کد خبر: ۶۰۱۹۱۸
تعداد نظرات: ۵۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
حاشیه‌های ناتمام یک دلواپس؛

۶ اشتباه عجیب رئیس کمیسیون امنیت ملی؛ سریال "گاندو" مردم را با تلویزیون آشتی داد؟

سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مراسمی برای تقدیر از عوامل سریال گاندو که در حاشیه نماز جمعه شهر قم برگزار شده، به طرز تعجب‌آوری حاوی اطلاعات اشتباه است.
آفتاب‌‌نیوز :

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز در حاشیه مراسم تقدیر از عوامل سریال پرحاشیه گاندو که به طور عمده در خصوص پرونده جیسون رضاییان ساخته شده بود؛ یک سخنرانی داشته که تعداد اشتباهات آن از فردی در جایگاه ریاست کمیسیون امنیتی مجلس و نیز با سابقه ذوالنور، تعجب‌آور است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ به نقل از خبرگزاری ایرنا، این یک راستی‌آزمایی است از آنچه او در این سخنرانی گفته است:

۶ اشتباه عجیب رئیس کمیسیون امنیت ملی؛ سریال

۱. سریال گاندو مردم را با تلویزیون آشتی داده است

راستی‌آزمایی: طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، مجموعه تلویزیونی «گاندو» حدود ۴۴ درصد بیننده داشته است. این در حالی است که در همین سال گذشته و طبق نظرسنجی همین مرکز، مخاطبان پیگیر برنامه خندوانه ۶۴.۱ درصد، مسابقه برنده باش ۴۸ درصد و برنامه‌های حالا خورشید و کودک شو هرکدام ۴۲ درصد بودند. در این شرایط، واقعا می‌توان گفت سریالی که میزان بیننده آن ۲ درصد بیش از «کودک شو» بوده است؛ توانسته مردم را با تلویزیون آشتی دهد؟

۲. این گفته وزیر خارجه که دشمن با ۲ عدد بمب می‌تواند تمام قدرت نظامی ایران را نابود کند سبب شد تا ایران برای خنثی‌سازی حرف این فرد مسئول، بخشی از توان شهرک موشکی خود را به جهانیان نشان دهد.

راستی‌آزمایی: فارغ از اینکه محمدجواد ظریف دست کم دو بار در همان زمان ایراد این سخنرانی در دانشگاه تهران در این خصوص صحبت کرد و منظور خود را شفاف کرد؛ در اینجا یک اشتباه تاریخی از سوی ذوالنور صورت گرفته است. زمان سخنرانی ظریف مهر ماه سال ۱۳۹۲ بود و نخستین تصاویر از شهر موشکی سپاه، مهر ماه ۱۳۹۴ منتشر شد. بعید است که سپاه، که نیروی نظامی چابکی است؛ برای پاسخ به یک سخنرانی نامناسب از سوی فردی مثل وزیر امور خارجه، ۲ سال تاخیر داشته باشد!

۳. این که وزیری مدعی شده فساد اقتصادی سرتاپای کشور را گرفته به این معنی است که به دشمن چراغ سبز می‌دهد که شما می‌توانید با تحریم اقتصادی، قیمت محصولات مصرفی را بالا ببرد.

راستی‌آزمایی: مشخص نیست که ذوالنور به سخن کدام وزیر اشاره می‌کند اما این سخنان از فردی که خود در آذرماه ۱۳۹۷، مشکل اصلی کشور را «فساد» دانسته بود و حتی به نوعی پیش‌بینی کرده بود که مردم به خاطر پر شدن ظرفیتشان از این فساد به «خیابان» بیایند؛ عجیب است. سخنان ذوالنور در در تالار امام خمینی(ره) پردیس فارابی دانشگاه تهران در نشستی با موضوع شفافیت آرای نمایندگان را بخوانید:  «از اول انقلاب تاکنون مشکل کمبود یا نبود نداشتیم بلکه مشکل اصلی فساد است و اگر زمانی شرایطی پیش آمد و مردم به خیابان آمدند به معنای عناد و دشمنی مردم با انقلاب و حکومت نیست بلکه ظرفیت آن‌ها به سر رسیده است. باید جایی صدای ترکیدن زالوهایی که خون مردم را مکیده‌اند و چاق شده‌اند به گوش مردم برسد تا اعتماد مردم برگردد... نارضایتی اصلی مردم از فساد و تبعیض است. چنین نیست که فکر کنیم از نظر مردم گروهی خوبند و گروهی بد. مردم می‌گویند این‌ها سر و ته یک کرباس هستند و از بالا تا پایین و این جریان یا آن جریان برایشان هیچ فرقی ندارد.»

۴. رئیس جمهور، رئیس دفتر ریاست جمهوری و مابقی افراد دخیل در رابطه با مساله نفوذ اگر ادعای پاکدستی دارند بروند شکایت کنند و از شفاف‌سازی در این رابطه نترسند.

راستی‌آزمایی: ذوالنور روحانی است و لابد جزو اصول اولیه در درس قواعد فقه، اصل برائت را خوانده است. اصلی که می‌گوید هیچ کس مجرم نیست مگر اینکه در دادگاه جرم او ثابت شده باشد. حال جالب است که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است اگر رئیس جمهور، رئیس دفتر ریاست جمهوری و مابقی افراد دخیل در رابطه با مساله نفوذ، ادعای پاکدستی دارند، باید شکایت کنند و به دادگاه بروند. این یعنی از نظر ذوالنور اصل بر تهمت زدن است مگر اینکه فرد بتواند در دادگاه پاکدستی خود را ثابت کند!

۵. اگر مساله نفوذ در کشور واقعیت نداشت آمریکا برای آزادی جیسیون رضائیان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار هزینه پرداخت نمی‌کرد.

راستی‌آزمایی: عجیب نیست که ذوالنور در جلسه تقدیر از عوامل سریال گاندو چنین سخنی را گفته چرا که این اطلاعات ناقص در این سریال نیز نمایش داده شده است. واقعیت این است که آمریکا در قبال آزادی جیسون رضائیان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار هزینه پرداخت نکرده است. این مبلغ، بخشی از محکومیت آمریکا در یک پرونده حقوقی در ابتدای انقلاب بوده که به همراه ۷ تاجر ایرانی که به اتهام دور زدن تحریم‌ها زندانی شده بودند با چهار زندانی آمریکایی مبادله شدند. بنابراین ادعای مبادله یک زندانی با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بدون مطرح کردن ریشه آن پول و البته بدون اشاره به سایر زندانیان مبادله شده، به نظر با هدفی سیاسی صورت گرفته است.

۶. افرادی مانند سید امامی، سیامک نمازی، دری نجف آبادی (منظور دری اصفهانی است) و موسوی (احتمالا منظور موسویان است) از اعضای تیم مذاکرات هسته ای جاسوس قطعی نهادهای امنیتی آمریکا و کشورهای دیگر بودند.

راستی‌آزمایی: از رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید پرسید در شرایطی که حتی یک جلسه دادگاه برای کاووس سید امامی تشکیل نشد؛ چگونه به این نتیجه رسیده که وی جاسوس قطعی نهادهای امنیتی آمریکا و کشورهای دیگر بوده است. از آن بالاتر، در شرایطی که در دادگاه مشخص شد که سید حسین موسویان، صرفا به اتهام اخلال در امنیت ملی به دو سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از مشاغل دولتی محکوم شده است و نه در عنوان جرم او و نه در میزان مجازات او اثری از جرم جاسوسی نبود؛ چطور باز هم ذوالنور معتقد است که موسویان جاسوس قطعی بوده است؟

دو سوال دیگر

 در عین حال در مورد دو بخش دیگر از سخنرانی ذوالنور نیز می‌توان سوالاتی مطرح کرد؛

۱. مساله برجام مصداق بارزی از نفوذ بود...خطر نفوذ و برجام به حدی مهم بود که حتی رئیس قوه مقننه نیز دچار اشتباه محاسباتی می‌شود.

سوال: مذاکرات برجام اگرچه توسط دولت صورت گرفته اما نتیجه آن در مجلس و شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است. آیا آقای ذوالنور معتقد است که اکثریت مجلس شورای اسلامی و نیز اعضای شورای عالی امنیت ملی (شامل سران سه قوه، دو نماینده از رهبر انقلاب، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، مسئول امور برنامه و بودجه و وزیران امور خارجه و کشور و اطلاعات) مورد نفوذ دولت قرار گرفتند؟ البته ذوالنور دست کم در مورد یک نفر یعنی علی لاریجانی به صراحت ابراز عقیده کرده و گفته نفوذ باعث شده که « حتی رئیس قوه مقننه نیز دچار اشتباه محاسباتی» شود.

۲. مسئولان دولت در رابطه با مساله برجام کوچکترین تضمینی از طرف غربی نگرفته اند.

سوال: از رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس باید پرسید که دقیقا چه منظوری از کلمه «تضمین» دارد. هم‌چنین از او باید پرسید که تاکنون کدام کشور در عرصه روابط بین‌الملل برای تعهدات بین‌المللی خود تضمین داده است که طرف غربی در برجام آن را به ایران بدهد. در حال حاضر دعوایی میان روسیه و آمریکا بر سر پیمان استارت وجود دارد. آمریکا از این پیمان کنترل تسلیحاتی بیرون آمده است. حال آیا روسیه که یکی از ابرقدرت‌های جهانی است توانسته تضمینی برای آن از آمریکا بگیرد؟ خیر. تنها راه خروج از این پیمان بوده است. کاری که ایران هم با کاهش تعهدات خود که اتفاقا طبق برجام صورت می‌گیرد قدم در مسیر آن گذاشته است.

لطفاً آرام‌ تر حرکت کن

پیش از این نیر گفته شد که اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به رئیس جدید این کمیسیون تذکر داده و خواستار اتخاذ مواضعی معتدل‌تر و مبتنی بر مصالح ملی شده‌اند.» 

ذوالنوری کیست؟

به نوشته روزنامه همدلی، مجتبی ذوالنوری، در جریان دهمین دور انتخابات مجلس با ۱۴۳ هزار و ۶۵۴ رأی به عنوان نماینده سوم مردم قم (بعد از علی لاریجانی و احمد امیرآبادی‌فراهانی) وارد خانه ملت شد و از همان ابتدا به عضویت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درآمد. وی همزمان با پیروزی انقلاب وارد حوزه علمیه بروجرد شد و در ادامه به قم مهاجرت کرد و شاگرد اساتیدی همچون موسوی‌گرگانی، طالقانی، حسینی‌بوشهری، موسوی، فشارکی و صالحی‌مازندرانی شد. ذوالنوری همچنین با موفقیت در کنکور سراسری تحصیلات دانشگاهی خود در رشته زبان انگلیسی را تا مقطع کارشناسی ادامه داد و کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم دفاعی در دانشگاه امام حسین (ع) گذراند. ذوالنوری از رزمندگان سال‌های دفاع مقدس هم محسوب می‌شود.

این چهره اصول‌گرا که در دایره جبهه پایداری انقلاب اسلامی است، سال‌ها به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده است و با احمدی‌نژاد بعد از سال ۸۸ مشکل دارد. برای بیان انتقاداتش هم ملاحظه چیزی را نمی‌کند.

راهی که برای تندروی باز شد

دوم تیرماه امسال و پس از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری به ریاست آن رسید. رقابت اصلی بین ذوالنوری (از جناح اصول‌گرایان) و فلاحت‌پیشه (از جریان اصلاح‌طلبان) بود که علاءالدین بروجردی و مصطفی کواکبیان به نفع آنها انصراف داده بودند. فلاحت‌پیشه در حالی نتوانست ریاست یک ساله خود بر این کمیسیون را تداوم بخشد که سال قبل، توانسته بود به ریاست ۱۴ ساله علاءالدین بروجردی پایان دهد؛ اما این بار اقبال با کاندیدای اصولگرا بود که این کرسی بسیار مهم را باز هم به اردوگاه خودی بسپارد.

مجتبی ذوالنوری بعد از ریاست بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تریبونی پرمخاطب (در ابعاد داخلی و بین‌المللی) به دست آورد تا بتواند آرا و نظرات شخصی و گروهی خود در قبال پروژه‌های کلان سیاسی را با صدای بلند اعلام کند و حالا در مقامی رسمی‌تر فعالیت‌ّهای دولت در خصوص نجات و تداوم حیات برجام را نشانه رفته است تا این هدف محقق نشود.

حاشیه‌های یک دلواپس

در دلواپسی ذوالنوری همین بس که زمانی اعلام کرده بود؛ یکی از محصولات برجام این است که دولت آمریکا ۲۵۰۰ تابعیت به مسئولان ایرانی اعطا کند، این در حالیست که هیچ سندی برای سخنان خود ارائه نکرد. کمی بعد، دونالد ترامپ روی این خبر نادرست تاکید کرد و مانور داد و چهره دیپلمات‌ها و سیاسیون و مسئولان ایرانی به همین راحتی در عرصه بین الملل تخریب شد.

این اقدامات در نظر نماینده مردم قم در مجلس، چیزی نیستند که بخواهد در رفتارش تجدید نظر کند. گذشت فقط ۵ روز از تصدی پست ریاست بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کافی بود تا او این بار از «افرادی در داخل» (بخوانید مسئولان دولتی) یاد کند که دلشان با غرب است.

ذوالنور که در مقام یکی از مسئولان امنیت ملی و سیاست خارجی باید وحدت‌گرایی داخلی و ندادن بهانه به خارجی‌ها را در دستور کار خود قرار دهد، درباره این «افراد در داخل» گفته است: ننگ بر آنها که چشم خود را بسته و مصیبت‌های جهان اسلام را مشاهده نمی‌کنند و خود را به نفهمی زدند. برخی افراد انقلاب اسلامی را محصول مشکلات می‌دانند و این موضوع را که دشمنی‌های آمریکا سبب مشکلات جامعه است، نمی‌پذیرند.

لطفاً امنیت ملی را به حاشیه نکشانید

گرچه از دلسوزی‌های جناب ذوالنوری باید تشکر و سپاسگزاری کرد؛ اما بیان این کلیات که معلوم نیست مخاطبش چه کسی است و بیان این سخنان چه هدفی را دنبال می‌کند و قصد و غرض جناب رئیس کمیسیون از اتهام به متهمی که آشکار نیست، چیست، نمی‌تواند نقد و اعتراض ما را در پی نداشته باشد. اعتراض به این دلیل است که احساس می‌کنیم؛ با اقدامات شخص رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، امنیت ملی کشور را به حاشیه می‌کشاند.

بدون شک؛ بخش زیادی از مشکلات کشور ناشی از دشمنی‌های آمریکا و تحریم‌هایی است که این کشور علیه ما اعمال کرده است. خوب، اگر این طور است که چرا افرادی مانند مجتبی ذوالنوری، در مقام نقد دولت برمی‌آیند؟ پس می‌توان این ادعا را مطرح کرد که انتقادات ذوالنوری علیه دولت ناشی از گرایش‌های جناحی است و دولت در هر وضعیت کیفی مدیریت و توانمندی، دولتی قابل نقد خواهد بود؛ چون وابسته به پایداری‌چی‌ها نیست و حرف و منطق دلواپسان را نمی‌پسندند. در این صورت آیا باید اجازه داد که ذوالنوری همچنان به نقدهای این‌چنینی ادامه دهد؟ قطعاً پاسخ منفی است و به همین دلیل جمعی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به رئیس تازه به میدان آمده خود توصیه و تذکر کرده‌اند که کمی آرام‌تر حرکت کند و از تندروی بپرهیزد.

شاید یکی از دلایل این توصیه‌ها، درخواست ذوالنوری برای زدن به یکباره زیر همه توافقات در حوزه برجام است؛ «یا ما نمی‌دانستیم که چرا آمریکا بیرون رفته است و یا می‌دانستیم که چرا بیرون رفته است. اگر نمی‌دانستیم، حق‌مان است که کلاه سرمان برود و اگر می‌دانستیم پس چرا با مردم صادقانه حرف نمی‌زنیم؟ دشمن بر روی حرف و موضع ما از مساله حساب باز می‌کند و بر همین اساس تصمیم می‌گیرد. وقتی که این‌گونه با موضوع برخورد می‌کنیم، طبیعی است که از آن موضوع ناقص‌الخلقه، چیزی به نام اینستکس که امروز مطرح است بربیاید. ما حتی به بالاتر از کاهش تعهدات خود یعنی خروج از برجام و خروج از NPT نیز فکر می‌کنیم.»

همین اعلام موضع به نظر ساده از سوی کسی که ریاست بر بالاترین مرجع ناظر بر رفتار ایران در بحث امنیت ملی و سیاست خارجی را در ید قدرت دارد؛ می‌تواند شرکای اروپایی برجام را که تلاششان برای حفظ برجام غیرقابل انکار نیست، به واکنش وادارد و در اتخاذ سیاست شأن در خصوص برجام و اینستکس تجدیدنظر کند که در این صورت، انرژی و سرمایه ایران دوباره باید صرف طراحی نقشه راه دیگری شود. بله، اظهار نظرهای غیرمسئولانه از سوی برخی مسئولان می‌تواند چنین تبعاتی داشته باشد.

گاندو واقعی بود و دولت از نمایش آن عصبانی شد

در روزهایی که انتقاد به رویه ضدوحدت گرایی سریال «گاندو» همه جا به گوش می‌رسید، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یک سخنرانی گفت: «رئیس دفتر رئیس جمهور مصاحبه‌ای کرده بود که ۸۰ درصد سریال گاندو دروغ بوده. اتفاقاً آن ۲۰ درصد واقعیتی که خودشان تأیید می‌کنند همان ۲۰ درصدی است که اینها از آنها عصبانی شدند. بقیه‌اش مخالفتی است که حالا این را با تاکسی به فرودگاه بردند یا با ماشین شخصی بردند. اینها که تأثیری ندارد. جان کلام همان موضوع است که کاملاً مشخص بوده و عینک و انگشتر و آدامس و تسبیح و چیزهای دیگه، اینها مهم است که این اتفاق افتاده است.»

ذوالنوری با این سخنان دولت و وزارت امور خارجه را به مسامحه‌کاری در خصوص امنیت ملی متهم کرد که اقدامی جنجالی دیگری از سوی اوست که در مقام حساس کنونی، باید سیاست ورزی بیشتری را پیشه کند.

نقش انفعالی اصلاح طلبان در رئیس شدن ذوالنوری

سال قبل و بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، گروهی در ایران از شادی در پوست خود نمی‌گنجیدند. دلواپسان و پایداری‌چی‌ها در رأس این گروه‌ها بودند که عرصه را برای فشار هر چه بیشتر به دولت و به همان نست به اصلاح طلبان مهیا دیدند. ذوالنوری در صحن مجلس اقدام به آتش زدن برجام کرد که سند تصویب شده در مجلس بود. آن زمان انتقاد به این رفتار علنی شد و بسیاری از جمله جمعی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دور شدن مجلس از رفتارهای تندروانه را مطرح کرده و تحقق آن را خواستار شدند. با این حال، سال بعد از اقدام ضدبرجامی ذوالنوری، وی به ریاست کمیسیون مهم و استراتژیک امنیت ملی و سیاست خارجی انتخاب شد. انتخابی که نتیجه لابی‌های پشت پرده در مجلس بود و در نتیجه انفعال و سستی فراکسیون امید، به عنوان نماینده اصلاح‌طلبان در خانه ملت انجام شد.

بزرگان لیست امید که با رفتار تندروانه ذوالنوری و رفقا آشنایی کامل دارند، چرا اقدامی در خصوص شکست ائتلاف‌ها و لابی‌های پشت پرده نکردند؟ چرا از میان چهره‌های موجه‌تر خود کاندیدایی را که بتواند نظر فراکسیون‌های دیگر جلب کند، را برای ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معرفی نکردند؟ چرا زمانی که دیدند و متوجه شدند که فراکسیون ولایی و جمعی از اعضای فراکسیون اعتدالی از میان کاندیدای موجود نظر به انتخاب ذوالنوری دارند، سیاستی به خرج ندادند تا رئیس این کمیسیون چهره‌ای غیر از ذوالنوری حتی یک چهره اصول‌گرا باشد؟ این سوال‌ها و پرسش‌های دیگری که در ذهن هر کدام از ما وجود دارد، پاسخ مشخصی دارد؛ فراکسیون امید که قشر اصلاح طلبان جامعه را در مجلس نمایندگی می‌کنند، از همان اولین انتخابات هیأت رئیسه که محمدرضا عارف، قافیه را به علی لاریجانی باخت، در جایگاه انفعال و تماشای قدرت گرفتن رقیب قرار گرفتند و هر سال بیشتر از سال قبل از آن در مجلس در اتخاذ سیاست‌های ناکام ماندند. اما این توجیه و توضیح دلیل نمی‌شود که اصلاح‌طلبان مجلس نخواهند یا نتوانند جلوی تندروی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
49
44
خجالت هم نمی کشید، صحبت های ظریف درباره توان نظامی ایران اینقدر تابلو بود که رهبری علنا گفت اینها رو ببرید بازدید صنایع نظامی،...
پاسخ ها
ماری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
شما بهتر است به شش نقطه سوخته از حرفهای ذوالنور و گاندو اشاره کنید! با حذف کامنتهای مخالف تا کی میتوانید زندگی کنید! هرکس خلاف چرب و شیرین و وادادگی دنیای شما حرف بزند اطلاعات غلط دارد....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
ببخشید اشتباهاً مثبت زدم.
فکر میکنم خیلی ها بدون اینکه کامل بخونن !! همون اولش خجالت نمیکشید رو خجالت نمیکشد میخونن و فوری مثبت میزنن و بعد میفهمن اشتباه کردن!!
ناشناس
|
Turkey
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
20
60
همین قدر اعتراف که مردم از تلویزیون قهر بودند هم خوبه
اینکه آشتی کنانی بوده یا خیر !خوش خیال ها شاید باور کنند!.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
14
50
مردم در پی حقیقت هستند و از حقگو پیروی می کنند!! همانطور که به شدت از دروغ و دغل و ریاکاری متنفرند و از دروغگو پرهیز می کنند (حقیقت چیزی است که حقیقتاً وجود داره اما غیرحقیقی یا توهم/ خودگول پنداری، چیزی است که در مخیله بعضی آدما و افراد وجود داره اما متاسفانه خود شخص اونو واقعی می پنداره و به زور میخواد به همه بقبولونه که شما هم اونو واقعی بدونین)!!

بنابراین چرا تریبون به کسانی میدن که باعث میشن روز به روز از شرکت کنندگان در نماز جمعه کاسته بشه و اینچنین ریزش پیدا کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
بهتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
13
56
نباید اجازه شرکت افراد بیسواد در انتخابات داده شود.
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
مثلآ بقیه دوستانشان با سواد هستند بجز مقداری حفظیات که هزار سال است تکرار می شود
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
ای آقا اگه اینطورباشه که باید مجلس را تغطیل کنن.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
13
48
واقعا اطلاعات ضعیفی داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
7
24
گاندو را رها کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
رها نمیکنن که گاندو گندش نزنه!!!!!!! هرهرهرهرهرهرهرهر.................................
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
9
11
یکی از دروغ های گاندو این بود که این آقا ۱۸ ماه در ایران زندانی بود و اگر می‌خواستن مبادله ای انجام بدن چرا همان موقع انجام نشد و دقیقاً بعد از امضای برجام صحبت از آزادی و مبادله پیش آمد بعد از امضای برجام که یکی از مفاد آن برگشت مقادیری از مبالغ بلوکه شده همراه با سود آن و یک پرونده که کاملآ شفاف و کامل تمام مسائل اون موجود است این امکان بوجود اومد تا این پول به ایران بیاد اگر برجام نبود صدرصد پولی هم نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
حالا فرض همه چی درست باشد :، پول های مبادله شده الان کجاست؟کجا خرج شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
6
10
داره میسوزه ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
1
10
تخریب ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
11
17
این همه قلم فرسايي شما دلیل روشنی است که با آسمان ریسمان کردن قصد دارید ز اثرات سریال گان و کم کنید. راست میگویید بطور مستدل جواب اتهاماتی که گان و مطرح کرده را بدهید.
تقدیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
16
18
معلوم میشه همان در صد اندک گاندو تأثیر خودش رو گذاشته. خیلی به هم ریختین. چه خبره.
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
16
20
چرا از حقیقت میترسید.
اقایان اصلاح طلب واعتدال.
شما برایتان کافی است همین مواضع عجیب وغریب در ماجرای محمد علی نجفی اتخاذ کردید.
دختر مردم مظلومانه ودر ماه خدا کشت شد وشما فقط دنبال این بودید که ابروتان نرود نه احقاق حق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
2
4
ازاینکه ما دشمنان بسیار متنوعی درسطح جهان داریم که همواره درجهت نفوذ ازهرنوع راهی فروگذار نمیکنند شکی نیست ..کسی نباید به خود اجازه دهد به هرفردی ازداخل نظام چنین القا کند که کسانی نسبت به نفوذ بیخیالند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
3
14
انصافا اگر خود این ها برای این سريال اینقدر جنجال به پا نمی کردند گاندو همین مقدار بیننده را هم نداشت
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
1
11
ایشون کسی است که گفت در عاشورای 88 ....... میدادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
23
15
واقعا باید از تهیه کنندگان و عوامل این فیلم تشکر کرد با این همه فشار و هجمه چه واقعیتهایی که برای مردم آشکار نکردن واقعا ممنونیم
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
6
26
چرا دیواری کوچکتر از دیوار رییس جمهور و اعضای دولت پیدا نمی کنند که چنین بی مهابا به ان میتازند چه با ساخت فیلم و سریال و کلیپ و سخنرانی از تریبونهای رسمی و غیر رسمی و صدا و سیما و غیره ایا رییس جمهور با چنین درگیری های فکری قادر به انجام وظایف به نحو احسن خواهد بود ایا رییس جمهور به عنوان فرد دوم نظام و حافظ قانون اساسی زیاد از حد اهل مماشات است یا تهمت زنندگان و توهین کنندگان پشتوانه چنان محکمی دارند که از رییس جمهور هم کاری ساخته نیست و شاید...........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
6
5
سلام حالا خدای این مطالب شما جز ریشه در عقده و دشمنی دارد اینقدر تابلو و اشکار شمشیرت را کشیدی که ادم از تجسم شما و افکارت وحشت میکند فقط یک نمونه ان نکنه شما منبع اطلاعاتی خیلی خیلی خیلی دست اول دارید که 2500 مورد تابعیت را غیر واقعی ترسیم میکنی...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
7
18
نماينده ضد مردمي.
ابراز تاسف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
26
14
نویسنده این مقاله در مقابل ذو النور بد جور دستپاچه و ناشیانه قلم زده است، یعنی حرفی برای گفتن ندارید
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
4
12
باید از این آقا شکایت شود در خصوص اتهاماتی که متوجه دولت و مسئولین آن نموده اسناد و مدارکش را ارائه دهد در غیر اینصورت برابر قانون باهاش برخورد شود .به زعم ایشان همه نفوذی و جاسوس هستند غیر از پایداری ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
6
18
خيلى خيلى پررو هستند در پررويى دست ترامپ رو از پشت بستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
17
13
نمی خواد برای مردم توضیح بدین که گاندو دروغ بوده . اگر دروغ بوده و به دولت و وزیر خارجه تهمت زده خوب شکایتش کنید . نکنه ازش می ترسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
این دولت که بارها از منتقدین شکایت کرده ... اگر می دونست که گاندو تهمت زده بازهم شکایت میکرد ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
1
17
اشتباه قبح اش کم شده , اشتباهات شش تایی شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
23
14
زنده باد گاندو، حسابی حالتون گرفته!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
نگران نباش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
دمت گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
11
27
بنویسید گاندو .
بخوانید .
حسادت به ظریف .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
حسادت یه چیش آخه الانم که خودشم تحریم شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
2
11
میلیاردهای گم شده اگر با چی پی اس تعقیب می شدند .
شاید در هزینه های امثال , گاندو سازی ها مصرف شدنشان شفاف می شد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
5
17
دروغ و تهمت و اشتباه ایزار همیشگی گروهک پایداری است. حتی اگر در دادگاه محکوم شوند بازهم درس عبرت نمی گیرند
پاسخ ها
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
دلار۲۱۰۰۰ تومنی و گوشت ۱۳۰۰۰۰ تومنی و... چی ؟؟؟!!!!
اونم مال پایداری هست
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
5
چقدربدم میاد.
فریبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
4
7
به نظرم اصلا مقاله مفهوم نداره گاندو سریالی بود که بد نبود اما خوبم نبود اینکه در سریال گاندو عنوان شد عامل برگشت پول به ایران فروختن یک اسیر ایرانی به عنوان جاسوس ضد ایرانی بود جای افتخار نیست بنظرم باید جیسون اعدام میشد و پولی هم به ایران داده نمیشد اینکه بگوییم بازگشت پول بخاطر مذاکرات بوده افتخار امیزه نه اینکه بخواهی جاسوس را که خیانت به هفتاد. میلیون ایرانی کرده با تشریفات در مقابل پولی که حق خودته تعویض کنید این شرمساریه خیلی کار قشنگی کردند تو تلویزیون هم میگویند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
4
یه مشت تهمت زدید اگه دلیل قانع کننده داری بیار .....
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
4
8
من سالها بود قهر بودم می گفتم کسی باور نمی کرد هرچه دادوفریاد میکردم بابا من تلویزیون نگاه نمیکنم کسی قبول نداشت کلا باور نمی کردند الان چند مدت است آشتی کردم دلم نمیاد تلویزیون خاموش کنم البته این فیلمو ندیدم اسمش چی بود گاندو ندیدم ولی چون مردم زیادی دیدم خوشحالند گفتم چی شده همه خوشحالید گفتن گاندو دیدیم علاقه پیدا کردیم به تلویزیون منم رفتم تلویزیون روشن کردم نشستم دیدم علاقه پیدا کردم همین شد خانواده ام گفتند آشتی کردی من گفتم نمیدانم خیلی خوشحال شدم و یک چیزایی بهم الهام شده که خوشحالم و از امروز دیگه دنیا را فراموش کردم و انگار نه انگار سالها قهر بودم میگم مگر مردم قهر بودن این اعتراف میکنه نکنه گاندو دیده تغییر کرده . عجب فیلمی بوده هر که دیده تغییر کرده قهر مردم قهر بودن یعنی اعتراف میکنند مروم قهر بودن. عجیب جمله سنگینی گفته
gaber
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
5
5
قسم میخورم ضربه ای که عارف بر مردم وارد کرد هیچ کس حتی پایداریها نزدند و اون .... وی بود کاندید ریاست مجلس را با چه برنامه ای میخواست به چنگ بیاره و مگر این اقا در برابر سخنوری و رندی لاریجانی چیزی در چنته داشت؟........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
حالا وقتش رسیده همه اونایی که الکی برای اثبات خودشون سنگ مردم عزیز رو به سینه میزنن!!! دیگه خفه شن.
آقای عارف برای همه ملت عزیز ایران اسلامی انسانی بسیار شریف و اثرگذار است و حرمت و احترامش به واسطه انسان واقعی بودنشان بر همگان واجب.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
6
6
خانواده ى ما گاندو رو به خاطر با مزه بودن مايكل وخوش تيپ بودن محمد نگاه مى كردن بقيه ى چيزهاشو جدى نگرفتيم وباور هم نكرديم چونكه با عملكرد صدا وسيما اشنا هستيم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
12
7
همه ملت از گاندو خوشحالند جز دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
واقعا گل گفتی
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
3
15
کلا مردم تلویزیون نگاه نمیکنند بی گاندو و با گاندو حتی خبرهای اجتماعی مثل هواشناسی را هم از فضای مجازی دنبال میکنن اینقدر بحث و گفتگو برای تلویزیون ارزش نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
0
2
گاندو واقعی سفیر انگلیس بود که جفتشون از خنده غش کردن.اینا همش کشکه.هرکسی میخواد افتخار ایجاد رابطه را گروهک خودش داشته باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
8
5
ببین گاندو چه کرده ، که اینطوری دست و پا می زنید ، تخریبش کنید ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
5
8
حیف چشم که به تلوزیون دوخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
حیف چشم که به اظهار نظر شما افتاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
4
1
واقعا گاندو مردم را با جاسوس پروران اشنا کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
0
1
دکتر ظریف تحریم شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
1
0
کاش یکبار توضیح میداد چرا باید یه جاسون ازاد بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
0
0
گاندو چیه !!؟ من نگاهش نکردم حتی یک ثانیه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین