کد خبر: ۶۰۹۷۰۷
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، ترامپ قصد دارد چهره‌ای معامله‌گر از خود نشان دهد

آیا "ترامپ" و "روحانی" با یکدیگر دیدار و مذاکره خواهند کرد؟

"به نظر می‌رسد او تمایل دارد کارزار "فشار حداکثری" علیه تهران را به نفع توافقی دیپلماتیک با آن کشور کاهش دهد. این تمایل زمانی آشکار می‌شود که روحانی رییس جمهوری ایران گفته است که تنها در صورت لغو تحریم‌ها، تهران درباره مذاکره با امریکا تصمیم‌گیری خواهد کرد."
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- روزنامه بریتانیایی "گاردین" در گزارشی با اشاره به برکناری "جان بولتون" مشاور ارشد امنیت ملی کاخ سفید، می‌نویسد: "حذف او به دنبال اختلاف شدیدی که با ترامپ درباره دستیابی به موفقیت‌های سریع دیپلماتیک از جمله دیدار با روحانی، رهبران طالبان و سایر مخالفان امریکا داشت، روی داد. ترامپ می‌خواهد میراثی از خود بر جای بگذارد. در مقابل، بولتون خواستار در هم شکستن همه چیز بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ ترامپ در اشاره به نقش بولتون درباره جنگ امریکا علیه عراق در سال 2003 میلادی گفته است: "او به عنوان مردی سرسخت شناخته شده است. او ما را به عراق کشاند. سیاست او در مورد ونزوئلا خارج از خط اصلی سیاستگذاری ما درباره ونزوئلا بود و صرفا در کنار مردم ونزوئلا بودن نبوده است".

آیا ترامپ و روحانی با یکدیگر مذاکره خواهند کرد؟

خروج بولتون از کاخ سفید به طور گسترده‌ای در واشنگتن به منزله مصالحه‌جویی بیشتر دولت ترامپ نسبت به مخالفان آمریکا قلمداد می‌شود. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات امریکا در سال آینده، رییس‌جمهوری آن کشور قصد دارد از خود چهره یک توافق‌ساز و معامله‌گر را نشان دهد و نه یک فرد سرسخت و قاطع".

"گاردین" در ادامه می‌نویسد: "تحلیلگران سیاست خارجی معتقدند که دستکم به صورت ظاهری دستیابی به توافقی با کره شمالی برای ترامپ آسان‌تر از توافق با ایران به نظر می‌رسد؛ چرا که پیونگ یانگ اخیرا اعلام کرده که آماده است مذاکرات را مجددا آغاز کند؛ اگرچه آن کشور دو آزمایش موشکی با برد کوتاه انجام داده است و هشدار داد که امریکا باید موضع خود را در مذاکرات تغییر دهد".

"باربارا اسلاوین" پژوهشگر شورای "آتلانتیک" به "گاردین" می‌گوید: "به نظرم زمانی که نوبت به عکس گرفتن با ترامپ می‌رسد، کره شمالی آماده‌تر از ایران رفتار می‌کند. شاید بوی ضعف در کاخ سفید به مشام ایران برسد و ایران اخراج بولتون را نشانه‌ای از موضع ضعف دولت امریکا قلمداد کند".

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که ترامپ خود نیز اخیرا اذعان کرد که حضور بولتون مانعی برای مذاکره او با "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی بود، چرا که بولتون خواستار اجرای مدل عملیاتی شده علیه لیبی دوران قذافی در قبال کره شمالی و خلع سلاح هسته‌ای آنان کشور بود.

"سوزان دی ماجیو" تحلیلگر موسسه "کارنگی" که در حوزه مذاکرات از طریق کانال‌های پشت‌پرده با تهران و پیونگ یانگ فعال بوده می‌گوید: "حذف بولتون فرصتی برای دولت ترامپ فراهم آورده تا ارزیابی دوباره‌ای درباره عدم موفقیت سیاست فشار حداکثری در قبال ایران و کره شمالی داشته باشد. این امر بستگی به آن دارد که آیا ترامپ توانایی این را دارد که دیپلمات‌های امریکایی را برای انجام دیپلماسی واقعی در هر دو جبهه ایران و کره شمالی تقویت کند یا خیر".

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: "آریان طباطبایی" پژوهشگر علوم سیاسی در موسسه "رند" می‌گوید که ایران از این فرصت استفاده خواهد کرد که با فعالیت‌های خود بر امریکا فشار آورد تا بخش عمده‌ای از تحریم‌ها را لغو کرده و سپس پای میز مذاکره بازگردد. "الکس وطن خواه" پژوهشگر انستیتو خاورمیانه می‌گوید: "اینجا روحانی یک فرصت دارد. این فرصتی است که ایجاد شده است. او در برابر خود رییس‌جمهوری را در امریکا دارد که درمانده است و در سیاست خارجی موفقیتی نداشته و نیازمند یک موفقیت در این عرصه است". با این حال، او اشاره می‌کند روحانی بدون تایید مقام عالی رهبری ایران نمی‌تواند با ترامپ دیدار کند. او می‌گوید: "من فکر نمی‌کنم مقام عالی رهبری ایران اجازه مذاکره روحانی با ترامپ را بدهند".

این روزنامه در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد: "اکنون ترامپ برگی برای بازی در دست دارد و آن توافق ضمنی با کره شمالی است. "ویکتور چا" مدیر سابق امور آسیا در شورای امنیت ملی می‌گوید که ترامپ می‌تواند رفع جزئی مجازات‌های تحریمی علیه کره شمالی -در صورت پذیرش پیشنهاد نابودسازی تعدادی از سایت‌های اتمی کره شمالی- از سوی پیونگ یانگ را بپذیرد. او که اکنون در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل فعال است می گوید: "اکنون بولتون از میان برداشته شده و مانعی بر سر راه ترامپ برای چنین توافقی با کره شمالی وجود ندارد. مسلما چنین توافقی با کره شمالی برای ترامپ سهل الوصول‌تر خواهد بود".

ترامپ برای نخستین بار از احتمال کاهش تحریم‌های ضدایرانی سخن گفت

روزنامه "نیویورک تایمز " نیز در گزارشی با اشاره به اینکه ترامپ رییس‌جمهوری امریکا روز چهارشنبه احتمال کاهش و لغو بخشی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای تازه با آن کشور باز گذاشت، می‌نویسد: "به نظر می‌رسد او تمایل دارد کارزار "فشار حداکثری" علیه تهران را به نفع توافقی دیپلماتیک با آن کشور کاهش دهد. این تمایل زمانی آشکار می‌شود که روحانی رییس جمهوری ایران گفته است که تنها در صورت لغو تحریم‌ها، تهران درباره مذاکره با امریکا تصمیم‌گیری خواهد کرد. ترامپ نیز مدعی شده که اقتصاد ایران دچار مشکل است و رهبران ایران مشتاق مذاکره هستند. او به خبرنگاران در کاخ سفید گفته است: "من معتقدم که آنان خواستار توافق هستند". او گفت اگر این‌گونه باشد بسیار عالی خواهد بود در غیر این صورت تحریم‌ها تشدید خواهند شد. او در پاسخ به این پرسش که برای تضمین دیدار با مقام‌های ایرانی آیا با کاهش تحریم‌ها موافقت خواهد کرد گفت: "خواهیم دید چه اتفاقی خواهد افتاد".

اگرچه ترامپ پیش از این پیشنهاد مذاکره با مقامات ایران را مطرح کرده بود با این حال، اظهارات روز چهارشنبه او بی‌سابقه بودند چرا که برای نخستین‌بار به طور علنی راه را برای کاستن از فشار حداکثری علیه ایران گشوده است. "جان بولتون" مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به تازگی از مقام خود برکنار شد به شدت مخالف کاهش فشار اعمال شده علیه ایران بود".

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "تحریم اقتصادی ایران، مشکلاتی را برای چین و هند ایجاد کرد. آن دو کشور به واردات نفت از ایران نیاز دارند. همچنین، متحدان اروپایی امریکا از تصمیم سال 2018 ترامپ مبنی بر خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران که در زمان دولت اوباما منعقد شده بود به شدت عصبانی هستند. اروپایی‌ها در واکنش به این تصمیم ترامپ به دنبال ایجاد کانال‌های مالی جایگزین با ایران برای دور زدن تحریم‌های امریکا بوده‌اند. "امانوئل مکرون" رییس جمهوری فرانسه اخیرا از احتمال تخصیص خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای کمک مالی به ایران به منظور حفظ برجام خبر داده است".

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "آشکار است که ترامپ در حالی به انتخابات سال آینده نزدیک می‌شود که برای پیروزی دوباره در آن نیازمند و در جستجوی یک پیروزی دیپلماتیک است نه تنها با ایران بلکه در قبال کره شمالی و افغانستان نیز این موضوع صدق می‌کند. در این میان، ترامپ بارها خواستار دیدار با روحانی شده و اخیرا نیز پمپئو گفت که ترامپ خواستار دیدار با رییس‌جمهوری ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک است. این در حالی است که باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا حتی پس از امضای توافق هسته‌ای هرگز نتوانست با روحانی ملاقات کند و سطح تماس آن دو محدود به مکالمه تلفنی در سال 2013 میلادی آن هم به مدت 15 دقیقه باقی ماند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
خراسانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
2
2
تنها در صورت لغو تحریم‌ها، تهران درباره مذاکره با امریکا تصمیم‌گیری خواهد کرد.

تجربه رجال سیاسی و شواهد تاریخی و توصیه های عقلانی , "شرط کمتر وسبک تر مذاکره موفق تر ".
برای تیم های های دو طرف وقت دقت تخصص تمرین برای نهایی کردن توافق ویژه گی خاص لازم دارد , سپس نشست تشریفاتی توافق به اطلاع موکلین طرفین پیام اوری شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
0
3
عاقل کسی است که از تجربه های قبلی درس بگیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
4
1
ترامپ عکس یادگاری با روحانی رو برای انتخابات خودش میخواد همین که این عکس رو گرفت هر حرفی الان زده رو یادش میره و فشار بر ایران رو بیشتر خواهد کرد.
پاسخ ها
تهرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
طرفداران ترامپ اغلب مست. وکم دقت وعکس فتوشاپی هم مشکل را حل میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
2
5
اگر خواهان منافع مردم باشند مذاکره خواهند کرد ولی در صورتیکه منافع روسیه و چین و عربستان و اروپا و منافع گروهی و جناحی بعضی ها را خواسته باشند تامین کنند هرگز مذاکره ای در کار نخواهد بود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
0
1
... روسیه چین و انگلیس و فرانسه که موجب بدبختی ماشدند
احمد
|
Netherlands
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
3
1
آیا فکر نمیکنید که اگر میخواستیم با مذاکره با آمریکا و نوکرای اروپایی اش نتیجه بگیریم و اقتصادمون وابسته به اونا شکوفا بشه، تا حالا با برجام شده بود و نتیجه گرفته بود؟چرا ما باید زود جو گیر حرفهای یک کاسب مسلک و شیطان مثل ترامپ و نوکرای اروپایی و عربی اش بشویم؟آیا فکر نمیکنید با همین پتانسیل موجود داخل در شرایط نحریم میتوانیم عزت مندانه زندگی کنیم؟ترامپ و قبل و بعدش نمیخواهند سر به تن هیچ ایرانی باشه. آیا فکر میکنید قیل از ترامپ که برجام رو درست کرد، زندگی خوبی برای ایرانیا درست کرد؟ ما یک قدم عقب بیام اونا ده قدم میان جلو. من تاریخ رو مرور میکنم. در حمله طبس که آمریکا شکست خورد ، جمله رییس جمهور وقت آمریکاست که میگه: این کینه ما از ایرانیها تا ابد در ما(آمریکاییها) خواهد ماند. اونا دنبال نفوذ در ایران هستند که نفوذ هم کردند. تو رو خدا کمی با تعقل بیشتر و مرور تاریخ به این موضوع فکر کنید. الان آمریکا و ترامپ با کره شمالی مذاکره کرده استِ دستاورد چه بوده؟ آیا زندگی مردم کره بهتره شده؟خیر . تحریم جدید تری هم اعمال شده. ترامپ فقط دنبال عکس یادگاری است
پاسخ ها
پرویز
| United States of America |
۰۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
واقعا این مهملات که رییس جمهوری امریکا گفته کینه ما از ایران خواهد ماند رو از کجا درمیارین ! دقیقا مقل کیهان که از خودش جمله میسازه و منتسب به دیگران می کنه.
ناشناس
|
Azerbaijan
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
3
1
امکان همچین گفتگویی ابدا وجود ندارد. اخبار با چنین تیترهایی صرفا جهت سو استفاده از باورهای مردم برای مقاصد اقتصادی میباشد. در صورت آشتی ایران و آمریکا کل محاسبات دنیا به هم میخورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
7
0
آقای روحانی عاقل تر از آنست که با شیطان مذاکره کند
اینه
|
United States of America
|
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
2
1
واقعا نظرات افتاب رو که میخونم میبینم چقدر بی اطلاع از اوضاع جهان و متعصب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
2
0
دعای همه ملت مومن شهیدپرور: ان شاءالله هم دیدار و هم مذاکره در راستای حل مشکلات داشته باشند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین