کد خبر: ۵۹۳۷۵۸
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

اخذ مالیات از خریداران سکه چقدر قانونی است؟

بخشنامه سازمان امور مالیاتی مبنی بر اخذ مالیات از خریداران سکه، سروصدای زیادی برپا کرده و مدیران نظام بانکی بر این باورند این کار دولت غیرقانونی است و قراردادها معاف از مالیات بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :

اخذ مالیات از خریداران سکه این روزها به یکی از خبرهای پر سر و صدای اقتصادی تبدیل شده است. سازمان امور مالیاتی هفته گذشته اعلام کرد آن دسته از افرادی که به دلیل تدابیر بانک مرکزی و دولت در نوسانات ارزی سال گذشته، از بانک کارگشایی - به عنوان بانک عامل اجرای سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه طلا و ارز- سکه خریداری کرده‌اند، می‌بایست بابت خریدهای خود مالیات بدهند.

موضوع اخذ مالیات از خریداران سکه سال گذشته هم بارها و بارها به صدر اخبار کشیده شد، اما تا هفته گذشته، هیچ‌گاه دولت سیاست رسمی خود در این حوزه را اعلام نکرده بود؛ چراکه هر بار با مقاومت‌های زیادی از سوی خریداران و فعالان بازار سکه مواجه می‌شد و این گروه، اخذ مالیات از این خریدها را غیرقانونی می‌دانستند.

خریداران سکه: بخاطر خرید سکه از کانال رسمی، جریمه می‌شویم!

همان روزهایی هم که بانک مرکزی اعلام کرد قرار است به منظور ثبات بخشی به بازار ارز و هدایت بخشی از نقدینگی مردم از بازار ارز به سمت بازار سکه و طلا، سیاست پیش‌فروش و فروش‌های فوری سکه را اجرایی نماید، هیچ وقت صحبت از اخذ مالیات از خریداران سکه نبود. در واقع، تمام هدف بانک مرکزی در آن زمان، هدایت نقدینگی و خروج آن از بازار ارز بود که به صورت هیجانی، تقاضا را برای خرید انواع ارز به شدت افزایش داده بود. اما اکنون این خبر کاملاً رسمی اعلام شده که دولت قصد دارد در حوزه فروش سکه، مالیات‌هایی را از خریداران اخذ نماید.

آنگونه که گفتگوی خبرنگار ما با کارشناسان حوزه طلا و سکه نشان می‌دهد، اخذ مالیات از خریداران سکه چندین وجه دارد. برخی آن را به لحاظ مفاد قانونی، غیرقانونی می‌دانند و برخی دیگر، اقدام سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از خریداران سکه را کاملاً قانونی و بر اساس نص صریح قانون مالیات اعلام می‌کنند.

در این میان، اظهارات خریداران سکه نیز شنیدنی است. محمد. ص که سال گذشته تعدادی سکه از بانک کارگشایی خریداری کرده است، گفت: به دلیل خرید رسمی سکه از کانال‌های دولتی و شفاف، از سوی دولت مجازات شده‌ایم و دقیقاً افرادی که خریدهای خود را به خارج از سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز منتقل کرده‌اند، علاوه بر اینکه درآمد بالایی کسب کرده‌اند، مالیاتی هم نمی‌پردازند.

مقام مسئول نظام بانکی: اقدام دولت قانونی نیست

اما دست اندرکاران حراج در روزهایی که بانک مرکزی آنها را مکلف به برگزاری حراج‌ها و پیش‌فروش‌های سکه کرده بود، نظر دیگری دارند و این کار سازمان امور مالیاتی را قانونی نمی‌دانند.

یک مقام مسئول در نظام بانکی در این خصوص گفت: روزهایی که حراج بانک کارگشایی برگزار می‌شد، بانک مرکزی اعلام کرده بود که این سکه‌ها از مالیات معاف هستند؛ اما در گواهی‌های فروش سکه چیزی به عنوان معاف از مالیات درج نشده بود.

وی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: به نظر می‌رسد که مجلس باید در مورد اخذ مالیات از خریداران سکه تصمیم‌گیری کند؛ چرا که در هنگام فروش سکه در بانک کارگشایی اخذ مالیات، به خریداران سکه اعلام نشده بود.

این مقام مسئول در نظام بانکی گفت: اگر در گواهی‌های فروش سکه اعلام شده بود که این سکه‌ها مشمول مالیات خواهند شد، حتماً واکنش منفی مردم را در پی داشت؛ اما در شرایط اعلامی، اخذ مالیات گفته نشده بود.

کارشناس حقوقی حوزه بانکی: اگر در قرارداد معافیت ذکر نشده باشد، مالیات قانونی است

یاسر مرادی، کارشناس حقوقی بانکی گفت: اخذ مالیات از خریداران سکه بسته به شرایطی که در روز اعلام فروش‌های حراجی بانک کارگشایی اعلام شده، می‌تواند قانونی باشد یا نباشد؛ به این معنا که اگر بانک مرکزی در شرایط فروش و حراج‌های خود، اعلام کرده باشد که این گواهی‌ها و سکه‌های خریداری شده معاف از مالیات هستند، امروز حق اخذ مالیات از آنها را ندارد.

وی افزود: اما اگر در گواهی‌های فروش چیزی مبنی بر اخذ مالیات ذکر نشده باشد، به لحاظ قانون سازمان امور مالیاتی می‌تواند وارد عمل شده و مطابق با ماده ۱۸۶ قانون مالیات، نسبت به اخذ مالیات از خریداران سکه اقدام کند؛ چراکه این معامله سودآور بوده و مشمول دریافت مالیات است؛ مگر اینکه در شرایط فروش آن ذکر شده باشد که از دریافت مالیات معاف است.

مرادی ادامه داد: باید در آگهی بانک مرکزی به صراحت ذکر شده باشد که اخذ مالیات از خریداران صورت نمی‌گیرد؛ در غیر این صورت اگر این موضوع مسکوت مانده باشد، اکنون سازمان امور مالیاتی مجاز است که از خریداران سکه مالیات اخذ نماید.

بانک مرکزی در زمان پیش فروش سکه رسماً اعلام کرده که سکه‌های پیش فروشی مشمول «مالیات بر ارزش افزوده» نمی‌شوند. بنابراین معافیت از مالیات بر ارزش افزوده دارند؛ این در حالی است که مالیات فعلی به نظر می‌رسد مالیات بر عایدی سرمایه باشد که متمایز از مالیات بر ارزش افزوده است.

سازمان امور مالیاتی همچنین اعلام کرده مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در خردادماه ۱۳۹۸ ندارند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
4
0
خرید سکه وقتی به تعداد میرسد جنبه کار اقتصادی دارد سکه خریدند یک میلیون شده بالای چهار میلیون ایا مالیات ندارد حتما دارد
خانه خریدند متری 3 میلیون شده 12 میلیون ایا مالیات ندارد حتما دارد
اگر دولتها کمی هم در سیاست گزاری خود رفاه مردم را در نظر بگیرند حتما حتما برای این مالهای باد اورده مالیاتهای بالای 80 در صد میبندند
تا کسی جرات خریدن بیش از یک خانه بیش از تعداد سکه مورد نیازبیش از یک اتومبیل را نداشته باشد
فقط چه کنیم که این تعداد بالاها همه در دستان تصمیم گیران وسرمایه داران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
بله درسته ولی برای اینکار ابتدا قانون تصویب کنند اطلاع رسانی کنند و در قرار داد فروش اخذ مالیات پلکانی را ذکر کنند آن زمان مالیات بگیرند نوش جانشان!

ولی این روش فعلی به نوعی دست در جیب مردم بردن است بطوری که در روز پیش فروش گفتند فروش قطعی سکه و معاف از مالیات حالا که ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده می گویند سود کرده ایید باید مالیات دهید / این رسمش نیست آقای بانک مرکزی!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
برادر من انقدر سطحی فکر نکن.مردم برای حفظ ارزش پولشون سکه خریدن...همه رو از یک خط نبین....بعدشم دلیل اصلی خرید سکه نبوده کمی مطالعه بد نیست داشته باشید.عاملش تورم هست و نقدینگی که از سو مدیریت و چاپ بدون پشتوانه اسکناس و دزدی های کلان و بدهکاران کلان بانکی است.پس اول بررسی کن بعد حرف بزن...
مردم ازنداریشون و بدبختیشونه....نمیدونن داره چه بلایی سرمون میاد...بعدشم به چی ما حسادت میکنند...ما حتی سر جای اولمون هم نیستسم.من خودم خونمو فروختم....به هر حال اینا نمیدونن تورم چیه...نمیدونن نقدینگی از کجا ایجاد میشه...و کلا اینکه میلیاردها میلیارد اختلاس و بدهکاران کلان چه بر سر ارزش پولمون آورده....کلا فکرامون ....حرفمون...عملمون....نظرمون...همش تک بعدیه....به اصطلاح سطحی نگر هستیم...راحت کار تصمیم سطحی میگیریم اونم از جهلمونه....بدون فکر و مطالعه قضاوت میکنیم و نظر میدیم....همه کارشناسیم ماشاالله...فقط اشکالش اینه درس کارشناسیمونو پاس نکردیم و اگرم کردیم غلط پاسش کردیم.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
باید بگم خداییش من که کارمندم...زحمت کشیدم.کار کردم...مجرد موندم...ماشین ندارم و خونمم فروختم...الان بیکارم...فقط سکه رو برای حفظ ارزش پولم گرفتم که مثل سال 92 بدبختر نشم طمع کارم....؟!
برادر من حفظ ارزش پول که در تمام دنیا رایج هست طمع نیست و تدبیره.البته تدبیری که ناقص بود و سکمونو باید از دلال و بازار آزاد میگرفتیم.من خودم کارمند و بیکار شدم جدیدا...پول 20سال کارمه بدون خرج و تفریح...هیچ لذتی نبردم و پول فروش خونمه که تابستون یک چهارم قیمت فروختم...مردم رو ندانسته قضاوت نکن دوست عزیز...امیدوارم از اینکه بیکارو بی خونه..بی ماشین و مجرد موندم و بدون تفریح مرهمی بر دل تو عزیز باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
در پاسخ به این عزیز باید گفت: برادر من انقدر سطحی فکر نکن.مردم برای حفظ ارزش پولشون سکه خریدن...همه رو از یک خط نبین....بعدشم دلیل اصلی خرید سکه نبوده کمی مطالعه بد نیست داشته باشید.عاملش تورم هست و نقدینگی که از سو مدیریت و چاپ بدون پشتوانه اسکناس و دزدی های کلان و بدهکاران کلان بانکی است.پس اول بررسی کن بعد حرف بزن...
مردم ازنداریشون و بدبختیشونه....نمیدونن داره چه بلایی سرمون میاد...بعدشم به چی ما حسادت میکنند...ما حتی سر جای اولمون هم نیستسم.من خودم خونمو فروختم....به هر حال اینا نمیدونن تورم چیه...نمیدونن نقدینگی از کجا ایجاد میشه...و کلا اینکه میلیاردها میلیارد اختلاس و بدهکاران کلان چه بر سر ارزش پولمون آورده....کلا فکرامون ....حرفمون...عملمون....نظرمون...همش تک بعدیه....به اصطلاح سطحی نگر هستیم...راحت کار تصمیم سطحی میگیریم اونم از جهلمونه....بدون فکر و مطالعه قضاوت میکنیم و نظر میدیم....همه کارشناسیم ماشاالله...فقط اشکالش اینه درس کارشناسیمونو پاس نکردیم و اگرم کردیم غلط پاسش کردیم.....
رضا
|
Netherlands
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
0
5
مردم فقط ارزش پولشان را حفظ کرده اند.هیچکس بااین تورم افسار گسیخته سود نکرده.دوم اینکه حداقل ۶ماه پول مردم بدون سود بانکی بلوکه شد.که در جای خودش کلی بانک مرکزی سود کرد‌سوم اینکه خود بانک مرکزی از مردم دعوت کرده و اجباری در کار نبوده ومردم می توانستند از طلا فروشی ها خرید کنند..چهارم با همون پول در هر جا سرمایه گذاری می کردی کلی الان سود کرده بودی پنجم .در نهایت هر جا با کسری بودجه مواجه شود بهانه ای برای جیب مردم خالی کردن دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
میخواهیم که هر کدام به روش و سازو کار خود هر چه سریعتر تو دهن کسی که باعث این ناعدالتی شده بزنند تا دیگر کسی جرات این بدعت را نکند وهرچه زودتر این قائله را جمع کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
0
1
در این خصوص چند سوال دارم اگر مسئولینی که این بخشنامه را تصویب کرده اند جواب دهند ممنون خواهم شد
چرا زیر 20 سکه معاف است ؟ مگر زیر بیست سکه سود نکردند ؟
چرا از بعضی 150 تا 250 میگیرند مگر محدودیتی در فروش بوده ؟ مثلا چه فرقی بین کسی که 100 سکه و 200 سکه خریده وجود دارد که دومی باید مبلغ بیشتری مالیات بپردازد مگر قیمت خرید و فروش هر دو یکی نیست؟
مگر خریدار هم شامل مالیات میشود اگر اینطور است اگر سال 96 نخوچی و کشمش هم میخریدی الان بیش از سکه سود کرده بود
مگر بابت کاهش پول ملی میتوان از مردمی که از بانک مرکزی را حمایت کرده اند مالیات گرفت؟
مگر نه اینکه اگر قرار بود اینطور مالیات ببندد باید از ابتدا ذکر میشد هرچند ان موقع گفتند معاف از مالیات!!
در این مملکت نمیتوان به هیچ کس حتی بانک مرکزی اعتماد کرد چون ممکنه هر زمان دلش خواست یه قانون جدید بزاره بیاد سراغتون تا جیبتون رو آره!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
دوستانی که میخوان به خاطر وضع مالیات بر سکه از اداره مالیات شکایت کنند دو راه داره....یکی باید بعد از پر کردن فرم دادخواست که با یک جستجو ساده در کانال ها ی اینترنتی و فضای مجازی آنرا به راحتی پیدا میکنید به آدرس بزرگراه همت نرسیده به بزرگراه ستاری خیابان مخبری تشریف ببرید.راهنمای پر کردن فرم دادخواست رو در ذیل شرح داده ام.
ساعت کار دیوان از ۸صبح تا ۲بعداز ظهره.از شنبه تا چهارشنبه
وقتی وارد شدید از حیاطش رد میشید وارد ساختمان اصلی میشید موبایلتونو میگیرن بعد سمت راست میرید بازرسی میشید و سالن اول که شلوغه واسه پیگیری شکایته کاری بهش ندارید و وارد سالن بعدی میشید...یه عده دارن فرماشونو پر میکنن و شما نیاز به گرفتن شماره ندارید...پشت هر کدام از باجه ها خالی شد دو نسخه فرمتونم تحویلش میدین و کارت بانکیم میگیره ۳هزارتومان ازش برداشت میکنه و تمام...
فقط یادتون باشه از قبل به نزدیکترین دفتر خدمات قضایی برید برای گرفتن کد ثنا و اگر از قبل دارید نیازی نداره...کپی کارت ملی رو هم زیر فرما الصاق بفرمایید.من برای محکم کاری کپی شناسنامه و کپی رسید ثنامم الصاق کردم.
جدیدترین فایل دادخواست در کانالها موجوده دو سری ازش دانلود میکنید و زیر آنها کپی کارت ملی و شناسنامه را میزنید
کلا ۱۰ صفحه میشه با کپی کارت ملی وشناسنامه میشه دوازده صفحه برای هر سری...
در صفحه اول بالای صفحه قسمت تمبر مینویسید معاف از تمبر به علت طرح در هیئت عمومی و زیرشو امضا میزنید...
سه صفحه فرم دادخواست رو هم زیرشون امضا و انگشت میزنید...بعد گرفتن کد سنا از نزدیکترین دفتر خدمات قضائی کد ملیتون مبیشه کد کاربریتون و اونو در فرم زیر کاربری ثنا مینویسید...خوبی ثنا اینه که برای پیگیری و اصلاع رسانی از سمت دیوان یا هر مرجع قضائی دیگه نیاز به مراجعه حضوری نیست و در تمام کارهای قضایی و دادگاه ها و دادسراها این ثنا رو باید داشته باشید و اجباریه در کل کاریه که باید انجام بدید.
راه ساده تر دیگش اینه که در دفتر خدمات قضایی هم کد ثنا بگیرید و هم خودشون فرم دادخواستو دارن البته باید بهشون بگید جدیدترین و کاملترین نسخه رو استفاده کنن و در نهایت 20تومن بابت تمبر میگیرن و هر دو سری گپی تو یک پاکت براتون پست میکنن.
امیدوارم این راهنمایی براتون مفید واقع شده باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
0
0
عزیزی فرمودند: مالیات بستن به این پولها که اصلا منبع درامدش معلوم نیست .ایا از اختلاس .احتکار .حقوق نجومی وووووووو این همه پول جمع شده .باید مالیات بست و در زمان خرید باید ازشون گرفته بشه .مثل اینور اب ما در این ایالت 13 درصد روی هر جنسی در زمان خرید جنس میپردازیم که به حساب دولت میره
خیلی کار خدا پسندانه است .ادامه دهید

در پاسخ باید گفت:همیشه در مقایسه اولین پارامتر رو در نظر داشته باشید ...اون هم عقلایی بدنشه...بعدشم متوجه نیستی چرا....کسی با اخذ مالیات تو هیچ جای جهان مخالفتی نداره....بلکه با نحوه گرفتنش اختلاف نظر دارن...ما هم برای خرید همه اجناس خدماتمو 9درصد ارزش افزوده پرداخت میکنیم....مگر غیر اینه؟اینجا بحث اینه که اعلام شده معاف از مالیات و حالا میگن مالیات بده.......بعدشم درآمدی هم کسب نشده و همش تورم بوده....کجای دنیا یا ایالتی که شما نام میبرید ازخریدار طلا یا سکه که برای حفظ ارش پولشون گرفتن مالیات میگیرن...بعدشم اونا تورم ندارن ولی ما داریم.دولت با ایجاد تورم رسما 300درصد از این ملت مالیات گرفته..دبه در قرار داد میخوان بکنن...خلاف قانون و شرع و عرف میخوان عمل بکنن بعد شما میگید کار خداپسند هست. ..شما هم بهتره کمی مطالعه کنید و مسال چند بعدی را تک بعدی حل نکنید.تک بعدی نگری در این دنیای چند بعدی اوج جهالت و حماقته...موندم چجوری رفتی اونور آب...بهتره بری همون بستنیتونو میل بفرمایید.
اونور آب تورم خبری نیست...اونور آب خودشون به طورعمدی هر کاری میکنن که پولشونو بی ارزش بشه باز نمیشه.....اونور آب جهش تورمی ندازند....اونور آب تکانه ارزی ندارند...اونور آب سو مدیریت و اختلاس های نجومی و بدهکاران کلان ندارن....اصلا مقایسه پراید با بنز عقلانیه داداش من.؟..مسوولان ما با این مقایسه ها فرار روبه جلو دارن نمونش میگن بنزین و گوشت و مرغ تو کشورمون ارزنه و دیگر کشورها گرونه... و تازه منتم سرمون میذارن ...جالبه اگر درس سفسطه و مغالطه رو بلد باشی تازه میفهمی چه ابزار جالبیه در دست مسوولان محترممون....باید بگیم که بابا دست بردارید از این فلسفه بازی...هرموقع ما بر اساس دلار و یورو یا ریال کشورهای عربی حقوق گرفتیم بعد مقایسه کنید...کلا بساط ریال و جمع کنید و به مردم ارز خارجی بدید خودبخود تورم از بین میره...دیگه نیازی هم نیست با این گرونی کاغذ تند به تند اسکناس ریال چاپ کنید....زحمتتون هم کم میشه....کلا عامل گرونی و نقدینگی و تورم دولت و بانک مرکزیه این وسط نظام مالیاتی چی از جونمون میخواد.....
sadra
|
United States of America
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
0
دوستان کانال تلگرامی شیوه اعتراض قانونمند به مالیات سکه بانکی بهترین راهنما در این مورد است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین