کد خبر: ۶۱۳۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

احتمال ابتلا به هاری با گزیده شدن توسط همستر

کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و دام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از احتمال ابتلا به هاری با گزیده شدن توسط همستر خبر داد.
احتمال ابتلا به هاری با گزیده شدن توسط همستر
آفتاب‌‌نیوز :

صابر علیزاده کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، با اشاره به اینکه گزیده شدن توسط خرگوش نیازی به انجام واکسیناسیون ندارد، خاطرنشان کرد: در مورد گزش توسط همستر افراد حتما باید برای دریافت خدمات درمانی و پیشگیری کننده به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

وی، دفع غیر اصولی بقایای دام‌های ذبح شده و ذبح آزاد را از عوامل موثر در شیوع بیماری هاری عنوان کرد و افزود: متولیان امر باید با جمع آوری به موقع زباله‌ها و بقایای ناشی از امحاء و احشاء دام‎های ذبح شده به منظور جلوگیری از تغذیه سگ‌ها از آن و جلوگیری از ذبح آزاد حیوانات و دام در راستای پیشگیری از شیوع بیماری هاری تلاش کنند.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص بیماری هاری گفت: هاری بیماری عفونی مشترک بین انسان و حیوان بوده و بیش از 90 درصد این بیماری و مرگ‌های ناشی از آن بر اثر گزش سگ‌ها روی می‌دهد.

کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و دام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به شیوه انتقال هاری از حیوان به انسان بیان کرد: حیوانات وحشی منبع و مخزن اصلی این بیماری بوده و با توجه به اینکه سگ‌ها حلقه واسط حیات وحش و انسان هستند، هاری بر اثر گلاویز شدن با حیوانات وحشی به حیوانات اهلی و به دنبال گزش ناگهانی و تصادفی به انسان انتقال پیدا می‎کند.

وی با تاکید بر ضرورت مراجعه افراد به هنگام گزش توسط حیوانات وحشی برای دریافت واکسن و سرم هاری به کارشناسان بهداشتی، اظهار کرد: اگر حیوانی که انسان را گزیده به هاری آلوده باشد، علایم این بیماری حتما پس از طی دوره کمون یا نهفتگی خودش را در آن فرد نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیماری هاری، درمان ندارد و فرد مبتلا به آن محکوم به مرگ است، اضافه کرد: علایم اولیه این بیماری شامل بروز توهم، اختلالات هوشیاری، واکنش منفی به نور، ترس از آب و نور بوده و با توجه به اینکه این بیماری، عصبی است، در نهایت و با پیشرفت بیماری، علایم عصبی مانند تحریک‌پذیری، خشونت و مشکلات بلعیدن فرد را درگیر کرده و فرد با تنگی نفس و خفگی دچار مرگ می‎شود.

علیزاده با اشاره به اقدامات ضروری پس از گزیده شدن توسط حیوانات، بیان کرد: احتمال انتقال بیماری هاری پس از گزیده شدن توسط هر حیوان وحشی یا پستاندار اعم از گاو، گوسفند، میمون، سمور، گربه و سگ وجود دارد و باید در 100 درصد موارد حیوان گزیدگی به واحد هاری مراکز بهداشتی که در هر شهرستان موجود است، مراجعه و نسبت به اقدامات پیشگیرانه از جمله شست‌وشوی محل با آب و صابون به مدت 15 الی 20 دقیقه و دریافت واکسن و سرم طی 24 ساعت اقدام کنند.

وی تاکید کرد: احتمال انتقال هاری پس از گزیده شدن توسط تمامی حیوانات پستاندار شامل حیوانات خانگی و دارای سابقه واکسیناسیون، سگ‌های گله و نگهبان و سگ‌ها و گربه‌های ولگرد نیز وجود دارد و این حیوانات نیز از قاعده مستثنی نیستند و افراد در این موارد نیز باید به مراکز پیشگیری مراجعه کنند؛ چرا که هاری می‌تواند منجر به مرگ ‎شود و نباید در مراجعه به مراکز بهداشتی سهل انگاری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین