آفتابنیوز : آفتاب-هنگامه منهاجی: استیضاح محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش در کابینه نهم پس از کش و قوسهای فراوان هفته گذشته در مجلس هفتم اعلام وصول شد و فرشیدی چهارشنبه هفته جاری برای دفاع از عملکرد خود در مجلس حضور خواهد یافت.
«فرشیدی» دومین وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه آموزش و پرورش بود که از سوی احمدینژاد برای این وزارتخانه معرفی شد، ابتدا «علی اکبر اشعری» برای این وزارتخانه معرفی شده بود که اشعری تنها 73 رأی موافق توانست کسب کند که در نتیجه اشعری جزو 4 وزیر پیشنهادی دیگر قرار گرفت که در مرحله اول معرفی نتوانست به کابینه نهم راه یابد. بعد از آن، فرشیدی به مجلس هفتم معرفی شد که وی با 136 رأی از مجموعه 246 رأی مأخوذ توانست به عنوان وزیر به وزارتخانه آموزش و پرورش برود.
اما بحث استیضاح «فرشیدی» بارها توسط نمایندگان مطرح شد و اعتراضات و تحصن معلمان نیز نشانگر آن بود که روند مثبتی در این وزارتخانه دیده نمیشود. «قدرتالله ایمانی» نماینده خرمآباد یکی از مخالفین جدی «فرشیدی» بود که طرح استیضاح وی را نیز آماده کرده بود اما به یکبار نه تنها این طرح استیضاح مطرح نشد كه ایمانی نیز دیگر مخالفتی با فرشیدینشان نداد.
ظاهراً مخالفتها با فرشیدی در مجلس داشت فرو مینشست كه طرح سوالات آزمون ضمن خدمت فرهنگیان و اعتراضات و تحصن فرهنگیان مقابل مجلس، نمایندگان را بر آن داشت که طرح استیضاح را بار دیگر به جریان بیاندازند. این بار نمایندگان جدیتر از قبل بودند و حتی جلسات مستمر استیضاحکنندگان با وزیر که توسط نایب رئیس اول مجلس «محدرضا باهنر» نیز ترتیب داده شد تأثیری نکرد و بالاخره هیأت رئیسه مجلس هفتم سهشنبه گذشته طرح استیضاح را اعلام وصول کرد.
سوالات آزمون ضمن خدمت فرهنگیان دلیل استیضاح
«حسین امیرخامکانی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و یکی از طراحان استیضاح در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب گفت: سوالات ضمن خدمت فرهنگیان یکی از دلایل اصلی استیضاح وزیر آموزش و پرورش است.
نماینده زرند افزود: وقتی این سوالات را دیدیم احساس خطر کردیم از این نظر که وزارت آموزش و پرورش سطحینگر شده و مسایل عمقی و اساسی را رها کرده است.
امیری خالکانی گفت: با توجه به حساسیتی که در مسایل مذهبی در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و اینکه در سال پیامبر اعظم و هزاره سوم و قرن جدید كه در دنیای فناوری اطلاعات به جایی رسیدهایم که امواج خود به منازل راه مییابند و سوالات متعددی در ذهن جوانان ریشه دوانده، به جای آنکه معلمان را مجهز به اطلاعات کامل از اسلام ناب کنیم که پاسخگویی جوانان باشند انرژی معلمان را صرف مطالب سطحی کردهایم.
وی اظهار داشت: البته بلافاصله بعد از طرح آن سوالات استیضاح توسط نمایندگان آماده شد که به دلیل مطرح شدن لایحه بودجه سال 86، استیضاح به بعد از تعطیلات نوروزی موکول شد.
عضو فراکسیون اقلیت مجلس تصریح کرد: بعد از تعطیلات نیز نظرسنجی در خصوص انجام استیضاح به عمل آمد كه اغلب نمایندگان همچنان بر استیضاح اصرار داشتند. نماینده زرند تأکید کرد: به اعتقاد استیضاحکنندگان دولت باید کفاره این گناه (سوالات ضمن خدمت) را حداقل با استیضاح وزیر آموزش و پرورش خود پرداخت کند.
امیری خامکانی در پاسخ به این سؤال که «آیا تنها اهانت در سوالات ضمن خدمت فرهنگیان باعث استیضاح فرشیدی شد و اعتراضات معلمان در این بین تأثیری نداشت؟»، گفت: مسایل متعددی در این استیضاح نقش داشت اما اهانت در آن سوالات پررنگتر بود.
دولت هم علاقهای به فرشیدی ندارد
«شهریار مشیری» عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در گفتوگو با آفتاب مطرح کرد که استیضاح وزیر آموزش و پرورش بیشتر جنبه سیاسی دارد.
این مخالف استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش وزارتخانه عریض و طویلی است که مصوبات خوبی داشته مانند نظام هماهنگ پرداخت، کسری حقوق معلمان در بودجه 85 و 86، اجازه پرداخت 4 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای بازسازی مدارس و خواستههای دیگر این وزارتخانه که به تصویب کمیسیون رسیده است. نماینده بندرعباس افزود: اما سؤال الان این است که چرا آنچه مجلس و کمیسیون تصویب کرده دولت در اختیار این وزارتخانه قرار نداده است؟
مشیری تصریح کرد: به اعتقاد من دولت با وزیر همکاری نکرده. هر چند ندادن امکانات را دولت به گردن سازمان مدیریت و برنامهریزی میاندازد ولی دولت هم علاقهای به وزیرش ندارد وگرنه چرا وزیری که خوب کار کرده، باید پشتش خالی شود؟
وی اظهار داشت: چنانچه استیضاح رأی بیاورد و دولت اختیارات تصویب شده را در اختیار وزیر بعدی بگذارد، مشخص خواهد شد كه دولت نمیخواسته فرشیدی به کار ادامه دهد و البته برای تحقق این هدف از طریق مجلس عمل کرده است.
مشیری گفت: کسانی که دنبال استیضاح وزیر هستند هیچ کدام عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیستند و اگر کمیسیون این استیضاح را انجام میداد شاید تنها به خاطر تعلل در انجام رساندن مصوبات بود. ولی اصلا کمیسیون آموزش و تحقیقات در این استیضاح دخیل نیستند و به نظر میآید کسانی که بیرون هستند چراغ سبز به این استیضاحکنندگان نشان میدهند.
وی اظهار داشت: به اعتقاد من وزرایی در کابینه نهم هستند که به مراتب ضعیفتر از فرشیدی عمل کردهاند که اگر واقعا نمایندگان قصد خدمت داشتند آن را مطرح میکردند مانند استیضاح وزیر علوم و فناوری.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص نتیجه استیضاح گفت: فضای مجلس مبهم است.
گفتنی است علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات حاضر به پاسخگویی در خصوص استیضاح نشد و گفت: رئیس کمیسیون وظیفهاش ایجاد ارتباط با دستگاهها است.