کد خبر: ۶۰۲۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴

جراحی‌های زیبایی کم‌خطر ولی موثر

با هم چند مورد از جراحی‌های زیبایی را که احتمال بروز مشکل و زیان و خطر در آنها تقریباً وجود ندارد را بررسی خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

در چند دهه اخیر جراحی‌های زیبایی رونق چشمگیری پیدا کرده است. به این صورت که هر کجا را که نگاه می‌کنید، مطب و یا کلینیک زیبایی به چشم می خورد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم نتایج جراحی ها به ندرت چیزی می شود که انتظار نمی رود، ولیکن با این وجود ممکن است در برخی عمل های پلاستیک و زیبایی احتمال زیان و خطر وجود داشته باشد، این در حالی است که تعدادی از عمل های زیبایی به دلیل زیاد بودن و همگانی شدن آنها، احتمال بروز مشکل و خطر به حداقل ترین میزان خود رسیده است.

امروز با هم چند مورد از جراحی‌های زیبایی را که احتمال بروز مشکل و زیان و خطر در آنها تقریباً وجود ندارد را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

جراحی زیبایی بینی

جراحی بینی یکی از رایج ترین و شایع ترین جراحی های پلاستیک و زیبایی میان زنان و مردان ایرانی محسوب می شود که اگر چه با هدف زیبایی و داشتن ظاهری متناسب میان مردم باب شده ،اما در صورتی که این جراحی با همراهی و مشاوره یک جراح و پزشک متبحر و با تجربه انجام شود، می تواند بسیاری از عارضه ها و اختلالات موجود در بینی از قبیل قوز بینی، افتادگی نوک بینی و یا زاویه دار شدن آن، بزرگ بودن حفره های بینی و دیگر اختلال های شایع بینی را برطرف کند. بنابراین اگر تصمیم دارید بینی خود را جراحی کنید و تغییری اساسی در ظاهر خود به وجودآورید، پیشنهاد می کنیم پیش از هر اقدامی توصیه های زیر را جدی بگیرید.

چه زمانی نیاز به انجام جراحی بینی (رینوپلاستی) است؟

جراحی رینوپلاستی می‌تواند موجب تغییر در موارد زیر شود:

1-اندازه بینی به طوری که با دیگر اجزای صورت متناسب باشد.
2-پهنای بینی در قسمت پل.
3-مشخصات بینی با برآمدگی یا فرورفتگی قابل مشاهده بر روی پل بینی.
4-نوک بینی در صورت بزرگی، افتادگی یا در حالتی که بیش از حد سر بالا باشد.
5-سوراخ‌های بینی در صورت بزرگی یا سر بالا بودن.
6-زاویۀ بین بینی و لب بالایی

انواع جراحی بینی

امروزه عمل بینی در دنیا و به خصوص کشور ما به یکی از رایج ترین عمل های زیبایی تبدیل شده است که روش های مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

عمل رینوپلاستی به روش باز

به منظور دسترسی آسان‌تر و دید کامل تر جراح نسبت به بافت های زیرین، برشی در ناحیه ای بین دو سوراخ بینی ایجاد شده و پوست بینی به آرامی از روی سطح بافت برداشته خواهد شد. در جراحی بینی به روش باز اندکی التهاب و تورم ناشی از عمل که در ناحیه ی نوک بینی ایجاد خواهد شد، دیرتر بر طرف می شود که این موضوع نیز نگران کننده نخواهد بود زیرا در آخر تورم در بینی دیر یا زود رفع می شود.

عمل رینوپلاستی به روش بسته

جراحی پلاستیک بینی بسته مناسب برای افرادی است که قصد دارند تا تغییرات محدودی در بینی آن ها ایجاد شود و نیازی به تغییرات وسیع در بینی خود ندارند. در جراحی بینی به روش بسته تمامی برش های لازم در ناحیه ی داخلی بینی انجام خواهد شد و جراح با ورود از سوراخ های بینی عمل را انجام می دهد.

جراحی مجدد بینی یا ریویژن

جراحی بینی این روزها در میان دیگر جراحی های زیبایی حرف اول را می زند و بسیاری از مراجعه کنندگان برای بار دوم برای انجام این جراحی اقدام می کنند. عدم رضایت از نتیجه کار باعث می شود که افراد برای بار دوم و یا حتی سوم برای ترمیم بینی جراحی شده خود اقدام کنند.

ظاهر نامناسب و یا دور از معیارهای بیمار و همچنین مشکلات تنفسی از مهم ترین عواملی شناخته می شوند که یک فرد را مجبور به جراحی ترمیمی بینی می کنند.

قبل از انجام رینوپلاستی بیمار و البته متخصص جراحی می بایست تمامی جوانب را در نظر بگیرد تا عدم رضایت باعث جراحی ترمیمی در این عضو از صورت نشود. جالب است بدانید که بیشتر مراجعه کنندگان برای جراحی مجدد بینی یا جراحی ترمیمی بینی از نتیجه کار و ظاهر جدید بینی خود احساس رضایت کافی نداشته و برای انجام مجدد این عمل مراجعه می کنند. در برخی موارد انتظار بی جا بیمار از نتیجه کار باعث می شود که یک جراح بدون در نظر گرفتن عوارض احتمالی جراحی ترمیمی را برعهده بگیرد و در برخی موارد نیز حق با بیمار بوده و ظاهر نامناسب بینی باعث تکرار این جراحی می شود.

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی

جراحی‌های زیبایی کم‌خطر ولی موثر

اجزای صورت هر کدام زیبایی خاص خود را دارند اما چشم ها از نظر زیبایی شناسی مهمترین جز صورت هستند . چشم افراد دریچه روح آنهاست و منعکس کننده حالات هیجانی و خلقی وی هستند. پلک های از اجزایی از صورت هستند که خیلی زودتر از بقیه اجزای صورت علائم پیری را نشان می دهند که می تواند ناشی از بالارفتن سن، کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیروئید است. به همین دلیل حساسیت افراد برای جوان سازی صورت بالاتر می رود و درخواست افراد برای جراحی پلک بالاتر می رود. بلفاروپلاستی که در اصطلاح به عمل زیبایی جراحی پلک معروف است، به منظور برداشتن پف پلک ها، افتادگی پلک و همچنین برداشتن پوست اضافی آنها استفاده می شود. جراحی پلک بین پلک بالا و پلک پایین کمی متفاوت است. در جراحی پلک بالا معمولا می تواند به دلیل افزایش تدریجی مقدار پوست پلک، خود را نشان دهد و تا حدی مقدار پوست پلک افزایش پیدا می کند که میدان دید افراد را محدود می کند. پلک بالا در اکثر نژادها دارای عرض زیادی است اما نژادی مثل نژاد زرد، این چین وجود ندارد و یک پلک اضافه روی پلک اصلی آنها را گرفته است. در این حالت بهترین گزینه عمل بلفاروپلاستی (عمل جراحی زیبایی پلک) می توان پلک این افراد را اصلاح کرد و چین طبیعی پلک را برای آنها ایجاد کرد.

عمل جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی

جراحی زیبایی پلک که شامل جراحی پلک بالا، جراحی زیبایی پلک پایین و جراحی پلک افتاده می باشد و هر کدام شامل هزینه های متفاوتی می باشد. در عمل جراحی پلک چشم بالا برش درست بر روی چین طبیعی پلک داده می شود، احتمال اینکه بعد از عمل جراحی بلفاروپلاستی چشم اثری از برش بر روی پلک ها بماند کم است، در این نوع عمل بعد از برداشتن پوست در صورتی که کیسه های چربی زیر آن وجود داشته باشد و محل برش با نخ بسیار نازک دوخته می شود و یا جراحی پلک با لیزر انجام می شود. در عمل جراحی پلک چشم پایین در صورتی که میزان پف پلک پایین و میزان بیرون زدگی چربی های آن زیاد باشد محل برش را دقیقا زیر خط مژه ها خواهد بود. در این حالت علاوه بر اینکه چربی ها خارج می شود و پوست اضافی پلک چیده میشود اما اگر میزان چربی ایجاد شده در پلک پایین کمتر باشد و میزان پوست پلک معمولی باشد می توان چربی های ایجاد شده را از طریق برشی که در سطح داخلی پلک ایجاد می شود خارج کرد . از مزایای این نوع جراحی می توان به این مرور اشاره کرد که بر روی پوست هیچ برشی داده نمی شود و ضمنا ترمیم و بهبودی آن سریعتر انجام می شود.

اقدامات لازم بعد از عمل جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی

• بعد از عمل جراحی بلفاروپلاستی هیچ گونه پانسمانی بر روی چشمان بیمار گذاشته نخواهد شد و چشمان باز هستند.

• پزشک در اکثر مواقع پماد چشمی آنتی بیوتیک جهت مالیدن روی بخیه ها تجویز می کند.

• پس از جراحی زیبایی پلک به مدت 3 روز باید از قطره اشک مصنوعی استفاده شود.

• 2 روز اول پس از جراحی به منظور شستشوی پلک ها باید از سرم فیزیولوژیک استفاده شود اما پس از آن می توان از آب جوشیده سرد شده نیز استفاده کرد.

• به مدت 5 تا 7 روز باید از آنتی بیوتیک که جراح چشم پزشک مربوطه تجویز میکند باید به صورت مرتب استفاده شود.

• پس از عمل جراحی پلک بهتر است که کمتر دراز بکشید و در هنگام دراز کشیدن نیز بهتر است که زیر سر شما کمی بلندتر باشد تا از کبودی و تورم شما جلوگیری کرده و آن را به حداقل برساند.

• در صورتی که به مدت یکی دو روز بعد از عمل جراحی پلک با افت بینایی و یا چشم درد مواجه شدید باید به سرعت با پزشک جراح تماس بگیرید.

• عمل جراحی زیبایی بلفاروپلاستی با توجه به حساسیت بالای چشم و همچنین کاهش عوارض ناشی از بلفاروپلاستی این نوع جراحی باید توسط پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک پلک صورت پذیرد.

جراحی‌های زیبایی کم‌خطر ولی موثر


پرپشت کردن مجدد موها با کاشت مو

ریزش مو بسیار شدید و نیز تعداد افرادی که در مطب های متخصصان پوست و مو، به دنبال راه حلی برای داشتن موهای پرپشت و قطع ریزش مو و نیز راهی برای رویش مجدد موهایشان هستند، در این اواخر بازار کاشت موی طبیعی را بسیار داغ کرده است. در حال حاضر تنها راه ترمیم و درمان موهای از دست رفته به دلایل مختلف همانند بیماری های ارثی، سوانح، استفاده از برخی داروها و یا حتی کمبود آهن، فسفر، کلسیم و روی، به کارگیری پیوند موی طبیعی می باشد که پیوند در نقاط مختلف بدن از جمله سر، ابرو، ریش، سبیل، مژه و نیز نواحی اسکار قابل انجام است. با توجه به دلایلی که بیان شد، در موارد اندکی از آنها که ریزش مو در حد خفیف باشد، می توان به پزشک متخصص رویش آن را از سر گرفت و با در پیش گرفتن یک رژیم غذایی مناسب و مصرف داروهایی که متخصص آنها را تجویز می کند به رشد مجدد موهای از دست رفته کمک کرد. برگشت مجدد مو فقط در مواردی که دلیل آن، کمبود و فقر برخی عناصر موجود در بدن باشد، ممکن است. هنگامی که فرد به علت سوانح و یا ژنتیکی به طاسی و یا ریزش شدید مو مبتلا می شود، جهت رویش مجدد موها، راهی به غیر از کاشت مو ندارد.

کاشت مو نخستین بار در سال 1939 توسط پزشک ژاپنی، "DR.Okuda" مطرح شد و بعد از آن در سال 1959 به دست پزشک آلمانی، "DR.Orentreich" عملی شد. در طول این سال هایی که گذشت، راه و روش ها و نیز تجارب مختلفی مورد آزمایش قرار گرفت و در نهایت، امروزه با به کارگیری تکنولوژی جدید از دسته های کوچکتر مو معروف به میکروگرافت (Micrograft)، استفاده می شود که باعث نتایج رضایت بخش و ظاهری طبیعی شده است و موضوعی که تا چندی پیش، تصورش هم سخت بوده، هم اکنون به یکی از عمل های جراحی سرپایی و بسیار سبک مبدل شده است که بر پایه برداشت سالم ریشه های موی فرد و کاشت آنها در نقاط مورد نظر فرد، استوار می باشد.

کاشت و پیوند مو این روزها از طریق چند روش متفاوت انجام می پذیرد که بیشتر آنها مطمئن هستند و تا به حال نتایج خوبی نیز دیده شده است و اکثر بیماران از انجام آن رضایت داشته اند. هرچقدر که این عمل بسیار ساده و بی خطر می باشد، اما رعایت کامل نکات ایمنی و تخصص پزشک برای حفظ سلامت بیمار و به دست آمدن نتیجه مطلوب ضروری است، و نیز به دلیل حساسیت بسیار زیاد، این عمل زیبایی نیاز دارد که به صورت تیمی و گروهی انجام بگیرد.

چنانچه اگر شما نیز داوطلب پیوند مو هستید، اولین گام مهم، پیدا کردن یک جراح با تجربه و مطمئن است تا در مقابل صرف هزینه و همچنین صرف وقت برای جراحی بتوانید نتیجه دلخواه و نیز رضایت بخش را بگیرید. همچنین لازم است تا شما اطلاعات بیشتر و کامل تری را درباره کاشت مو و روش های آن کسب کنید. امروزه 2 روش "FUT"، "FIT" جزو رایج ترین روش های کاشت مو به شمار می روند که می توانید با مشاوره از دکتر خود، مناسب ترین روش را برای خود انتخاب نمایید. کاشت مو به روش "SUT" نیز یکی از رایج ترین روش های کاشت مو می باشد.

بعد از کاشت مو از انجام دادن موارد زیر اجتناب کنید:

•تا چند روز پس از کاشت مو از مصرف داروهایی که سبب اختلال در روند انعقاد خون می شوند، اجتناب نمایید. این داروها شامل: آسپرین، بروفن، ایندومتاسین، دیکلوفناک، مفنامیک اسید، سلکوکسیب، پیروكسیكام، ویتامینE و مولتی ویتامینها میباشند.

•استفاده از آنتی بیوتیک برای برخی از بیماران پس از عمل کاشت مو به دلیل کاهش احتمال عفونتها توسط پزشک متخصص تجویز می شود.

•از 48 تا 72 ساعت پس از کاشت مو به دلیل اینکه سر پانسمان است از شستن موها و دوش گرفتن جدا باید خودداری نمایید.

•به مدت 5 روز پس از کاشت مو بیمار می بایست از انجام فعالیت های ورزشی و همچنین انجام کارهای سنگین اجتناب نماید.

•بیمار باید به مدت 10 روز پس از کاشت مو از شنا کردن خودداری نماید.

•کشیدن نخ بخیه 10 روز بعد از کاشت مو انجام می شود.

•استفاده از ویتامین C جهت تسریع ترمیم مو پس از کاشت مو تنها داروی مکمل و تقویت کننده ای است که می توانید مصرف نمایید.

•به مدت 2 تا 4 هفته بعد از کاشت مو، موهای کاشته شده شروع به ریزش می کنند و بعد از دو تا سه هفته مجددا شروع به رشد خواهند کرد که این رشد مجدد معمولا با ایجاد خارش و جوش های گذرا همراه است.

•بهترین نتیجه معمولا پس از 6 تا 8 ماه و گاهی یکسال بعد مشهود خواهد بود.

•بعضی از بیماران جهت ایجاد تراکم بیشتر نیازمند دو جلسه کاشت مو خواهند بود كه بهترین فاصله زمانی بین پیوندها 6 ماه تا یک سال است.

جراحی‌های زیبایی کم‌خطر ولی موثر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین