کد خبر: ۵۹۵۸۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳

کارفانو: احتمال درگیری نظامی ایران و آمریکا اندک است

تحلیلگر امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا در گزارشی با اشاره به تشدید تنش ها میان تهران و واشنگتن و سیاست های دو کشور در قبال یکدیگر نوشت که با توجه به شواهدی همچون تعداد، منبع و مقیاس کم نیروهای اعزامی آمریکا به خاورمیانه ، احتمال ایجاد درگیری نظامی با ایران اندک است.
آفتاب‌‌نیوز :

«جیمز جی کارفانو» یکی از متخصصان آمریکا در زمینه امنیت ملی و چالش‌های سیاست خارجی طی گزارشی در تارنمای “هریتج” در مورد روابط ایران و آمریکا نوشت: زمزمه‌هایی از جنگ به گوش می‌رسد و شاهد سیاست‌های ترامپ در قبال ایران هستیم که گمانه زنی‌های بی شماری ایجاد کرده است.

علی رغم صدور بیانیه برای اعزام یک هزار نیروی نظامی به منطقه خلیج فارس توسط پنتاگون، اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر وجود برنامه‌ای برای ایستادگی و جنگ آمریکا علیه ایران وجود ندارد.

کارفانو می‌گوید: «بیایید با اعداد و ارقام آغاز کنیم؛ یک هزار نیروی آمریکایی تهاجم و جنگی در این منطقه ایجاد نمی‌کند. حتی شمار نیروهای اضافی که ماه گذشته به منظور تقویت قدرت مقابل تهدیدات ایران در پی حمله به نفت کش‌ها به این منطقه وارد شدند نیز برای هر اقدام خشونت آمیز دیگری، بسیار اندک است.»

به نوشته کارفانو، حال به نوع و مقیاس نیروهای ارسال شده به خاورمیانه نگاهی بی اندازیم؛ این نیروها کاملاً با آنچه که برای حفاظت از نیروهای ایالات متحده در منطقه لازم است، سازگار هستند و از حملات دریایی در تنگه هرمز جلوگیری می‌کنند.

وی در ادامه می‌گوید: «اکنون اجازه دهید منابع را در نظر بگیرم؛ نیروهای مسلح به درخواست فرماندهی و براساس ارزیابی آنچه روی زمین نیاز دارند فرستاده می‌شوند. در واقع این نیروها از کاخ سفید ارسال نمی‌شوند تا بر ایران فشار تحمیل کنند.»

در نهایت به عقب بازمی گردیم تا دید وسیع‌تری نسبت به این موضوع پیدا کنیم. برای مثال، وضعیت ایالات متحده در خاورمیانه بسیار پایدار به نظر می‌رسد. پنتاگون ظرفیت خود را تا حدودی افزایش داده است، نیروهای ایالات متحده را در آنجا به محافظت از منطقه مشغول است و حفظ آزادی عمل در دریاها را تامین می‌کند و به هرگونه تهدید پاسخ می‌دهد؛ در صورت لزوم نیز بر علیه هرگونه تهدید بر حمل و نقل دریایی عکس المعل نشان می‌دهد.

حالا با همین دید وسیع نیز بیاید به ایران بنگریم. این کشور نیز تغییر اساسی در بازی به وجود نیاورده است. در حالی که تهران از هدف خود برای افزایش فعالیت غنی سازی اورانیوم و همچنین افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده بیش از حد مجاز صحبت می‌کند اما تعهدات هسته‌ای خود را به صورت کامل لغو نکرده است؛ علاوه بر این فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

تصمیمات اروپا در مورد این موضوع نیز در حال حاضر متوقف شده و مبهم است. آنها نمی‌توانند توافقی که در زمان «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا انجام شده را متوقف کنند و تمایلی به محکوم کردن ایران به دلیل حمله به نفت کش‌های آمریکا ندارند. گویی آنها تنها منتظر یک معجزه هستند.

اما با وجود تمام این مسائل، نگرانی‌هایی نیز درباره تشدید درگیری و تنش‌های نظامی وجود دارد. برخی منتقدان از آمریکا می‌خواهند که ایران را با حمله نظامی مجازات کند اما این اقدامی نیست که در حال حاضر کمکی به این وضعیت کند.

منتقدان بر این باورند که هیچ گونه توافقی، مانعی پیش روی برنامه هسته‌ای ایران قرار نمی‌دهد؛ آنها هشدار داده‌اند که این موضوع به تهران اجازه می‌دهد تا هر زمانی که می‌خواهد از توافق خارج شود و به رفتار غیر قانونی خود ادامه دهد.

به گفته کارفانو، نظر مخالفان کاملاً درست است زیرا مقامات ایران می‌گویند این فقط یک توافق بر روی کاغذ است.

وی افزود: «از طرفی مقامات ایران به یاد دارند که چگونه گروگانگیری سفارت آمریکا باعث شکست کارتر در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد، از این رو ممکن است امیدوار باشند با ایجاد چنین وضعیتی در منطقه، از انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا جلوگیری کنند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین