کد خبر: ۶۲۶۱۹۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
تبادل زندانیان منجر به گشایش باب مذاکره میان ایران و امریکا نخواهد شد

باید منتظر تشدید تنش میان ایران و امریکا در بهار و تابستان آینده باشیم؟

جناح‌های سیاسی ایران بر سر این موضوع توافق نظر دارند که باید سیاستی تهاجمی‌تر در قبال امریکا در پیش گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- نشریه "فارین پالسی" نوشته است که تبادل اخیر زندانیان ایرانی و امریکایی با یکدیگر لزوما به گشایش باب مذاکره و روابط دیپلماتیک منجر نخواهد شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در این گزارش آمده است: "ایران با اعتراضات در آن کشور مقابله کرد با این حال، به نظر نمی‌رسد تغییری در سیاست خارجی ایران روی دهد به خصوص آن‌که انتخابات امریکا در پیش است و نتیجه آن نیز مشخص نیست. کارزار فشار حداکثری ترامپ و تحریم‌های شدید امریکا علیه ایران سبب شده تا جناح‌های سیاسی داخلی مختلف ایران بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند. علیرغم اختلافات بر سر مسائل داخلی که میان جناح‌های مختلف وجود دارد و در انتخابات پیش روی مجلس در ایران نیز نمایان‌تر خواهد شد، با این حال، جناح‌های سیاسی ایران بر سر این موضوع توافق نظر دارند که باید سیاستی تهاجمی‌تر در قبال امریکا در پیش گرفت. این در حالی است که امریکا امیدوار بود اعتراضات در خیابان‌های ایران منجر به بازگشت مقام‌های ایرانی پای میز مذاکره شود".

باید منتظر تشدید تنش میان ایران و امریکا در بهار و تابستان آینده باشیم؟

فارین‌پالسی افزوده است: "اگرچه تلاش دیپلماتیک اخیر برای تبادل زندانیان ایرانی و امریکایی گامی اعتمادساز بود و نشان داد دو طرف از موضع حداکثرگرایانه خود قدری دور شده‌اند و احتمال هموار شدن مسیر برد - برد وجود دارد با این حال، تغییرات عمده‌ای در سیاستگذاری‌های کلان امریکا و ایران ایجاد نشده و امریکا اعلام کرده که تحریم‌ها علیه ایران را افزایش خواهد داد. ایران نشان داده علیرغم مشکلات اقتصادی، بودجه دفاعی خود را برای مقابله با تهدیدات تقویت خواهد کرد و موضعی شدیدتر علیه امریکا اتخاذ خواهد کرد. دولت امریکا باید منتظر تنش تازه‌ای در روابط دو طرف در بهار و تابستان آینده باشد. ممکن است حملات دیگری به تاسیسات نفتی در منطقه صورت گیرند و یا جان نظامیان امریکایی در معرض خطر قرار گیرد در آن صورت حتی احتمال تبادل آتش و درگیری نظامی میان دو کشور نیز وجود خواهد داشت". ‎

در همین حال، اندیشکده "بگین سادات" در گزارشی مدعی شده که به دلیل آنکه انتظارات ایجاد شده به دنبال امضای برجام تحقق نیافت، بر شدت نارضایتی در ایران افزوده خواهد شد. این اندیشکده می نویسد: "نظریه‌ای وجود دارد که اشاره می‌کند مردم معمولا پس از یک دوره طولانی بهبود وضعیت اقتصادی با وقوع یک دوره رکود اعتراض می‌کنند. این نظریه اشاره می‌کند که اعتراض‌های این‌چنینی نتیجه انتظارات فزاینده است که با وقوع رکود بی‌نتیجه می‌مانند و برآورده نمی‌شوند و خود موجب افزایش نارضایتی می‌شوند. در چنین شرایطی است که چشم‌انداز اعتراض در بالاترین حد خود قرار می‌گیرد. شاخص‌ها نشان می‌دهند که در زمینه درآمد ملی سرانه، ایران پس از انقلاب پیشرفت‌هایی داشته است. این موضوع سبب افزایش سطح تحصیلات و امید به زندگی با استفاده از منابع دولتی شد. این موضوع در فاصله سال‌های 2015 تا 2017 ادامه یافت. در آن زمان انتظارات فزاینده‌ای به دنبال امضای برجام ایجاد شد. دولت به مردم وعده پیشرفت اقتصادی را داد که حاصل نشد. می‌توان انتظار داشت که با توجه به فشار تحریم‌های امریکا از سال 2018 میلادی و کاهش صادرات نفت ایران به بیش از نیمی نسبت به دوره‌های قبلی، دستکم 40 درصد از درآمدهای دولت کاهش یافته است. مشخص نیست که مقامات ایران می‌خواهند چه تصمیمی اتخاذ کنند."

نشریه "نیوزویک" نیز در گزارشی درباره پیامدهای منفی سقوط نظام سیاسی در ایران می‌نویسد: "اعتراضات اخیر در ایران و افزایش بی‌ثباتی در آن کشور این هراس را ایجاد کرد که سقوط نظام در ایران منجر به بروز یک فاجعه در منطقه و ظهور دوباره دشمن بزرگتری علیه امریکا به خصوص داعش شود". یک پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک در استانبول می‌گوید با اعتراضات در ایران، تجزیه‌طلبان و گروه‌های سلفی به فکر افتادند تا از بی‌ثباتی در ایران به نفع خود استفاده کنند. سقوط نظام سیاسی در ایران حتی به ضرر کشورهای منطقه است که برخی از آنان دشمن ایران هستند چرا که باعث ایجاد بی‌ثباتی و ظهور دوباره گروه‌هایی چون داعش می‌شود و این مسئله بر کل منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

نیوزویک در ادامه می‌نویسد: "برای ایران مبارزه علیه داعش اقدامی حیاتی است. ایران در اولین لحظات ظهور تهدید داعش با بسیج گروه‌های شیعه در عراق و سوریه به جنگ علیه داعش رفت". "راجر شاناهان" پژوهشگر مسائل غرب آسیا به "نیوزویک" می‌گوید حمایت ایران از اسد در سوریه نشان داد ایران در مبارزه علیه داعش جدیت دارد.

این نشریه افزوده است: هراس از گسترش ناآرامی در نقاط حساسی چون خوزستان، کردستان و سیستان و بلوچستان سبب می‌شود تا ایرانیان محتاط‌تر باشند؛ آنان نمی‌خواهند نظام سیاسی‌شان سرنگون شود چرا که از تبدیل شدن به شرایطی مشابه سوریه نگران هستند. داعش نیز درصدد بهره‌برداری از برخی نارضایتی‌ها در این مناطق است و احتمال آن وجود دارد در صورت فقدان حکومت مرکزی قوی در ایران پیوندهایی میان گروه‌های سلفی در این مناطق با داعش ایجاد شوند.

نیوزویک در بخش پایانی این گزارش می‌نویسد: "اگرچه نظام سیاسی ایران در آینده نزدیک با تهدید جدی علیرغم کارزار فشار حداکثری ترامپ مواجه نخواهد بود با این حال، اگر در ایران همانند برخی دیگر از کشورهای منطقه کنترل دولت از دست رود مشخص نیست چه روی خواهد داد".‎

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
77
8
مرگ بر امریکا شعار استراتژیک ملت مسلمان ایران وجهان است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
6
45
کاملا مقاله به سفارش ایران نوشته شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
0
9
این دوستم هنوز دانشجو و درسشو تمام نکرده؟؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
19
1
ابن تیتری که زدین نشاندهنده فتنه گری ا ین سایت و عوامل درونی و خارجی ایجاد کننده ان میباشد البته معمولا هروز کارتون همینه به جای ایجاد وحدت در جامعه
ال طا ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
1
16
تشدید تنش میان ایران و امریکا .
ایا سیاست کاسبان معنوی و مادی جنگ و تحریم نیست ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین