کد خبر: ۶۱۱۰۸۹
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲

امارات به ائتلاف دریایی آمریکا می پیوندد

امارات متحده عربی امروز (پنجشنبه) از تصمیم خود برای پیوستن به اتئلاف دریایی آمریکا خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، "سالم الزعابی" مدیر سازمان همکاری امنیتی در وزارت خارجه امارات با اعلام این خبر مدعی شد: هدف از این تصمیم تلاش برای پشتیبانی از تلاش های بین المللی و منطقه ای در مقابله با تهدیدهای دریانوردی و تجارت جهانی، تضمین امنیت انرژی جهانی، ادامه انتقال انرژی و همکاری در حفظ صلح و امنیت بین المللی بوده است.

یک منبع مسئول در وزارت دفاع عربستان نیز دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد که دولت سعودی تصمیم گرفت تا به ائتلاف منطقه ای دریایی آمریکا بپیوندد.

امارات به ائتلاف دریایی آمریکا می پیوندد

این ائتلاف دریایی به ادعای خود قصد دارد تا امنیت دریانوردی را در تنگه هرمز، باب المندب، دریای عمان و خلیج فارس تامین کند.

آمریکا چند روز بعد از آنکه ایران یک فروند پهپاد آمریکا را بعد از تجاوز به حریم سرزمینی ایران در نزدیکی تنگه هرمز ساقط کرد تصمیم خود برای تشکیل یک ائتلاف دریایی را اعلام کرد.

در این راستا پنتاگون از ۶۰ کشور جهان برای شرکت در این ائتلاف دعوت به عمل آورد اما تنها بحرین، استرالیا، انگلیس و رژیم صهیونیستی آمادگی خود را برای پیوستن به آن اعلام کردند.

کشورهای مهم اروپایی از جمله آلمان مستقیماً دعوت آمریکا برای پیوستن به این ائتلاف را رد کردند.

کارشناسان سیاسی این طرح آمریکا را در کلیت خود اقدامی شتابزده و ماجراجویی خطرناکی ارزیابی می کنند که با اندکی تدقیق در فضای سیاسی و امنیتی حاکم بر خلیج فارس، ضعف جنبه منطقی، عقلانی و کارشناسی این طرح بیش از پیش نمایان می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران بارها هشدار داده است که کشورها به دنبال ائتلاف سازی هایی که موجب افزایش بی ثباتی و ناامنی در منطقه استراتژیک خاورمیانه می شود ؛ نروند .

تحلیلگران مسائل بین الملل معتقدند که واکنش سرد کشورهای مختلف بویژه هم پیمانان آمریکا نسبت به این طرح از یک سو و حمایت اندک کشورهایی نظیر انگلیس و کره جنوبی و رژیم صهیونیستی از این ائتلاف نشان از انزوای دیپلماتیک آمریکا در عرصه بین الملل دارد.

تردیدی وجود ندارد که صلح و امنیت جمعی در دریا نیازمند دوستی همکاری همدلی و فهم مشترک از محیط دریایی است و این همان نکته ای است که مقامات ایران بارها بر آن تاکید کرده اند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پیشتر اعلام کرد که تجربه نشان می دهد که حضور نیروهای آمریکا و خارجی در این آبها هرگز منجر به امنیت نشده و بهترین کاری که آمریکاییها می توانند برای تامین امنیت این منطقه کنند این است که منطقه را به حال خودش رها کنند چرا که امنیت منطقه در طول تاریخ توسط همسایگان این آبها تامین شده است .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین