستند". 

این کارشناس مسائل مرتبط با مذاکره می‌افزاید: "بخش مهمی از هر گفت‌وگوی جهانی برسمیت شناختن و درک اهمیت تفاوت‌های فرهنگی و نقش‌آفرینی آن موضوع است. ترامپ باید از تاکتیک‌های کثیف در مذاکره به خصوص تاکتیک کلاسیک رسیدن به هدف از طریق تحریک و عصبانی کردن طرف مقابل و در موقعیت امتیاز قرار دادن آن رقیب خودداری ورزد. در سال 2018 میلادی، ترامپ جنگی تجاری را با چین آغاز کرد و تعرفه‌های میلیارد دلاری بر واردات کالاهای چینی اعمال کرد. پکن و واشنگتن در ماه‌های اخیر به مذاکرات تجاری و برگزاری آن نزدیک شده‌اند اما این موضوع در نهایت بی نتیجه باقی ماند".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین