کد خبر: ۶۰۹۱۹۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱

ساختار آزمون آیلتس

آزمون IELTS سال‌ها مورد بازبینی و ویرایش قرار گرفت و امروز چهار نوع کلی از این آزمون وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

هدف اصلی و نهایی آزمون آیلتس سنجش چهار مهارت تخصصی و اصلی زبان انگلیسی یعنی خواندن (Reading)، نوشتن (Writing)، شنیدن (Listening) و مکالمه (Speaking) است. طراحی سیستماتیک و کاملا هدفمند این آزمون سنجش و ارزیابی این مهارت‌ها را به استانداردترین آزمون تبدیل کرده است.

همانطور که احتمالا می‌دانید مدرک آیلتس برای مهاجرت به اکثر کشورها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های اروپایی ضروری است.

ساختار آزمون آیلتس

انواع آزمون آیلتس

آزمون IELTS سال‌ها مورد بازبینی و ویرایش قرار گرفت و امروز چهار نوع کلی از این آزمون وجود دارد.

• آیلتس جنرال (IELTS General Training)
• آیلتس آکادمیک (IELTS Academic )
• آیلتس مهارت‌های زندگی (IELTS Life Skills)
• آیلتس برای ویزاهای انگلستان (IELTS for UKVI)

آزمون آیلتس آکادمیک همانطور که از نامش پیداست برای متقاضیانی طراحی شده است که می‌خواهند در مقطع کارشناسی و بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند.

آزمون آیلتس جنرال مختص کسانی است که می‌خواهند به یکی از کشورهای انگلیسی‌زبان مثل استرالیا، کانادا، نیوزلند و بریتانیا مهاجرت کنند یا در مقطع پایین‌تر از کارشناسی به تحصیل بپردازند.

نوع سوم این آزمون یا همان IELTS Life Skills برای دریافت ویزای خانواده یا اعضای خانواده (Family Member) در انگلستان است.

در نهایت برای دریافت ویزای انگلستان باید مدرک آیلتس معتبر و مورد تایید انگلستان را داشته باشید که با نام IELTS UKVI شناخته می‌شود. البته دقت کنید که این مورد نوعی از آزمون آیلتس نیست و به مرکزی که این آزمون را برگزار می‌کند ربط دارد و حتما باید موسسه‌ای باشد که دولت انگلستان آن را قبول داشته و مورد تایید این کشور باشد.

در ایران دو نوع اول آزمون آیلتس یعنی جنرال و آکادمیک شناخته‌شده‌تر است و از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. در هر دو آزمون چهار مهارت اصلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد ولی طراحی و روش سنجش مهارت‌های نوشتن (Writing) و خواندن (Reading) در آزمون جنرال و آکادمیک آیلتس با هم متفاوت است. همانطور که از نام این دو نوع هم می‌توانید حدس بزنید، آزمون آکادمیک تخصصی و در نتیجه پیچیده‌تر و دشوارتر از آزمون آیلتس جنرال است و به تمرین و آمادگی بیشتری نیاز دارد.

ساختار آزمون آیلتس

خواندن و درک مطلب (Reading)

این قسمت اولین بخشی است که در آزمون جنرال و آکادمیک با هم متفاوت است. در بخش ریدینگ آزمون آیلتس هدف ارزیابی مهارت‌هایی مثل تندخوانی متن، درک و تشخیص موضوع اصلی متن یا نظر نویسنده و درک جزئیات آن است. در هر دو آزمون (جنرال و آکادمیک) مدت زمان آزمون 60 دقیقه و شامل 40 سوال است.

در آیلتس جنرال سه متن درباره مسائل مختلف روزمره است که از کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها و دستورالعمل شرکت‌ها و سازمان گرفته شده است.

در آزمون آکادمیک سه متن طولانی در مدل‌های مختلف (توصیفی، تحیلی، مقایسه‌ای و غیره) گرد‌آوری شده است و متن‌ها از کتاب‌ها، روزنامه‌ها و مجلات انتخاب شده‌اند. متن‌ها در این قسمت خیلی تخصصی نیستند اما مناسب متقاضیان ورود به دانشگاه نوشته شدند.

پرسش‌هایی که در این قسمت آمده‌اند تقریبا در هر دو نوع (جنرال و آکادمیک) آمده‌اند، یکسان هستند. سوالات چهارگزینه‌ای، بررسی اطلاعات (درست، غلط، عنوان نشده)، تطبیق اطلاعات، انتخاب عنوان، بازنویسی جزئیات، کامل کردن جمله‌های ناقص، تلخیص (خلاصه‌نویسی)، یادداشت‌برداری، تحلیل جدول، انتخاب نام برای نمودار و نوشتن پاسخ‌های کوتاه برای سوالات است.

نگارش (Writing)

اهداف نگارش در آزمون جنرال و آکادمیک متفاوت هستند. در آزمون جنرال سنجش مهارت‌های نامه‌نگاری و پیروی کردن از اصول نامه‌نگاری، ارزیابی مهارت‌هایی از جمله انسجام و یکپارچگی متن، رعایت نکات گرامری، انتخاب درست و به جای کلمات و استفاده از آن‌ها در سازماندهی اطلاعات، نگارش دقیق ساختار متن و پاراگراف است.

در آزمون آکادمیک توانایی متقاضی در تحلیل نمودار یا جدول، تشخیص و درک اطلاعات اصلی و جزئیات نمودار، توصیف و تحلیل آکادمیک است. در متنی که یک متقاضی می‌نویسد رعایت نکاتی مثل انسجام، نکات گرامری، انتخاب درست کلمات و سازماندهی اطلاعات، نگارش دقیق ساختار متن و پاراگراف‌نویسی و غیره اهمیت بسیار زیادی دارد.

این قسمت 60 دقیقه طول می‌کشد و شامل دو تسک یا تمرین است.

در آیلتس جنرال در تمرین اول از شما خواسته می‌شود نامه‌ای رسمی، نیمه‌رسمی یا رسمی بنویسید که می‌تواند شکایت، تشکر، درخواست همکاری، نامه به بانک و غیره باشد. در تسک دوم که در هر دو آزمون از شکل و شمایل یکسانی بهره می‌برد، باید متنی 250 کلمه‌ای بنویسید که در آزمون آکادمیک باید رسمی‌تر و در حد یک مقاله یا Essay باشد.

شنیدن (Listening)

این قسمت در هر دو نوع جنرال و آکادمیک یکسان است. مدت زمان این مرحله از آزمون 11 تا 14 دقیقه و شامل سه تسک یا تمرین است. هدف این قسمت، هم در آزمون جنرال و هم آکادمیک، سنجش مهارت‌هایی مثل درک نکات اصلی و استخراج جزئیات اطلاعات، درک و فهم نظرات و افکار دیگران و درک هدف صحبت‌های آن‌هاست.

قسمت اصلی این آزمون 30 دقیقه طول می‌کشد و بعد از پایان 30 دقیقه، بازه‌ای 10 دقیقه‌ای به متقاضی داده می‌شود تا پاسخ‌ها را به پاسخنامه منتقل کند. این قسمت در هر دو نوع جنرال و آکادمیک یکسان است. در 30 دقیقه 4 فایل صوتی برای متقاضی پخش می‌شود و او باید به 40 سوال پاسخ دهد.

اولین فایل صوتی، مکالمه‌ای بین دو نفر در یک موقعیت اجتماعی روزمره اتفاق می‌افتد. فایل دوم، یک سخنرانی درباره مسائل روزمره مثلا صحبت درباره امکانات یک شهر است. قسمت سومی که برای متقاضیان پخش می‌شود، مکالمه‌ای بین دو تا چهار نفر و در مورد مسائل آموزشی و تحصیلی است. قسمت چهارم که شاید کمی سخت‌تر از قسمت‌های قبلی باشد، سخنرانی آکادمیک است که می‌تواند سخنرانی در دانشگاه باشد.

نحوه ارزیابی درک مطلب متقاضی از فایل‌های شنیده‌شده، به صورت سوالات چهارگزینه‌ای، سوالات تطبیقی (matching)، نام‌گذاری قسمت‌های مختلف روی نقشه و نمودار، تلخیص، جواب‌های کوتاه، تکمیل فرم، جمله یا جدول است که باید با کلمات مناسب و مطالبی باشد که شنیده‌اید.

مکالمه (Speaking)

این قسمت آزمون آیلتس هم مثل لیسنینگ در هر دو نوع جنرال و آکادمیک یکسان است. در این قسمت که برای بیشتر متقاضیان سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین قسمت است، تلفظ، انسجام جملات، گستردگی دایره واژگان، روان و سلیس‌بودن هنگام گفتار صحبت کردن، توانایی بیان نظرات و افکار و سازماندمی آن‌ها، قدرت تجزیه و تحلیل و دلیل آوردن برای موضوعات مختلف، از اهداف اصلی و بنیادی است.

مدت زمان این قسمت 11 تا 14 دقیقه است و شامل سه تسک یا تمرین است.

در تسک اول ممتحن درباره موضوعاتی مثل محل زندگی، کار، تحصیل و علایق متقاضی سوالاتی می‌پرسد و او باید به آن‌ها پاسخ بدهید.

در تسک دوم یک تصویر، کارت یا چند سوال درباره موضوعی به متقاضی داده می‌شود و او یک دقیقه وقت دارد درباره آن فکر و 2 دقیقه درباره آن صحبت کنید.

در تسک سوم سوالاتی پرسیده می‌شود که در ادامه قسمت قبل است و متقاضی باید کامل‌تر و تخصصی‌تر به آن‌ها پاسخ بدهد.

آموزشگاه زبان ایرانمهر با 17 سال سابقه فعالیت درخشان در زمینه آموزش زبان‌های خارجی، برندی شناخته‌شده در بازار رقابت است. آموزشگاه ایرانمهر افتخار دارد با بهره‌گیری از بهترین مدرسان و متخصصان آیلتس، دوره‌های آمادگی این آزمون مهم و حیاتی را برگزار کند و متقاضیان را برای شرکت در آزمون آماده کند.

همچنین از دیگر افتخارات این مجموعه برگزاری آزمون‌های آزمایشی آیلتس است که شما را برای آزمون اصلی آماده می‌کند و با شرکت در آزمون آزمایشی و شناخت نقاط ضعف و قدرت خود می‌توانید برای برجسته‌تر کردن یا رفع آن‌ها بکوشید و نمره قابل قبولی در آزمون اصلی کسب کنید.

منبع: آموزشگاه زبان ایرانمهر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین