کد خبر: ۶۰۹۵۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵

دولت بعدی آمریکا به برجام برمی‌گردد؟

در صورت باخت ترامپ در انتخابات 2020 امریکا، دولت تازه می‌تواند با رویکرد و عزمی صحیح ظرف مدت 60 روز بار دیگر به توافق هسته‌ای دوره اوباما بازگردد. به محض تصدی مقام ریاست‌جمهوری در 20 ژانویه 2021 میلادی، رییس جمهوری تازه امریکا باید دستورالعملی را صادر کند که در آن اعلام شود امریکا با توجه به رعایت مفاد برجام توسط ایران تمام مجازات‌های تحریمی تحمیل شده علیه تهران از 8 مه 2018 میلادی به این سو را لغو خواهد کرد
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- دولت بعدی آمریکا خواهد توانست ظرف مدت 60 روز بار دیگر به توافق هسته‌ای با ایران، مصوب دوره اوباما بازگردد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "فارین پالسی" با انتشار گزارشی درباره احتمال پیروزی نامزدی از حزب دموکرات در انتخابات 2020 و لزوم تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران، می‌نویسد: "تقریبا هر نامزدی که وارد مناظره انتخاباتی می‌شود دستکم در مورد یک موضوع با سایرین توافق نظر دارد: آمریکا باید توافق هسته‌ای با ایران را مجددا احیا کند. با این حال، هیچ یک از نامزدها کاملا توضیح نداده‌اند که چگونه قصد انجام این کار را دارند.

دولت بعدی آمریکا به برجام برمی‌گردد؟

توافق هسته‌ای با ایران که ترامپ در سال 2018 میلادی امریکا را از آن خارج ساخت، حاوی آمیزه‌ای پیچیده از تعهدات میان امریکا و ایران نسبت به یکدیگر بود. برخی از افراد بدبین نسبت به ایده بازگشت به توافق هسته‌ای می‌گویند کارزار فشار حداکثری ترامپ و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شرایطی را ایجاد کرده که دیگر ترجیحی برای بازگشت به توافق هسته‌ای دوران اوباما وجود ندارد. با این حال، بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 میلادی هنوز هم امکان‌پذیر است و بهترین گزینه خواهد بود.

در صورت باخت ترامپ در انتخابات 2020 امریکا، دولت تازه می‌تواند با رویکرد و عزمی صحیح ظرف مدت 60 روز بار دیگر به توافق هسته‌ای دوره اوباما بازگردد. به محض تصدی مقام ریاست‌جمهوری در 20 ژانویه 2021 میلادی، رییس جمهوری تازه امریکا باید دستورالعملی را صادر کند که در آن اعلام شود امریکا با توجه به رعایت مفاد برجام توسط ایران تمام مجازات‌های تحریمی تحمیل شده علیه تهران از 8 مه 2018 میلادی به این سو را لغو خواهد کرد؛ تاریخی که امریکا از برجام خارج شده بود. دستورالعمل اجرایی باید مهلتی را در نظر گیرد. وضعیت مطلوب آن است که لغو تحریم‌ها بیش از یک یا دو ماه به طول نیانجامد. در مهلت تعیین شده ایران باید ملزم شود که به برخی از مفاد برجام که از ژوئیه 2019 نقض کرده بازگردد، ذخایر هسته‌ای خود را کاهش دهد و در زمینه سطح غنی‌سازی و فعالیت‌های تحقیقات و توسعه اتمی به محدودیت‌های ذکر شده در برجام پایبند باشد. ایران در مدت 60 روزه زمان کافی برای این کار خواهد داشت. همچنین، ایران باید متعهد شود به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از تاسیسات و مراکز مختلف‌اش را بدهد. پس از تایید این موضوع، دولت تازه امریکا می‌تواند به توافق هسته‌ای بازگردد.

واقعیت آن است که اگر دولت بعدی امریکا بخواهد تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های منطقه‌ای و یا برنامه موشکی و یا حقوق بشری ایران را حفظ کرده و از آن به عنوان اهرم استفاده کند، ما وارد مذاکراتی مناقشه‌برانگیز و وقت‌گیر با ایران می‌شویم که چارچوب زمانی سریع برای توافق دوباره را از بین خواهد برد. دولت ترامپ با آگاهی از احتمال بازگشت دوباره دولت بعدی امریکا به برجام، تحریم‌های تازه‌ای را وضع کرده است.

"مارک دوبوویتز" رییس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها از ترامپ خواسته بود تحریم‌های اضافی را وضع کند تا پس از او دولتی طرفدار مذاکره با تهران نتواند به راحتی تحریم‌های دوره ترامپ را از بین ببرد. در دیوار تحریمی مدنظر او دیوار میان تحریم هسته‌ای و غیرهسته‌ای برداشته شده و دولت ترامپ در تمام زمینه با دست باز ایران را تحریم می‌کند.

"فارین پالسی" در ادامه می‌نویسد: "سرعت، عامل اصلی برای دولت تازه امریکا خواهد بود. دولت تازه باید به دنبال اقدامات اعتمادساز با ایران باشد. ایران برای جذب سرمایه‌گذاری باید اصلاحاتی را در حوزه پولشویی و تامین مالی تروریسم انجام دهد. همچنین، به منظور احیای چشم‌انداز اقتصادی روشن برای ایران، آن کشور نیازمند کمک جامعه جهانی است. دولت تازه امریکا باید مذاکراتی را برای دستیابی به توافق گسترده‌تر برای ادغام ایران در نظام مالی جهانی انجام دهد؛ همان‌گونه که دولت اوباما اجازه فروش هواپیماهای امریکایی به ایران پس از انعقاد برجام را داد".

این نشریه در پایان می‌نویسد: "مسلما دولت تازه امریکا قادر نخواهد بود تمام اختلافات خود با ایران را یک شبه حل کند. برخی از متحدان و شرکای امریکا ممکن است در برابر تغییر سریع سیاست امریکا مقاومت کنند. کنگره اعتراض خواهد کرد. انتخابات ایران ممکن است برخی از برنامه‌ها را در این‌باره مختل سازد. از نظر قانونی و حقوقی ممکن است برخی اقدامات دشوار و پیچیده باشند. با این حال، قدر مسلم آن است که عدم ورود دوباره دولت تازه امریکا به برجام سبب می‌شود تا دولت بعدی امریکا نیز پیرو و تابع اهداف سیاست خارجی دولت ترامپ باشد. این در حالی است که دولت بعدی برای آنکه خود اولویت‌های سیاستگذاری‌اش را در سیاست خارجی تعیین کند نیازمند عزم و اراده‌ای قاطع است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
0
1
دولت بعدی امریکا (حتی اگر اوباما باشد) ، هرگز به این راحتی به برجام بر نخواهد گشت
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین