کد خبر: ۶۲۳۸۰۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
تحلیل‌ رسانه‌های جهانی درباره پیامدهای اعتراضات اخیر در ایران

تاثیرات ژئوپولیتیک اعتراضات اخیر ایران چه خواهد بود؟ سیاست خارجی ایران به کدامین سو خواهد رفت؟

"در مقابل، به نظر می‌رسد ایران بیشتر به سوی همکاری با روسیه و ترکیه حرکت کند که هر دو طرف خواستار برقراری آرامش در ایران شده بودند. روس‌ها تحریم‌های غیر قانونی امریکا را عامل اصلی اعتراضات در ایران دانستند. در نتیجه، به نظر می‌رسد باید منتظر موضع تندتر ایران در قبال غرب باشیم. از این پس مصالحه‌ای با غرب در کار نخواهد بود".
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس سیاسی- سایت تحلیلی "المانیتور" در گزارشی تحلیلی درباره تاثیر اعتراضات اخیر نسبت به افزایش قیمت بنزین بر روی سیاست خارجی ایران می‌نویسد: "نظرات انتقادی از جانب دولت‌های فرانسه و آلمان در قبال نوع برخورد با معترضان در ایران می‌تواند چشم انداز برجام را در ابهام و در معرض خطر فروپاشی قرار دهد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ المانیتور افزوده است: به نظر می‌رسد آن‌قدر که به ریشه‌های اعتراضات اخیر در ایران به خصوص سه برابر شدن ناگهانی قیمت بنزین پرداخته شده، کمتر تاثیر آن بر چشم انداز سیاست خارجی ایران در ماه‌های آتی مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد روابط ایران و غرب بیشترین تاثیر را از اعتراضات اخیر پذیرفته باشد.

تاثیرات ژئوپولیتیک اعتراضات اخیر ایران چه خواهد بود؟ سیاست خارجی ایران به کدامین سو خواهد رفت؟

دولت ترامپ اعتراضات اخیر را نتیجه موفقیت کارزار فشار حداکثری خود علیه ایران قلمداد می‌کند. اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از دولت ایران خواست تا در قبال معترضان از خود شکیبایی نشان دهد‌. دولت‌های فرانسه و آلمان در بیانیه‌های جداگانه‌ای نسبت به اعتراضات ایران و نوع برخورد با آن ابراز نگرانی کردند. این در حالی بود که سخنگوی وزارت خارجه ایران از دولت‌های خارجی خواسته بود در این‌باره مداخله و اظهارنظر نکنند.

به نظر می رسد این خدشه‌دار شدن روابط میان ایران و اروپا به ضرر برجام باشد. امریکا نیز خواستار این شرایط است. "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا اخیرا اعلام کرد که دولت امریکا دیگر معافیت تحریمی در قبال تاسیسات اتمی فردو را تمدید نخواهد کرد. این موضع باعث تشدید پیچیدگی درباره آینده برجام و تعهد طرفین باقی‌مانده در آن توافق خواهد شد.

اکنون با انتقادات اروپایی‌ها از ایران درباره ناآرامی‌های اخیر و عقب‌نشینی ایران از تعهدات‌اش در برجام باعث شود تا در ایران جریانی که خواستار خروج ایران از برجام بوده‌، دست بالا را پیدا کنند. آنان موضعی انعطاف‌ناپذیر در زمینه موضوع هسته‌ای ایران دارند. این به ضرر روحانی و اردوگاه میانه‌روها در داخل خواهد بود. منتقدان روحانی اکنون می‌گویند سوء مدیریت دولت او بود که به اعتراضات اخیر دامن زد. اکنون تلاش برای فائق آمدن بر مشکلات داخلی مانعی بر سر راه دولت روحانی برای اجرای ابتکار عمل صلح هرمز و گشایش باب مذاکرات با دولت‌های عربی است. در چنین شرایطی عربستان نیز انگیزه زیادی برای مذاکره با دولت روحانی نخواهد داشت.

این سایت در ادامه می‌افزاید: "در مقابل، به نظر می‌رسد ایران بیشتر به سوی همکاری با روسیه و ترکیه حرکت کند که هر دو طرف خواستار برقراری آرامش در ایران شده بودند. روس‌ها تحریم‌های غیر قانونی امریکا را عامل اصلی اعتراضات در ایران دانستند. در نتیجه، به نظر می‌رسد باید منتظر موضع تندتر ایران در قبال غرب باشیم. از این پس مصالحه‌ای با غرب در کار نخواهد بود".

در همین حال، یک تحلیلگر سیاسی در مقاله‌ای در سایت "میدل ایست آی" با اشاره به پیامدهای ژئوپولیتیک اعتراضات اخیر ایران پیش‌بینی می‌کند که تصمیم‌گیرندگان حوزه امنیت ملی ایران از این پس بیشتر علاقمند به مواجهه و رویارویی با قدرت منطقه‌ای امریکا خواهند بود.

این تحلیلگر ایرانی می‌نویسد: "در حالی که جهان درباره قطع اینترنت در ایران می‌گوید و می‌نویسد یک نکته مشخص است و آن اینکه ناآرامی‌های اخیر در ایران هیچ تهدید سیاسی‌ای را متوجه ایران نساخت‌. واقعیت آن است که طبقه متوسط ایران به اعتراض اخیر نپیوست. اعتراضات اغلب در مناطق حاشیه‌نشین شهرها و مرکز زندگی طبقات فرودست روی دادند. نکته دیگر آن که در میان جناح‌های سیاسی رسمی در ایران بر سر لزوم برخورد با معترضان اجماع‌نظر وجود داشت. این اتحاد و اجماع‌نظر درونی و داخلی به ایران اعتماد به نفس بیشتری را برای رویکرد تهاجمی‌تر علیه عربستان، اسرائیل و امریکا می‌بخشد. به نظر می‌رسد اکنون تمامی جناح‌های سیاسی داخلی ایران هماهنگ شده‌اند. دیگر برخلاف گذشته که دوگانه میانه‌رو و تندرو در غرب مطرح می‌شد -با این هدف که شکاف سیاسی در داخل نظام سیاسی ایران نشان داده شود- برای توصیف شرایط کنونی کارآمد نیست".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
0
17
دیگران کافر
ژوئو پلیتیکش کجا بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
1
39
آفتاب نگو اعتراضات بگو اغتشاشات بگو شرارتها بگو خس و خاشاک بگو مردم نما ها

بالاخره به گفته مسئولین عده ای ...معدود اومده بودن خیابونا...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
كه عددي نيستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین