کد خبر: ۶۰۶۳۳۵
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵

تغییر واحد پول ایران پس از ۹۰ سال و رونمایی از ریال پارسه

رئیس جمهوری لایحه «حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول ملی» را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، با اجرای طرح اصلاح نظام پولی، حذف چهار صفر از پول ملی و بازنگری درقطع‌های اسکناس و سکه و نقش این ابزار در نظام‌های پرداخت کشور، صورت می‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :

در این راستا، حسن روحانی، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را که در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیأت وزیران به پیشنهاد بانک مرکزی به تصویب رسید، برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد تا پس از تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان اجرایی شود.

براساس این لایحه واحد پول ایران به تومان تغییر می‌یابد و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل یکصد «ریال پارسه» است. برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و لزوماً تعهدات کشور در مقابل صندوق بین المللی پول، محاسبه و تعیین می‌شود.

تغییر واحد پول ایران پس از ۹۰ سال و رونمایی از ریال پارسه

دوره گردش موازی و اعتبار همزمان «تومان» و «ریال» که در این قانون «دوره‌گذار» نامیده می‌شود، حداکثر دو سال خواهد بود. طریقه جمع آوری و شرایط خروج اسکناس‌ها و سکه‌های ریال از جریان، طبق قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می‌شود. پس از پایان دوره گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

تغییر پس از ۹۰ سال

بدین ترتیب پس از گذشت ۹۰ سال واحد پول ایران دچار تغییر و از ریال به تومان تبدیل می‌شود. پیش از این در سال ۱۳۰۸ ریال با ارزشی معادل ۱۰۰ دینار به‌عنوان واحد پول رسمی ایران انتخاب شد و واحد‌های قدیمی‌تر مثل قران و تومان کنار گذاشته شدند.

واحد تومان برای نخستین بار در زمان تسلط مغول‌ها بر ایران و البته نه به‌صورت پول فیزیکی بلکه محاسباتی رواج داده شد. در دوران صفویه تومان در محاسبات دیوانی استفاده می‌شد، اما سکه‌ای به این نام و ارزش ضرب نمی‌شد. پرارزش‌ترین سکه این دوران «محمدی» نام داشته و ۱۰۰ دینار (معادل یک‌صدم تومان) ارزش داشت. مطابق سفرنامه شاردَن ارزش یک تومان در دوران صفوی معادل ۴۵ لیره فرانسوی بوده است که ارزش امروزی آن تقریباً ۷۰۰ دلار امریکا یا دو سکه بهار آزادی می‌شود. در دوره قاجار تومان طلا (به ارزش ۱۰ هزار دینار) علاوه بر انواع دیگر سکه ضرب می‌شد. در دوران احمد شاه قاجار (۱۹۱۲) سکه استاندارد، قران با ارزش ۹ صدم دلار یا کمتر بود. ارزش ۱۰ قران برابر با یک تومان بود، اما هیچ تومانی در چرخه مبادلات نبود و بزرگترین سکه، سکه دو قرانی بود.

واحد پول ایران از سده هفتم هجری تا زمان اوایل حکومت پهلوی دینار و یک تومان واحد شمارش برای دینار و برابر ۱۰ قران یا ۱۰ هزار دینار بود. در ۲۷ اسفند ۱۳۰۸ (۱۹۳۲ میلادی)، طبق قانون تعیین واحد و مقیاسِ پولِ قانونی ایران، ریال به‌جای قران با وزن خالصِ ۰٫۳۶۶۱۱۹۱ گرم طلا انتخاب شد. همچنین به صد دینار جدید تقسیم‌پذیر بود. با وجود کنار گذاشتن رسمی تومان در سال ۱۳۰۸ (دوره زمامداری رضاشاه پهلوی) و تغییر یکای پول، بسیاری از مردم یکای پول ریال را به کار نگرفتند و به ازای هر ۱۰ ریال از یک تومان استفاده می‌کردند. با وجود گذشت سالیان بسیار هنوز یکای ریال بین مردم استفاده چندانی ندارد و مردم از واژه تومان استفاده می‌کنند. در ماده یک قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال ۱۳۵۱ نیز «واحد پول ایران «ریال» برابر «صد دینار» تعیین شده که تاکنون پابرجاست.

مسیر حذف چهار صفر

نخستین بار ایده رفرم پولی در سال ۱۳۷۲ مطرح و مطالعات کارشناسی آن آغاز شد، در سال ۱۳۸۶ این ایده به‌صورت جدی‌تر بار دیگر مطرح و بحث‌های کارشناسی بسیاری درباره آن درگرفت، ولی به سرانجام نرسید.

اما پس از گذشت بیش از دو دهه، در ماه‌های پایانی سال گذشته بانک مرکزی لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را به دولت برد و از فروردین ماه امسال بررسی این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت آغاز شد.

همزمان با ارائه لایحه بانک مرکزی به دولت، در دی ماه سال گذشته، رونمایی از ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی که چهار صفر آن کمرنگ شده بود، موضوع حذف چهار صفر را پررنگ‌تر کرد.

براساس لایحه بانک مرکزی، وجود تورم مزمن و کاهش قدرت خرید واحد پول ملی مشکلاتی از قبیل: افزایش قابل توجه حجم اسکناس در گردش، استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره و مسائل محاسباتی ناشی از آن، خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی، افت حیثیت ظاهری پول ملی در مقایسه با سایر اسعار بین‌المللی، عدم کاربرد اضعاف پول ملی (دینار) و نیز عدم استفاده از نام واحد پول رسمی (ریال) و جایگزینی آن با واژه غیررسمی «تومان» را به‌دنبال داشته است. علاوه براین، بالا بودن استهلاک اسکناس به‌دلیل نگهداری آن در حجم بالا، هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس و همچنین استهلاک بالای دستگاه‌های خودپرداز و پول‌شمار از دیگر پیامد‌های منفی کاهش ارزش واحد پول ملی به حساب می‌آید.

با توجه به تحولات اقتصادی پیش‌آمده طی دهه‌های اخیر، ضرورت اصلاح نظام پولی کشور و بازآرایی جایگاه اسکناس و مسکوک در مبادلات نقدی آحاد جامعه به‌شدت احساس می‌شود. شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۰.۰۵۶ در سال ۱۳۵۰ به ۱۵۳.۶ در آبان سال ۱۳۹۷ (۲۷۴۳ برابر) رسیده است؛ این در حالی است که بزرگ‌ترین قطع اسکناس با احتساب ایران‌چک بانک مرکزی در این مدت متناسب با نرخ تورم تعدیل نشده و تنها ۵۰ برابر (از ۱۰ هزار به ۵۰۰ هزار ریال) افزایش یافته است که در مجموع کاهش کارایی پول ملی در تسویه مبادلات جاری فعالین اقتصادی کشور را به همراه داشته است.

از تاریخ رواج قانونی «تومان» در کلیه قوانین خاص و عام، «تومان» جایگزین «ریال» به‌عنوان واحد رسمی پول جمهوری اسلامی ایران خواهد شد، «تومان» بر مبنای نرخ برابری جایگزین می‌شود. همچنین مبالغ مندرج در کلیه تعهدات و اسناد و دفاتر و قرارداد‌ها از تاریخ رواج قانونی «تومان» باید به این پول تقویم و ثبت و مطالبه گردد و هرجا که در تعهدات و اسناد و دفاتر تجاری و قرارداد‌ها تا قبل از تاریخ رواج «تومان» از واحد «ریال» استفاده شده است، تقویم این مبالغ براساس نرخ برابری به تومان الزامی خواهد بود.

چگونگی عملیات حسابداری، مالی، مالیاتی، محاسباتی، آماری، تهیه و تنظیم صورت‌های مالی، داده‌های تاریخی، ثبت اطلاعات، اصلاح دفاتر و حساب‌ها و گرد کردن اعداد، در دستگاه‌های اجرایی و همچنین توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که طبق مقررات قانونی مربوط مکلف به نگهداری دفاتر تجاری می‌باشند، در فرآیند تغییر واحد پول قانونی کشور، بر طبق آیین نامه‌ای خواهد بود که ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون مشترکاً «توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

داده‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که دست‌کم ۵۰ کشور جهان تاکنون اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرده‌اند که در برخی از این کشور‌ها برای تکمیل چرخه روانی نسبت به تغییر نام واحد پول نیز اقدام شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
2
13
نکن همچین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
3
17
ضمنا اسم واحدپولی جدید رو هم ملت باید انتخاب کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
1
16
به جای این کارهای مسخره به فکر اقتصاد باشید.با حذف صفر یا عوض کردن پول به هیچ جا نمیرسین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
3
13
مردم تحمل تنش بيشتر از اين را ندارند ، اكثر اقتصادانان در اين زمان اينكار را مناسب نميدانند ، شما كه يكماه قيمتها را نميتوانيد كنترل كنيد و هر روز اجناس گرانتر ميشود ، چرا مردم را بيشتر از اين به دردسر مياندازيد.
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
3
15
ببخشید مثلا یک عدد چسب زخم بخرم چقدر باید پول بدم ...تو رو بخدا این کار رو هم مثل همه کارها نسنجیده عمل نکنید مردم فقیر را بیچاره نکنید و پول دار پولدار تر شود خدای نکنه طوفان گرانی راه نیفتد همین حالا قیمت ها سر به فلک کشیده .التماس کارشناسی شود گرانی کمر مردم را شکسته است علی وار عمل کنید علی یادتون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
2
4
اگر هزار تومن باشد یک تومان جدید می دهی پانصد تومان باشد پنجاه ریال پارسه به همین سادگی
رضا
|
United States of America
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
4
4
واحد پول تومان و هر تومان برابر صد قرآن(نه پارسه) باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
4
3
عین کشور افغانستان که به پولشون میگن افغانی ما هم شد پولمون پارسه ای
سورنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
4
12
باید واحد پول دریک باشه. که واحد پول در زمان هخامنشیان بوده
کیسل گن سه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
3
5
این مسخره بازی چیه
این چه دردی رو دوا میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
6
1
مثلا یه پفک نمکی رو چند پارسه بخرم
امیر
|
Poland
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
1
6
سلام این مسخره بازیا چیه که میکنین .مشکل کشور الان اینه که واحد پولمون ریال باشه یاتومن.یامشکلمون بیکاریه .اختلاف شدید طبقاتیه .هوای سالم نداشتن مردم خوزستانه .هنوز خونه نداشتن جاهایی که زلزله زده وسیل زدگانه.وضعیت معیشت مردمه .کدوم مهمتره
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
0
3
علی وار عمل کنید .علی بزنه کمرهرچی اختلاسگر هستش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
8
7
فقط دنبال تفرقه انداختن هستند
پارسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
باید به جای برداشتن چهار صفر به فکر وضع اقتصادی مردم باشندبرداشت چهار صفر چیزی را تغییر نمی دهد مثالا هر لیتر بنزین هزار تومان است می شود ۱ تومان این چیزی را عوض نمی کند .
فکر پارسه هم خوب است کمی به فکر تاریخ ایران افتادند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
2
2
پیشنهاد میشه, در صورت تغییر پول ملی, پارسه رقم بزرگتر باشه
چون با در نظر گرفتن پارسه به عنوان پول خرد.. به نوعی به پارس و پارسیان توهین میشه
خواهشا به این مسایل هر چند ریز دقت بشه که به نظرم بسیار مهمه
ممنون
تومان مغولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
1
0
شایسته است به جای واحد تومان مغولی از واژه ایرانی پارسی استفاده شود و واحد پول جدید پارسی باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
1
کلمه تومان خوشایند نیست و همان ریال شیرین تر است حتی اگر یک صفر ان حذف شود. بعضی از تشابه اسمی ریال سعودی و ریال ایرانی خوششان نمی اید. پارسه هم خوب نیست از کلماتی که با حروف انفجاری شروع میشوند استفاده نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
0
0
خدا به دادمون برسه
ماسرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
0
1
تومان و قران (به گویش عامیانه: تُمَن و قِرون) واحدهای تاریخی پول در ایران هستند که با وجود دشمنی حکومت پهلوی با تاریخ کشور و حذف این دو واحد پولی همچنان پابرجا ماندند و مردم به جای ریال همچنان از تومان و قران استفاده کردند. به تازگی لایحه تغییر واحد پولی کشور به تومان و قران تصویب شده است که اتفاق بسیار خوبی است و جالب اینکه تومان در معنای واقعی خود یعنی ده هزار به کار رفته و ده هزار ریال تبدیل به یک تومان خواهد شد. در دانشنامه جهان اسلام آمده است: تومان واحد شمارش معادلِ ده هزار است. ریشه واژه تومان را مغولی، ترکی ـ مغولی و ترکی آذری دانسته‌اند و بعضی بر آن‌اند که این واژه از زبان چینی کهن یا پیش از چینی به زبان تُخاری راه یافته‌است. تومان در تخاری کهن با ضبط تمان و در تخاری متأخر به شکل تومانه در معنای ده هزار به کار رفته‌است. به نوشته بوداگوف، تومان در اصل بر رقمهای کلان دلالت می‌کرده و تُومانْمَقْ به معنای ثروتمند شدن و زیاد شدن، از همین کلمه مشتق شده‌است. شواهد کاربرد تومان در این مفهوم به دوره مغول بازمی‌گردد. در دوره‌های آق‌قوینلو و قراقوینلو و صفویه و افشاریه و زندیه، علاوه بر تومان، اصطلاح «تومان تبریزی» بار دیگر در فرمانهای حکومتی و محاوره عامه رواج یافت. در دوره صفویه یک تومان معادل پنجاه عباسی و در دوره افشاریه معادل بیست نادری بوده‌است. نخستین بار فتحعلی‌شاه قاجار در ۱۲۱۲ به ضرب سکه طلای تومان اقدام کرد. در ۲۷ اسفند ۱۳۰۸، در پی تصویب مجلس شورای ملی، در نام سکه‌ها تغییراتی دادند و مقرر شد هر ریال معادل صد دینار و ده ریال برابر با یک تومان باشد. از آن پس، واحد پول در اسناد رسمی و دولتی ریال است و همین واحد بر روی سکه‌ها و اسکناسها ثبت می‌شود. در عین حال، در محاسبات غیررسمی، کاربرد تومان رایجتر است و اگرچه یک تومان به شکل رسمی برابر ده ریال است، امروزه در تداول عامه و محاسبات لفظی، بویژه در میان اهل کسب و کار، به هر هزار تومان و گاه به هر یک میلیون تومان، یک تومان اطلاق می‌شود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین