کد خبر: ۶۱۸۲۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱

یک عقاب با ارسال پیامک از ایران، پژوهشگران روسی را ورشکست کرد+عکس

پژوهشگران مهاجرت عقاب‌های استپی را با دستگاه‌های موقعیت یاب دنبال می‌کنند این دستگاه‌ها اطلاعات گردآوری شده را با پیامک به مرکز تحقیقات ارسال می‌کنند. در این پژوهش سیزده عقاب زیر نظر بودند اما عقابی که به ایران پرواز کرد باعث ورشکستگی پروژه تحقیقاتی شد چرا که پول پیامک‌هایش خیلی زیاد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

گروهی از دانشمندان پرنده‌شناس از سیبری دریافتند که دلیل افت ناگهانی بودجه آنان، ارسال تعداد زیادی پیام متنی گرانقیمت از ایران توسط یکی از عقاب‌های تحت حفاظت آنان است. اما مگر عقاب اس‌ام‌اس می‌فرستد؟

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ داستان از این قرار است که گروهی از پژوهشگران پرنده‌شناش روس در یک موسسه حفاظت از حیات وحش با نام «شبکه تحقیق و حفاظت از پرندگان شکاری روسیه» مسیر مهاجرتی عقاب‌های نادر از جمله عقاب صحرایی را با نصب دستگاه ردیاب جی‌پی‌اس خورشیدی بر پشت آنان بررسی می‌کنند. 

یک عقاب با ارسال پیامک از ایران، پژوهشگران روسی را ورشکست کرد+عکس

یک عقاب با ارسال پیامک از ایران، پژوهشگران روسی را ورشکست کرد+عکس

مشکل اصلی در این پروژه این است که دستگاه ردیاب جی پی‌اس مختصات این پرندگان را با پیامک از طریق شبکه تلفن‌ همراه ارسال می‌کند و گاهی مانند همین مورد، رومینگ تلفن همراه باعث دردسر می‌شود.

به گزارش رسانه روسی «راشا تودی» امسال بیش از دوازده عقاب در این پروژه ردیابی شدند و اکثر آنان تابستان امسال را در مکان‌های غیر شهری قزاقستان که پوشش تلفن همراه نداشت سپری کردند. محققان نیز انتظار داشتند که این یکی از مسیرهای معمول را طی کنند که بدون نیاز به استفاده از شبکه تلفن کشورهای مختلف پیامک‌ها را دریافت کنند؛ اما یکی از عقاب‌ها آنان را شگفت‌زده کرد.

دانشمندان روسی برای جبران خسارت مالی خود یک کارزار کمک مالی برگزار کردند زیرا اگر این کار را نکنند بودجه آنها ۱۰ هفته زودتر از موعد ردیابی کامل عقاب‌ها به پایان می‌رسد.

یلنا اشنایدر، عضو این شبکه به بی‌بی‌سی گفت: "عقاب‌ها برای زمستان به جاهای دیگر پرواز می‌کنند، در راه با انواع خطرات روبرو می‌شوند نظیر کابل‌های برق، افراد مسلح، انواع سم و طعمه‌های مسموم، تله و خطرات دیگر. اصل کار ما این است که ببینیم عقاب‌ها از چه مسیرهای مهاجرتی می‌کنند و با تمرکز بر این مسیرها مراقب باشیم خطری این پرنده‌ها را تهدید نکند."

یک عقاب با ارسال پیامک از ایران، پژوهشگران روسی را ورشکست کرد+عکس

عقاب‌های استپی معمولا تابستان را در روسیه یا قزاقستان می‌گذرانند و برای زمستان به عربستان سعودی، پاکستان و هند پرواز می‌کنند و گاه در ایران، تاجیکستان یا افغانستان توقف کوتاهی می‌کنند. اما امسال پرنده‌شناسان با مشکل روبرو شدند، پرندگانی که برای مهاجرت زمستانی از آسمان قزاقستان پرواز کردند به شبکه موبایل وصل نشدند و پیامک‌هایشان ارسال نشد. عقاب‌ها در ساعات روز روشن هر ساعت یک پیامک می‌فرستند.

یک عقاب به نام مین به ایران پرواز کرد و پیامک‌هایش در قزاقستان ارسال نشد و وقتی وارد ایران شد، تمام پیامک‌های ارسال‌نشده ناگهان فرستاده شد. قیمت یک پیامک در ایران معادل ۴۹ روبل روسیه است و به گفته خانم اشنایدر قیمت پیامک‌های این عقاب روزی هفت هزار روبل شد. این اتفاق باعث شد بودجه سالانه ردیابی مهاجرت عقاب‌ها با پیامک در ۹.۵ ماه تمام شود.

یک عقاب با ارسال پیامک از ایران، پژوهشگران روسی را ورشکست کرد+عکس

خانم اشنایدر می‌گوید کاش عقاب‌هایی که به کشورهایی پرواز کردند که پیامک گران است، از عقابی به نام آینا درس می‌گرفتند.

این عقاب قبل از آن که از طریق فضای ایران، عراق و عربستان سعودی به مصر پرواز کند وارد روسیه شد و در آن جا داده بیش از یک میلیون پیامک آن با قیمت دو روبل تخلیه شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
0
7
عجبببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببب
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
1
7
مردم ایران بیچاره شدن از دست تلفن و پیامک و ارزش افزوده مخابرات بعد عقاب میخواهد نشود حالا دنیا میفهمد مردم ایران چی میکشن از دست مخابرات و اینترنت
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین