کد خبر: ۶۱۶۸۱۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
عکس‌هایی نادر از دهه ۸۰‌ میلادی چین و شانگهای؛

زمانی که چینی‌ها فقیر بودند و آسمان‌خراشی نداشتند+تصاویر

عکس‌ها در دوره‌ای گرفته شده‌اند که چینی‌ها در حال تجربه التهابات و تحولات تاریخی و سیاسی بودند. مردم وضع چندانی نداشتند. گوشت برای خوردن پیدا نمی‌شد و کوپن توزیع می‌شد. اکثر مردم فقیر بودند و با دوچرخه رفت و آمد می‌کردند و خبری از آسمان‌خراش‌ها نبود.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- روزنامه بریتانیایی "دیلی میل" عکس‌هایی را منتشر کرده که توسط "آدریان بردشاو" عکاس بریتانیایی در دهه ۸۰ میلادی از چین گرفته شده‌اند. او بیش از سه دهه در آن کشور زندگی کرده بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این عکس‌ها در دوره‌ای گرفته شده‌اند که خبری از آسمان‌خراش‌های بلند، رشد و توسعه اقتصادی و طبقه متوسط مرفه در چین و شانگهای نبود.

این عکاس مجموعه‌ای با دو میلیون عکس نادر گرفته شده از زندگی روزمره ساکنان چین در دهه ۸۰ میلادی را در اختیار دارد.

در این عکس‌ها رویدادها و مناسبت‌های مختلف چین از جمله سفر محمد علی، بوکسور معروف امریکایی به آن کشور نیز دیده می‌شوند.

این روزنامه در این‌باره می‌نویسد: "عکس‌ها در دوره‌ای گرفته شده‌اند که چینی‌ها در حال تجربه التهابات و تحولات تاریخی و سیاسی بودند. مردم وضع چندانی نداشتند. گوشت برای خوردن پیدا نمی‌شد و کوپن توزیع می‌شد. اکثر مردم فقیر بودند و با دوچرخه رفت و آمد می‌کردند و خبری از آسمان‌خراش‌ها نبود. در آن زمان به تدریج درهای چین برای سفر خارجی‌ها به آن کشور باز شده بود. جوانان لباس سبک غربی پوشیدن را آغاز کردند؛ لباس‌هایی که برای مسن‌ترها عجیب و نوعی تابوشکنی محسوب می‌شدند. اولین شوی مد و قدم زدن مانکن‌ها بر روی صحنه در آن کشور، توسط طراحان معروف لباس فرانسوی برگزار شد. فروش اولین کاست‌های موسیقی بریتانیایی و ورود فست‌فودهای امریکایی نشان می‌دهند که چین در آن دهه به تدریج درهایش را به سوی غرب باز کرد. عکس‌ها نشان می‌دهند در آن زمان در شانگهای حتی یک پل عظیم هم وجود نداشت. این در حالی است که امروز تونل‌ها و پل‌های چندگانه و آسمان‌خراش‌های شانگهای در رقابت با منهتن نیویورک هستند".

البته این عکاس اشاره می‌کند که در اوایل دهه ۸۰ میلادی علیرغم کمبودها، زندگی مردم ساده‌تر و با اضطراب کم‌تری در مقایسه با زندگی امروزی بود. در آن زمان حس جمع‌گرایی و زندگی در کنار یکدیگر در میان چینی‌ها قوی‌تر بود. به گفته او آن زمان حریم خصوصی معنای چندانی در چین نداشت.

عکس‌هایی نیز در این مجموعه، آماده شدن مردم چین برای برگزاری روز ملی در سال ۱۹۸۵ را نشان می‌دهند. عکس‌های بزرگ از "جوزف استالین" رهبر شوروی کمونیست در خیابان‌ها قرار گرفته بودند. بر روی پلاکاردها نیز شعار "زنده و جاوید باد مائو" در ستایش رهبر موسس چین کمونیست نوشته شده بودند".

- تنظیم گزارش؛ کیومرث افشاریان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین