کد خبر: ۵۹۵۹۳۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
تشدید بحران ایران و آمریکا، توسط ترامپ و با تلاش وی برای نابودی برجام و اعمال فشار بر اقتصاد ایران ایجاد شد

روایت‎هایی از درون حلقه ترامپ در لحظه اوج تنش میان ایران و آمریکا؛ موافقان و مخالفان حمله نظامی چه کسانی بودند؟ تهدید جنگ میان ایران و امریکا برطرف شد؟

روزنامه بریتانیایی "گاردین" در سرمقاله خود با اشاره به اینکه تصمیم رییس‌جمهور امریکا برای عدم حمله نظامی یک مسکن موقت است می‌نویسد: "تهدید بروز جنگ میان ایران و امریکا برطرف نشده و هیچ کاری برای حل و فصل ماجرا صورت نگرفته است". شماری از رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که روزهای پنج‌شنبه و جمعه جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، از حمله به مواضعی در ایران جانبداری می‌کرده اما برخی از ژنرال‌های ارتش مخالف چنین اقدامی بوده‌اند.
روایت‎هایی از درون حلقه ترامپ در لحظه اوج تنش میان ایران و آمریکا؛ موافقان و مخالفان حمله نظامی چه کسانی بودند؟ تهدید جنگ میان ایران و امریکا برطرف شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل-روزنامه بریتانیایی گاردین که منتقد سیاست‌های ترامپ است در سرمقاله خود می‌نویسد: " خطر بروز جنگ میان ایران و امریکا هنوز رفع نشده است. بحران توسط امریکا و با تلاش آن کشور برای نابودی برجام و اعمال فشار بر اقتصاد ایران ایجاد شده است. این بحران اما با اقدامات اخیر و حملات صورت گرفته علیه تانکرهای نفتی و علیه پهپاد امریکایی(اینجا) تشدید شده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ گاردین افزوده است: ترامپ مدعی شد که 10 دقیقه پیش از تصمیم برای حمله نظامی علیه ایران آن را لغو کرده است(اینجا) چرا که ارزیابی‌ها نشان داده 150 نفر در اثر حمله جان خود را از دست می‌دادند. رویترز نوشته که ترامپ از طریق عمان پیام هشداری به ایران فرستاده و در مورد پیشنهاد مذاکره، از ایران خواسته سریعا پاسخ دهد(این خبر از سوی ایران و آمریکا تکذیب شده است(اینجا)). ترامپ تغییر موضع قابلت‌وجهی در سخنان خود داشت. او ابتدا در توئیتی نوشت که ایران اشتباه بزرگی مرتکب شد(اینجا) و سپس با عقب‌نشینی از این موضع گفت که حمله علیه پهپاد امریکایی در نتیجه خطای انسانی یا ناشی از حماقت فردی در میان نیروهای نظامی ایران بوده است.(اینجا) با این حال، احتمالا "جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ که همواره به دنبال بهانه‌ای برای جنگ با ایران بوده از اظهارنظر دوم ترامپ ناراضی بوده است".

"گاردین" در ادامه می‌نویسد: "ایران و امریکا (شاید به جز پمپئو و بولتون) از هرگونه مرگ و میر بر اثر جنگ در دو طرف نگران هستند. هر دو طرف درباره خطای محاسباتی صحبت می‌کنند. یک خطر آن است که این‌گونه به نظر می‌رسد که ایران فکر می‌کند می‌تواند از اختلاف‌نظر در درون امریکا و میان امریکا با اروپایی‌ها به نفع خود بهره‌برداری کند. این خطر وجود دارد که در آمریکا این دیدگاه در دولت آن کشور وجود داشته باشد که ایران از نظر اقتصادی به دلیل تحریم‌ها ضعیف شده در نتیجه، شاید بتوان ریسک ضربه زدن محدود به آن کشور را پذیرفت. این خطای محاسباتی در امریکا وجود دارد که ایران اگرچه کنترل قابل توجهی بر شبه نظامیان تحت امرش در منطقه دارد اما نمی‌تواند به حملات امریکا پاسخ همه جانبه دهد".

"گاردین" در پایان می نویسد: "اکنون ایران احساس می‌کند که می‌تواند با حفظ شان و جایگاه خود به میز مذاکره بازگردد. اگرچه ترامپ از مذاکره با ایران استقبال کرده اما نگفته چه چیزی برای عرضه خواهد داشت. ایران نیازمند کاسته شدن درجه تحریم‌ها است. با این حال، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که امریکا خواستار این کار و لغو یا تعلیق تحریم‌ها باشد. متحدان امریکا اما باید به این پرونده در حاشیه نشست جی -20 در اوزاکا رسیدگی کنند.(اینجا) بدون تنش‌زدایی خطر خطای محاسباتی و بروز اشتباه وجود خواهد داشت".

روایت‎هایی از درون حلقه ترامپ در لحظه اوج تنش میان ایران و آمریکا؛ موافقان و مخالفان حمله آمریکا به ایران چه کسانی بودند؟

این روزنامه همچنین در مقاله‌ای با اشاره به اینکه ساقط شدن یک پهپاد امریکایی توسط ایران دو کشور را در آستانه جنگ قرار داد، می‌نویسد: "این حادثه دو کشور را در آستانه بروز جنگ قرار داد آن هم با یک حمله متقابل برنامه‌ریزی شده اما به نظر می‌رسد که مشاوران ترامپ در این‌باره اختلاف‌نظر داشته و دچار شک و تردید شده بودند".

این روزنامه می افزاید: "براساس گزارش‌ها از منابع مطلع در جلسه‌ای با حضور "دونالد ترامپ" رییس‌جمهوری امریکا، "جان بولتون" مشاور امنیت ملی، "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه و "پاتریک شاناهان" وزیر دفاع برای تصمیم‌گیری نهایی در مورد نوع واکنش امریکا به ایران اختلاف‌نظر و چنددستگی در میان مشاوران و تصمیم‌گیرندگان وجود داشته است. گفته می‌شود که بولتون، پمپئو و رییس سنا از واکنش نظامی حمایت کرده‌اند در حالی که فرماندهان نظامی پنتاگون نسبت به پیامدهای این موضوع به خصوص علیه نیروهای امریکایی در منطقه به ویژه در سوریه و عراق ابراز نگرانی کرده بودند. در پایان جلسه به نظر می‌رسید که تندروها در استدلال خود برنده شده بودند چرا که "نیویورک تایمز" و "واشنگتن پست" نوشتند که ترامپ قصد واکنش نظامی محدود را دارد. با این حال، ترامپ در نهایت نظر خود را تغییر داد واز عملیات منصرف شد".(جزئیات بیشتر)

فاکس‎نیوزی‌های جنگ طلب علیه ایران

سایت "مدیا مترز" در گزارشی می‌نویسد که اکثر مشاوران ترامپ که از شرکت‌کنندگان و مجریان در برنامه های "فاکس نیوز" هستند از اقدام نظامی امریکا علیه ایران حمایت کرده بودند و حامی انتخاب این گزینه از سوی رییس‌جمهوری امریکا بودند. از جمله مهمترین این افراد "جان بولتون" است که از شرکت‌کنندگان دائمی در برنامه‌های "فاکس‌نیوز" بوده و در سالیان اخیر خواستار واکنش نظامی علیه ایران شده بود، در حالی که مقام‌های نظامی پنتاگون نسبت به تبعات منفی این اقدام و از کنترل خارج شدن آن هشدار داده بودند.

این سایت در ادامه می‌افزاید: "اکنون خبرنگاران و مفسران "فاکس‌نیوز" از تصمیم ترامپ درباره عدم اقدام نظامی علیه ایران ناراحت هستند.

برای مثال، Brian Klimeade میزبان برنامه آن شبکه با انتقاد از ترامپ گفت که ترامپ در برابر به ادعای او "تجاوزگری ایران"، "منفعلانه" رفتار کرده است. او در ادعایی بی اساس گفت: "طرف ایرانی چهار تانکر را منفجر می‌کند و ما کاری انجام نمی‌دهیم. آنان پهپاد 130 میلیون دلاری ما را ساقط می‌کنند و ما هیچ کاری نمی‌کنیم. این پایان اقدامات ایران نخواهد بود. ما از خود ضعف نشان داده‌ایم و این باعث حملات بیشتری از سوی ایران خواهد شد". او در ادامه گفت که اگر اوباما در چنین شرایطی بود جمهوری‌خواهان عصبانی می‌شدند اما اکنون که ترامپ در قدرت است؛ آنان باید نگران وجهه و قدرت امریکا باشند.

در مقابل اما Steve Doocy از مجریان دیگر "فاکس‌نیوز" گفت که به نظر می‌رسد ترامپ می‌داند که چه می‌کند. Pete Hegseth اما در برنامه‌ای در "فاکس‌نیوز" گفته بود که فکر می‌کند پاسخ نظامی امریکا ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. او گفته بود: "اگر در برابر حمله به پهپاد در آبهای بین‌المللی واکنشی نشان ندهیم فضایی به وجود می‌آید که هر کسی به اقدام مشابهی دست خواهد زد. شما نمی‌توانید چنین کاری کنید و باید واکنش متناسب از خود نشان دهید". او گفت باید درباره واکنش به ایران با متحدان منطقه‌ای امریکا استراتژی هماهنگی ایجاد شود. او گفت عدم واکنش به منزله ضعف امریکا است او این اصلا خوب نیست".

این سایت در ادامه می‌نویسد: "شون هنیتی" از مجری‌های معروف "فاکس‌نیوز" که یکی از مشاوران پرنفوذ ترامپ است در برنامه خود گفت که در روزهای آینده مشخص می‌شود که آیا ایران از فرصت استفاده می‌کند یا خیر. منظور او فرصت مذاکره با امریکا بود. او در ادامه افزود: "اگر از فرصت استفاده نکنند ترامپ گزینه‌ای جز جنگ نخواهد داشت."

همچنین برنامه "آپ فرست" شبکه ملی رادیوهای آمریکا، ان‌پی‌آر، که بولتن جمع و جوری را هر روز صبح زود برای صدها هزار شنونده سحرخیز خود آماده می‌کند بخش اصلی مجله روز جمعه خود را به گزارش‌ها از تصمیم دونالد ترامپ به لغو حمله هوایی به سه نقطه نظامی در ایران اختصاص داد.

در بخش دیگری از برنامه‌های صبحگاهی ان‌پی‌آر، دریادار جیم استراودیس، از فرماندهان سابق نیروی دریایی آمریکا که چهار سالی با ناتو هم همکاری داشته به برنامه "مرنینگ ادیشن" گفت: "اینکه یک حمله هوایی در آخرین لحظه لغو شود نادر است. مواردی بوده که مثلا حمله موشکی قبل از شلیک متوقف شده و علت آن مثلا حرکت کردن هدف یا نیاز به تعمیر تسلیحات بوده اما این که حمله هوایی تنها چند دقیقه قبل از اجرا متوقف شده باشد، من موردی به یاد ندارم."

این فرمانده نظامی به ان‌پی‌آر گفته از نظر او توقف چنین حمله‌ای ممکن است به جامعه بین‌المللی این پیغام را بفرستد که آمریکا در چنین مواردی "دو دل و مردد" است.

پادکست تحلیلی-خبری "دیلی" که نیویورک تایمز آن را در روزهای کاری هفته با تمرکز بر یک خبر مهم منتشر می‌کند روز جمعه با حضور مارک لندلر، گزارشگر باسابقه کاخ‌سفید به این موضوع پرداخت.

مارک لندلر علاوه بر مرور تقویمی تنش در خلیج فارس به مایکل باربارو، مجری دیلی گفت "تصورش سخت است" که پایان خوشی برای این تنش متصور شویم؛ "یک پایان خوب که خود آقای ترامپ هم به آن اشاره کرده می‌تواند بازگشت به میز مذاکره و حصول توافق بهتری باشد که ترامپ وعده داده بود. این به شرطی است که استراتژی دولت آمریکا در پی توافق با ایران باشد."

اختلاف نظر میان ژنرال‌های پنتاگون از یکسو و جان بولتون و مایک پومپئو در سوی دیگر بر سر نحوه پاسخ آمریکا به ایران هم یکی از موضوعاتی بود که رسانه‌های آمریکایی روز جمعه به آن توجه کردند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان که از منتقدان اصلی دولت آقای ترامپ است روز جمعه به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده گفت که تصمیم درباره لغو حمله هوایی به ایران حدود ساعت ۷-۸ عصر پنجشنبه به وقت شرق امریکا اتخاذ شده است و در حالی که کسانی چون مایک پنس، معاون رئیس جمهوری، جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پومپئو، وزیر خارجه با انجام چنین حمله‌‎ای موافق بوده‌اند، آقای ترامپ "پس از تعمق درباره میزان تلفات انسانی این حمله، دستور لغو آن را داده است."

سی‌ان‌ان همچنین گزارش کرده که در زمان اخذ تصمیم نهایی همه مشاوران و فرماندهان در "اتاق بحران" کاخ‌سفید حضور فیزیکی نداشته‌اند و برخی از ژنرال‌ها در پنتاگون، ساختمان وزارت دفاع، مستقر بودند.

همچنین خبرنگار بلومبرگ که روز شنبه در کاخ سفید حضور داشت در توئیتی نوشته است که آقای ترامپ در پاسخ به سوال او تایید کرد که ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، مخالف این حمله بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین