کد خبر: ۶۰۰۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱

ترامپ؛ خستگی ناپذیر در دروغگویی

یا توییت می‌زند، یا وعده می‌دهد و یا با سرهم کردن و به هم بافتن برخی موضوعات می‌خواهد قهرمان یک داستان وسترن آمریکایی باشد، اصطلاحا یکی از دست و دلبازترین و خستگی‌ناپذیرترین دروغگو‌های عصر ماست.
آفتاب‌‌نیوز :

شاید زمانی که مسئولان روزنامه واشنگتن پست در ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری ترامپ راستی‌آزمایی یا اعتبارسنجی سخنان او را با راه اندازی یک صفحه ویژه به نام فکت چکر یا ارزیابی کننده حقیقت آغاز میکردند، هرگز رسیدن به چنین آماری را هم پیش‌بینی نمی‌کردند، او تنها در ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری به طور متوسط پنج ادعای نادرست را در روز مطرح کرد روندی که در یک بازه چهار ساله ریاست جمهوری طبیعتا باید به حدود ۷۰۰۰ مورد می‌رسید.

ادعا‌های بی اساس و دروغ ترامپ در یک دوره هفت ماهه به طور متوسط روزانه ۲۳ دروغ و ادعای غلط را تا اینجای کار در بر گرفته و تا ۲۷ آوریل که شامل گردهمایی دونالد ترامپ در شهر گرین بی ایالت ویسکانسین می‌شود، سرجمع داده‌های واشنگتن پست را به ۱۰ هزار و ۱۱۱ ادعا در ۸۲۸ روز رسانده است.

لیستی بلند بالا از ادعا‌هایی که بر اساس آمار منتشر شده از سوی ان. بی. سی نیوز، بیشترین موارد به تعرفه‎ها، مهاجرت، بیمه درمانی، اشتغال زایی، مالیات، امنیت هواپیمایی و موضوع تروریست‎ها اشاره دارد.
یکی از بزرگترین ادعا‌های کذب او مربوط به سال ۲۰۱۸ و زمانی است که آمریکا در حال تعمیر و بازسازی بخشی از نرده‌های مرزی قدیمی با مکزیک بود و اساسا ساخت دیوار هنوز شروع نشده بود، اما ترامپ در اکتبر همین سال در گفتگو با فاکس نیوز صراحتا اعلام می‌کند: «در حالی که ما صحبت می‌کنیم، دیوار مرزی در حال ساخته شدن است»، او در ۱۳ دسامبر هم در توییتی می‌نویسد: «مکزیک در حال پرداخت هزینه‌های ساخت دیوار است»، کمی بعد در شب سال نو ترامپ بازهم توییت می‌کند که «ما در حال ساخت دیوار هستیم و چندین مایل از این دیوار بازسازی و بخشی نیز تمام شده است.»

آماری از ادعا‌های نادرست که باید توییت‌های ترامپ را هم به آن اضافه کرد، ترامپ از ۲۵ تا ۲۷ آوریل یعنی در یک بازه سه روزه ۱۷۱ ادعای نادرست یا گمراه‌کننده توییت کرده است؛ و یا وقتی که در جریان بررسی بازرس مولر در روند دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، مایکل کوهن، وکیل مدافع سابق دونالد ترامپ، پذیرفت که در جریان تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، به نمایندگان کنگره دروغ گفته، ترامپ در توییتی، گزارش رابرت مولر را با لفظ گزارش «مولر دیوانه» که توسط «نفرت‌پراکنان» نوشته شده و «مملو از اظهارات ساختگی و کاملا نادرست است» توصیف می‌کند.

طبق نظر سنجی ۶۲ درصد مردم آمریکا معتقدند دونالد ترامپ به آن‌ها درباره دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا دروغ گفته است.

ادعا‌هایی گمراه کننده که در موارد بسیاری علیه ایران نیز به کار گرفته شده است: ترامپ ۱۹ تیر امسال در توئیتی ادعا می‌کند: «ایران از مدت‌ها پیش به صورت مخفیانه و در نقض کامل توافق وحشتناک ۱۵۰ میلیارد دلاری که جان کری و دولت اوباما انجام دادند «در حال غنی‌سازی» بوده است به خاطر داشته باشید که این توافق قرار بود ظرف مدت کوتاهی در چند سال منقضی شود.»

ادعایی که سی‌ان‌ان، آن را راستی‌آزمایی می‌کند و می‌نویسد هر سه قسمت این توئیت اشتباه هستند و ناظران بین‌المللی هسته‌ای و حتی مقام‌های خود دولت ترامپ اذعان کرده‌اند که ایران تا همین اخیراً به محدودیت‌های توافق در خصوص فعالیت‌های غنی‌سازی خود پایبند بوده است، حتی ترامپ درباره میزان پولی که ایران به موجب این توافق به آن دست پیدا کرده هم اغراق کرده ضمن اینکه اظهارنظر او درباره اینکه این توافق به زودی «منقضی» خواهد شد، اشتباه است.

لیست بلندی از ادعا علیه ایران که به مواردی از جمله اتهام تامین مالی گروه‌های تروریستی تا عایدی سنگین از برجام، تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، دلسوزی برای ملت ایران، ادعای توقف حمله در آخرین لحظه و دست آخر به سرنگونی پهپاد ایرانی بر فراز ناو ... رسیده است

ترامپ حتی با استناد به استندآپ کمدی نتانیاهو هم می‌گوید «ما شواهد غیرقابل انکاری داریم که وعده‌های ایران دروغ بوده و اسرائیل اسنادی را نشان داده که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده است.»
ادعایی که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «حقه‌بازی نتانیاهو درباره ایران» نوشته بود که نخست‌وزیر اسرائیل، مدت‌هاست به استفاده از ابزار‌های تصویری برای گوشزد کردن خطرات ایران و توافق هسته‌ای عادت دارد، حتی اگر آن خطرات گاهی زاییده ذهن باشند.

اسنادی که حتی به گفته «مارک فیتزپاتریک» مدیر فعلی برنامه خلع سلاح و منع‌اشاعه موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) و معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا هم تقریبا هیچ مورد جدیدی ندارد و این اسناد به طور کلی همان اسنادی هستند که اخیرا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده و به قضاوت عمومی جامعه اطلاعاتی آمریکا برای بیش از یک دهه گذاشته شده است.

دروغ دیگر مربوط به انتقال میلیارد‌ها دلار به ایران! است ترامپ بار‌ها ادعا کرده بر اساس توافق برجام میلیون‌ها دلار پول به ایران داده شده که برخی از این مبالغ نقد و مایه شرمساری ترامپ و شهروندان آمریکا شده است.
موضوعی که علاوه بر گردشی کوچک در اینترنت، طبق گزارش دولت که طبق اعلام بانک جهانی ارائه شده، همه پول‌هایی که بعد از برجام یعنی از تمدید موقت قرارداد ژنو، تا پس از برجام آزاد شده همگی متعلق به ایران و از دارائی‌های به ناحق بلوکه شده کشورمان بوده است و تنها بخشی از آن منابع مسدود شده بانک مرکزی ناشی از مطالبات نفتی از کشور‌های امارات، انگلستان، هند، یونان، ایتالیا و نروژ است.

ظاهرا این ادعای ترامپ ناظر به پرداخت غرامت ۴۰۰ میلیون دلاری دولت اوباما به ایران در ماجرای محکومیت آمریکا در قرارداد تسلیحاتی با ایران دوره پهلوی و عدم تحویل سلاح‌های خریداری شده و شکایت ایران به دادگاه لاهه بوده است که ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود برسرآن جنجال آفرید.

نکته جالب ماجرا آنجاست که درصورت تصویب رای دادگاه لاهه علیه آمریکا این کشور محکوم به پرداخت حدود ۱۰ میلیارد دلار به ایران می‌شد که مقامات آمریکایی با کلاهبرداری طی یک توافق سیاسی با پرداخت ۱/۷ میلیارد پرونده را مختومه کردند.

حالا رئیس‌جمهور آمریکا با دروغگویی این غرامت پرداخت شده به ایران بر اساس رای دادگاه بین‌المللی لاهه را، باج‌دهی دولت سابق این کشور در جریان مذاکرات هسته‌ای و برجام به ایران عنوان کرده است.

علاوه بر ادعا‌های دروغین و بی اساس عدم پایبندی ایران به برجام، ادعا‌های دیگری همچون ضعف در نظام بازرسی و قرار گرفتن ایران در آستانه ساخت بمب اتم هم در حالی بار‌ها مطرح شده که به رغم اجرای تعهدات از سوی ایران و بار‌ها تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی کامل ایران به این توافق، این آمریکا بود که به صورتی کاملا یک طرفانه از برجام خارج و به آن پشت پا زد.

دلسوزی برای مردم ایران، دیگر ادعای دروغین رئیس جمهور آمریکا است، او در حالی مدعی حمایت از مردم ایران شده که علاوه بر خروج از برجام، با طرح ریزی پروژه تابستان داغ، برنامه‌های گسترده‌ای برای هرج و مرج و آشوب در ایران طراحی و به اجرا گذاشته بود.

ترامپ در ۲۵ تیر سال ۹۷ پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، مدعی شده بود از زمان خروج وی از برجام، ایران با آشفتگی و اعتراضات سراسری مواجه است و واشنگتن هم از معترضین حمایت می‌کند! همچنین ترامپ بار‌ها در سخنان خود ایرانیان را با القابی زشت همچون گرسنه و تروریست مورد خطاب داده است.

علاوه بر این موارد ترامپ با تصویب قانون ممنوعیت سفر برای محافظت از ایالات متحده در برابر «تروریسم» نیز دستور ممنوعیت ورود شهروندان ایران و شش کشور دیگر به آمریکا را امضا کرده است.

یکی دیگر از ادعا‌های دروغین ترامپ، پیشنهاد‌های گاه و بی گاه مذاکره است، در حالی که پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ، خرداد سال گذشته در تشریح راهبرد جدید آمریکا در برابر ایران گفت: واشنگتن آماده مذاکره با تهران در صورت تغییر رفتار ایران و رعایت و پذیرش ۱۲ شرط آمریکا است، ترامپ گاهی از مذاکره بدون پیش شرط و گاهی از مذاکره با پذیرش شروط آمریکا می‌گوید.

ترامپ حتی در ماجرای سفر شینزو آبه به تهران و پیشنهاد مذاکره برای ایران در حالی که در جریان سفر چهار روزه خود به ژاپن گفته بود از تلاش شینزو آبه برای حل مناقشه بین ایران و آمریکا استقبال می‌کند و حتی خبر سفر شینزو آبه به ایران را ترامپ در مصاحبه خود با فرستنده ژاپنی NHK اعلام کرده بود، پس از رد پیشنهاد مذاکره از سوی ایران، ظهر پنجشنبه ۲۳ خرداد با اشاره به این سفر و پاسخ ایران، در توئیتر خود نوشت: با این که از سفر نخست وزیر آبه به ایران برای ملاقات با آیت الله علی خامنه‌ای بسیار تقدیر می‌کنم، اما من شخصا احساس می‌کنم که حتی فکر حصول توافق هم خیلی زود است. آن‌ها آماده نیستند، و ما هم آماده نیستیم.
تناقضاتی که این روز‌ها جلوه عینی تری به خود گرفته و اصطلاحا ملموس‌تر هم شده، نمونه دیگر ماجرای انهدام پهپاد جاسوسی آمریکایی در آب‌های سرزمینی ایران است.

او در حالی که ابتدا ادعای پرواز این پهپاد بر آب‌های بین المللی را مطرح کرده بود کمی بعد در توییتر نوشت ایران اشتباه بزرگی انجام داده است! توییتی با آستانه خطر بالا، که کمی بعد سخنانش در پاسخ به سئوال خبرنگاران در دیدار با نخست وزیر کانادا، باعث فروکش کردن این تب و تاب شد، او گفت: من فکر می‌کنم اشتباهی رخ داده باشد، من تصور می‌کنم که یک ژنرال یا فرد دیگری به‌اشتباه فرمان سرنگونی این پهپاد را صادر کرده است، برای من سخت است که باور کنم کسی عمداً این کار را انجام داده باشد.

او کمی بعد با انتشار یک توییت نوشت: ایرانی‌ها روز دوشنبه یک پهپاد بدون سرنشین را، که بر فراز آب‌های بین‌المللی در پرواز بود، سرنگون کردند. ما دیشب کاملا مجهز و آماده برای حمله تلافی‌جویانه به سه مکان مختلف [در ایران]بودیم که من پرسیدم: چند نفر کشته خواهند شد؟ یکی از ژنرال‌ها به من پاسخ داد: قربان، ۱۵۰ نفر. من ۱۰ دقیقه پیش از اجرای حمله آن را متوقف کردم، [به این خاطر که وارد آوردن چنین تلفات بالایی]واکنشی متناسب با سرنگون کردن یک پهپاد بدون‌سرنشین نبود.

توییتی که بازهم با ۳ اشتباه و ادعای ناصحیح همراه است از تاریخ حمله به پهپاد که در روز ۵ شنبه انجام شده تا ادعای پرواز در آب‌های بین المللی و در نهایت عدم حمله به دلیل نگرانی از کشته شدن ۱۵۰ ایرانی، موضوعی که البته با اقدامات آمریکایی‌ها در این مدت از تروریسم اقتصادی تا به راه انداختن و حمایت از اغتشاشات دی ماه و به راه انداختن تابستان داغ کاملا متناقض است.

دیگر دروغ ضد ایرانی ترامپ مربوط به پنج شنبه گذشته است، وقتی او در مراسمی در کاخ سفید با حضور سران کشور هلند در آغاز سخنان خود گفت: می‌خواهم همه را از رویدادی که امروز در تنگه هرمز اتفاق افتاد، آگاه کنم، ترامپ ادامه داد در این رویداد یک ناوچه تهاجمی آبی-خاکی نیروی دریایی ایالات متحده به نام یو‌اس‌اس باکسر، اقدامات پدافندی لازم را در برابر یک پهپاد ایرانی که به فاصله بسیار، بسیار نزدیکی از این ناوچه رسیده بود، انجام داد. این پهپاد با نادیده گرفتن هشدار‌های مکرر برای عقبگرد، تقریبا به فاصله هزار یاردی ناوچه رسیده بود و امنیت این کشتی و خدمه آن را تهدید می‌کرد.» وی تاکید کرد: این پهپاد بی‌درنگ منهدم شد.

به فاصله کوتاهی از این ادعا عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه در توییتی به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده ایم، نگرانم که ناو یو اس اس باکسر اشتباهی یکی از پهپاد‌های خودشان را هدف قرار داده باشد!

 خواندن عملیات مورد ادعای آمریکایی‌ها در سرنگون کردن پهپاد ایرانی در تنگه هرمز، اعلام کرد: به زودی تصاویر پهپاد نیروی هوافضای سپاه از ناوچه آمریکایی‌ها را منتشر و سند بی پایه و اساس بودن ادعای آنان را در معرض افکار عمومی جهانیان قرار می‌دهیم.

تصاویری که به گفته ملحم ریا خبرنگار المیادین، وجهه و اعتبار واشنگتن را به شدت مخدوش می‌کند.
مواردی که نشان می‌دهد ترامپ تلاش دارد شوک سرنگونی «گلوبال‌هاوک» یا همان پرنده جاسوس ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا را کمرنگ و با به راه انداختن جنگ روانی، ناتوانی در عرصه عمل را کمرنگ کند، همچنین با ایجاد التهاب و نا امنی در خلیج فارس، اصطلاحا از آب گل آلود ماهی بگیرد، اقداماتی ناشیانه که واکنش و پاسخ سریع، صریح و به موقع ایران باعث ناکامی این طرح ضد آمریکایی شده است

آمریکایی‌ها در این مدت هر کاری که توانستند از تحریم‌های به قول خودشان باورنکردنی تا تهدید نظامی، شوی تبلیغاتی مذاکره و حالا جنگ روانی انجام داده و دیگر به پایان خط رسیده اند. پایان خط جنگ اراده‌ها که پیروز آن راهبرد مقاومت ملت ایران بوده و طرف شکست خورده و سرخورده، آمریکا است. آنچه اکنون در فضای ایران به گوش می‌رسد، یکصدایی مسئولان و مردم برای ایستادگی و ادامه راهبرد مقاومت است

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین