کد خبر: ۵۹۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۵
معاون وزیر اقتصاد دولت خاتمی تشریح کرد:

تاوان یک باور برای اقتصاد ایران!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر اقتصاد دولت خاتمی با یادآوری این مطلب که رشد نقدینگی در مدت زمان مسئولیت دولت نهم، دو برابر رشد نقدینگی‌ای است که از ابتدای خلق پول تا سال 83 در اقتصاد ایران پدیدار شده تأکید کرد سیاست‌های انبساطی دولت احمدی‌نژاد به عنوان عامل اصلی این رشد بی‌رویه شناخته می‌شود. 

دکتر «سعید شیرکوند» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب خاطرنشان کرد: رشد نقدینگی در پایان سال 1383، 63 هزار میلیارد تومان بود این رقم از سال 83 تا پایان سال 85 به رقم 115 هزار میلیارد تومان رسید که دو برابر میزان رشد نقدینگی از ابتدای خلق پول در ایران است. 

وی در بیان علت رشد فزاینده نقدینگی در این مدت گفت: سیاست‌های انبساطی دولت، کسری بودجه و هزینه‌های جاری و عمرانی که در این دو سال از محل افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی صورت گرفت موجب شد تا وضعیت رشد نقدینگی اینگونه شود. 

بی‌ثباتی، رشد نقدینگی و تورم در سال 86 [اینجا]
معجزه دولت در افزایش نقدینگی! [کلیک کنید]
تحلیل مرکز تحقیقات استراتژیک از بودجه 86 [کلیک کنید]

شیرکوند درباره استفاده دولت از ذخایر ارزی بانک مرکزی نیز توضیح داد: از آنجا که دولت نتوانست در این مدت دلارهای نفتی را به فروش برساند این دلارها توسط بانک مرکزی خریداری و معادل ریالی آن به خزانه تزریق شد. کسری بودجه‌ای که دولت در این مدت به علت برخورد گشاده‌دستانه خود با هزینه‌ها داشت از این محل تأمین و موجب این میزان رشد نقدینگی در کشور شد. 

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در ارتباط با تأثیر رشد نقدینگی در اقتصاد کشور گفت: مطالعات اقتصاد ایران، حکایت از آن دارد که هر زمان نقدینگی در کشور افزایش یابد نرخ تورم نیز افزایش می‌یابد. البته در این قانون رابطه یک به یک وجود ندارد یعنی امکان دارد تمام تأثیری رشد نقدینگی در یک سال بر روی نرخ تورم خودنمایی نکند و به سال بعدی منتقل شود. 

شیرکوند ادامه داد: براین اساس نرخ تورم در سال 86 بسیاری بیشتر و نگران‌کننده‌تر از سال 85 خواهد بود. 

این اقتصاددان با اشاره به روند رو به کاهش تورم در زمان مسئولیت دولت خاتمی تأکید کرد: آنچه بسیار اهمیت دارد ادامه سیر صعودی رشد نقدینگی و نرخ تورم در سال 86 است که اقتصاد کشور را به تنگنا می‌کشاند. 

وی در پایان با اشاره به بودجه‌های انبساطی که در دولت نهم تنظیم شده است گفت: متأسفانه دیدگاه آقای احمدی‌نژاد بر این باور استوار بود که همه مشکلات کشور با تزریق منابع ریالی برطرف می‌شود، این باور در این مدت کوتاه تنها عدم ثبات اقتصادی،‌ رشد نقدینگی و افزایش نرخ تورم را برای کشور به ارمغان آورده است!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین