شرکتی که در سال ۱۸۱۰ کار خود را با ساخت قهوهساز آغاز کرد و بعد از آن سراغ ساخت دوچرخه رفت، اکنون بهعنوان یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا شناخته میشود. این گروه خودروساز، برای اولین بار در سال ۱۸۸۲ یک اتومبیل ابتدایی ساخت، اما رفته رفته توسعه یافت و در میدان رقابت با رقبای کارگشته به زورآزمایی پرداخت. البته فرانسویها از همان ابتدا، سودای همکاری با دیگر کشورها را در سر میپروراندند. پژو با خودروسازان بسیاری وارد معامله شد. از رنو و سیتروئن هموطن گرفته تا ولووی سوئد و حتی میتسوبیشی ژاپن. اما تردیدی نیست که یکی از پرسودترین معاملات این خودروساز با ایران خودروییها بود.
سال ۱۳۷۴ بود که شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو فرانسه را آغاز کرد. نتیجه این همکاری مشترک، تولید پژو ۲۰۶، ۴۰۵ و پرشیا در ایران بود. اما در سال ۱۳۹۱ با بالا گرفتن تحریمها علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز آمریکا، پژو روابط خود را با ایران خودرو قطع کرد.
بعد از حدود سه سال، در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ پژو طبق یک قرارداد به ارزش ۴۰۰میلیون یورو که با ایران خودرو به امضا رسید، به بازار ایران بازگشت که طی آن انتقال خط تولید پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ در دستور کار قرار گرفت. اما با بازگشت دور جدید تحریمها، این شرکت خودروساز دوباره از بازار ایران رفت. در ادامه این گزارش خصوصیات انواع پژو تولید شده در ایران زیر ذرهبین قرار گرفته است.
پژو ۴۰۵؛ شیر بازنشسته
تردیدی نیست که پر فروشترین سدان خانوادگی دنیا در دهه ۸۰ میلادی مدل ۴۰۵ بود؛ خودرویی که در سال ۱۹۸۸ بهعنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد. در آن سالها، قابلیت بالای فنی، فضای داخلی وسیع، آپشنهای کاربردی و قیمت مناسب یکی از برتریهای این خودرو نسبت به همکلاسان آلمانیاش بود.
ورود ۴۰۵ به ایران هم تحولبخش بود. این خودرو از یکسو پایهگذار سبک جدیدی از خودروهای ایران شده بود و از سوی دیگر خواسته یا ناخواسته ستون فقرات صنعتی را تشکیل داد که بارها با اسامی چون تمام ایرانی و ملی معرفی شد..
اگر پیکان گاو شیرده ایرانخودرو بود، ۴۰۵ معدن طلای این شرکت محسوب میشد. تیپهای GL، GLX و این اواخر SLX هر کدام با حذف و اضافه کردن یکی دو آپشن ساده، مشتریهای خاص را هدف قرار میدادند. انواع سریر، سمند و سورن هم، بعدها بر پایه همین خودرو ساخته شدند. مدلRoa نیز با شاسی و بدنه این خودرو و موتور پیکان ساخته میشد. حال ۴۰۵ به ایستگاه پایانی رسیده و به گفته وزیر صمت تا تیر ۹۹ از خط تولید خارج خواهد شد.
پرشیا؛ خواهرخوانده ۴۰۵
پرشیا یا با نام مشهورتر خود پارس نیز به عنوان یکی از فیسلیفتهای ۴۰۵ در ایران هنوز هم تولید میشود. این خودرو تغییر چهره یافته پژو ۴۰۵ است. پژو پارس با نام داخلی اکس۹ در ابتدا با نام پژو سفیر به بازار عرضه شد اما چندی بعد به پژو پرشیا تغییر نام داد و هم اکنون در بازار با نام پژو پارس عرضه میشود. پارس تاکنون در هفت نوع پارس معمولی (سال)، پارس ۱۶ سوپاپ، پارس Exec، پارس ELX، پارس LX، پارس اتوماتیک و پارس دوگانه سوز تولید و عرضه شده است.
۲۰۶؛ ناجی پژو
این خودرو برای پژو همهچیز است. از پرفروشترین و محبوبترین گرفته تا مهمترین عنوانش یعنی «ناجی». ۲۰۶ در دورهای معرفی شد که پژو از نظر مالی اوضاع چندان مطلوبی نداشت. دولت فرانسه نیز خود را درگیر برگزاری جام جهانی میدید. بنابراین وقتی و بودجهای برای بازآفرینی شرکتهای تولیدیاش نداشت.
۲۰۶ بهعنوان آخرین تیر پژو در سال ۱۹۹۸ رونمایی شد. هاچبک فوقالعادهای که به طرزی وحشتناک از سوی بازارهای جهانی با استقبال روبهرو شد. تعداد کشورهایی که این خودرو در آنجا به صورت انبوه تولید یا توزیع میشود از شماره خارج است. بیایید صادق باشیم. ۲۰۶ در ایران هم ترکاند. کسی نیست که از آن خوشش نیاید یا دوست نداشته باشد که آن را بخرد.
پژو ۲۰۷
۲۰۷ خودرویی بود که در سال ۲۰۰۶ بهعنوان جانشین ۲۰۶ معرفی شد. قضیه برای اروپاییها خیلی منطقی به نظر میرسید. اما در ایران شرایط بهگونهای دیگر رقم خورد. آنچه در ایران با نام پژو ۲۰۷ عرضه میشود در حقیقت فیسلیفت ۲۰۶ استاندارد است. این خودرو در ایران از طرف جوانان بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
از CC تا رانا
سال ۲۰۰۰ پژوی فرانسه محصولی به اسم CC را روانه بازار کرد؛ خودرویی که میتوان آن را یک الگو برای ساخت ۲۰۶ SD دانست. بد نیست بدانید عبارت SD مخفف دست و پاشکستهای از Sedan است. چند سال پیش ایرانخودرو در ادامه «ملیسازی» رانا را معرفی کرد. خودرویی که حتی ناآشناترینها هم میتوانستند آن را یک برداشت آزاد از روی ۲۰۶ SD قلمداد کنند.
در جدول زیر آخرین قیمتهای خانواده پژو را مشاهده کنید