کد خبر: ۶۳۷۵۵۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
ارزیابی رسانه‌ها خارجی از شرایط ایران در آستانه برگزاری انتخابات مجلس

اصلاح‌طلبان بازنده احتمالی انتخابات مجلس، خیز اصولگرایان برای کنترل تمام قوا

یک کارشناس مسائل ایران می‌گوید: اگر تاریخ تکرار شود محافظه‌کاران در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۱ نیز پیروز خواهند شد.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس سیاسی- خبرگزاری "بلومبرگ" با پیش‌بینی بازگشت محافظه‌کاران به مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات پیش رو به پیامدهای این موضوع پرداخته و می‌نویسد: "ماه گذشته، استراتژیستی به نام "حسن عباسی"، تاکتیکی را برای احیای اقتصاد ایران مطرح کرد: یک گروگان امریکایی در هر هفته بگیریم و برای آزادی هر یک از آن‌ها یک میلیارد دلار دریافت کنیم.  حال یک پرسش کلیدی مطرح می‌شود: اگر همفکران عباسی کنترل قوا در ایران را در اختیار گیرند چه خواهد شد؟ این پرسش مهم است چرا که در سال ۲۰۱۳ میلادی، "حسن روحانی" رئیس‌جمهوری ایران وعده پایان دادن به مناقشه هسته‌ای ایران با غرب و رفاه اقتصادی را داده بود‌.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ بلومبرگ افزوده است: پیش‌بینی می‌شود رقبای روحانی در انتخابات مجلس در روز جمعه برنده شوند‌. اگرچه قوه مقننه در ایران از اختیارات و قدرت محدودی برخوردار است با این حال، اهمیت برد اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود که دوره هشت ساله‌ای از قدرت سیاسی را در ایران تعیین خواهد کرد. بازگشت دوباره محافظه‌کاران به تمام بخش‌ها و ارگان‌ها در ایران از زمان پایان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به این سو پیامدهای گسترده‌ای برای اقتصاد ایران، خاورمیانه و همچنین برای امید به تنش‌زدایی در روابط با امریکا خواهد داشت. ردصلاحیت‌های صورت گرفته اخیر از بین نامزدهای میانه‌رو به نفع اصولگرایان خواهد بود‌".

اصلاح‌طلبان بازنده احتمالی انتخابات مجلس، خیز اصولگرایان برای کنترل تمام قوا

این شبکه خبری در ادامه می نویسد: "علاء الدین بروجردی" از قانونگداران اصولگرای مجلس به "بلومبرگ" می‌گوید: "برای مردم مهم بود که لغو فشارها وارده بر زندگی‌شان در خط و هماهنگ با حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد. همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند ما در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم".

"بلومبرگ" می‌نویسد: "محافظه‌کاران می‌گویند ایران باید به چین نزدیک شود؛ کشوری که بزرگترین شریک تجاری ایران است. این مانعی بر سر راه روحانی برای جذب سرمایه‌های خارجی از کشورهای غربی بوده است".

"هنری روم" کارشناس مسائل ایران در گروه "اوراسیا" با اشاره به فشارهای امریکا علیه ایران می‌گوید: "ترامپ ایران را بر سر دو راهی انتخاب قرار داده است: یا خواسته‌های امریکا را بپذیرید و یا شاهد فروپاشی اقتصادتان باشید‌‌. با این حال، ایران هیچ یک از دو گزینه را نمی‌پذیرد" .

تقلای اصلاح‌طلبان برای بقا

خبرگزاری "آنادولو" ترکیه اما در گزارشی تحت عنوان "تقلای اصلاح‌طلبان برای بقا" پس از انتخابات مجلس با اشاره به ردصلاحیت صورت گرفته از میان میانه‌روها و اصلاح‌طلبان می‌نویسد: "این روند به ضرر اصلاح‌طلبان است."

یک تحلیلگر مسائل استراتژیک به "آنادولو" می‌گوید: "فضای ایجاد شده پس از ترور سردار سلیمانی ضدغربی و ضدامریکایی‌تر شده است و این کار را برای میانه‌روها دشوارتر می‌سازد. بسیاری می‌گویند اعتماد میانه‌روها به امریکا و غرب نتیجه‌ای در راستای منافع ایران نداشته است. اکنون تقلای اصلاح‌طلبان و میانه‌روها برای بقا در جریان است. در میان آنان نیز دو دستگی ایجاد شده؛ بخش اعظم اصلاح‌طلبان هوادار مشارکت در انتخابات و بخشی کوچک‌تر خواستار عدم مشارکت در انتخابات مجلس هستند".

یک مقام ناشناس ایرانی به "آنادولو" می‌گوید: "در دوره روحانی در رابطه با غرب افت و خیزهایی داشتیم. با این حال، خط مشی روحانی در قبال امریکا کار نکرد‌. بخش عمده تقصیر این موضوع بر عهده ترامپ است که سیاست منطقه‌ای تندروانه‌ای اتخاذ کرد و تحت تاثیر لابی صهیونیستی در واشنگتن بود. با این وجود، دولت روحانی نیز محتاطانه‌تر رفتار کرد".

"آنادولو" با اشاره به تحریک احساسات ملی‌گرایانه در آستانه انتخابات می‌نویسد: "تحلیلگران باور دارند که مسائل اقتصادی از جمله نرخ تورم بالا و بیکاری جوانان نقش مهمی در انتخابات و میزان مشارکت خواهند داشت. با این حال، کمتر به این موضوع پرداخته شده که ترور ژنرال سلیمانی این ایده را مطرح ساخته که ایران نیازمند دولتی قوی برای پاسخ دادن به تهدیدات امریکا است. یک تحلیلگر سیاسی می‌گوید: "اگرچه از شدت تنش امریکا کاسته شد اما خطر جنگ رفع نشده است. رای‌دهندگان ایرانی خواستار دولتی هستند که کشور را از خطر تهدیدات خارجی محافظت کند. این موضوع در انتخابات به نفع محافظه‌کاران خواهد بود".

خبرگزاری "فرانسه" نیز در گزارشی به انتخابات پیش روی مجلس پرداخته و می‌نویسد: "ا‌حزاب و گروه‌های مخالف ایران از مردم می‌خواهند در انتخابات مشارکت نکنند اما مقام‌های دولتی و سیاستمداران چشم انتظار شرکت مردم در انتخابات هستند. تحلیلگران می‌گویند مقام‌های ایرانی خواستار مشارکت بالا در انتخابات هستند تا مشروعیت خود را در دوره بحران اقتصادی به دلیل تحریم‌های امریکا تقویت کنند."

این خبرگزاری در ادامه می‌افزاید: "میزان مشارکت مردمی در انتخابات مجلس در دهه‌های گذشته متغیر بوده اما به طور عمده بیش از ۵۰ درصد و برخی از مواقع بیش از ۶۰ درصد بوده است. مقام‌های دولتی امیدوارند روز جمعه این میزان مشارکت تکرار شود‌. علیرغم آنکه در مناطق روستایی میزان مشارکت قابل توجه خواهد بود، هنوز مشخص نیست در شهرهای اصلی و بزرگ از جمله تهران، اصفهان، شیراز و مشهد میزان مشارکت چگونه خواهد بود‌. یک تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید: "پرسش اساسی میزان مشارکت در شهرهای بزرگ است‌. در هر صورت اصولگرایان با طیف‌های مختلف‌شان در مجلس بعدی اکثریت را خواهند داشت‌. طرفداران نامزدهای اصولگرا شرکت خواهند کرد و نباید آنان را دستکم گرفت. آنان با رویدادهای اخیر به خصوص ترور ژنرال سلیمانی بیشتر ترغیب به مشارکت شده‌اند".

الجزیره: چرا اصلاح‌طلبان احتمالا در انتخابات ایران بازنده خواهند بود؟ 

شبکه خبری "الجزیره" با اشاره به اینکه یاران روحانی احتمالا نخواهند توانست اکثریت کرسی‌های مجلس را از آن خود کنند می‌نویسد: "این موضوع با نارضایتی عمومی از مشکلات اقتصادی و سوء مدیریت در این حوزه همراه شده است. بخش مهمتر به دلیل کارزار فشار حداکثری ترامپ و تحریم‌های وضع شده علیه ایران است. علیرغم پوسترها و بنرهای تبلیغاتی نامزدها، شهروندان تهرانی واجد شرایط رای‌دهی انگیزه کمی برای شرکت در انتخابات دارند. 

"الجزیره" می‌نویسد: "چهار سال پیش شرایط کاملا متفاوتی وجود داشت. برجام و حل مسئله هسته‌ای ایران انگیزه‌ای برای رای‌دهندگان بود تا از طریق آن از زیر بار تحریم‌ها خلاص شوند. جریان حامی روحانی وعده آزادی‌های بیشتر و بهبود روابط با غرب را داد و توانست ۱۲۶ کرسی از ۲۹۰ کرسی پارلمان را از آن خود کند. با این حال، امریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و علیه بخش‌های بانکی و نفتی ایران تحریم‌هایی را وضع کرد‌. این موضوع وضعیت اقتصادی بدی را رقم زد و نرخ تورم را به میزان ۳۳.۵ درصد افزایش داد و نرخ رشد اقتصادی نیز دستکم به میزان ۶ درصد در سال گذشته کاهش یافت".

این شبکه خبری می‌افزاید: 'این نارضایتی از اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بدان معناست که آنان پیروز انتخابات نخواهند بود. "محمد مرندی" استاد دانشگاه تهران می‌گوید علت اصلی اقتصادی است و بسیاری از مردم معتقدند شکاف طبقاتی میان فقیر و غنی به دلیل سیاست‌های اقتصاد آزاد دولت افزایش یافته و توزیع عدالت و برابری اقتصادی صورت نگرفته است".

"الجزیره" اشاره می‌کند که رد‌صلاحیت‌های گسترده از سوی شورای نگهبان نیز به ضرر اصلاح‌طلبان است. "محمود صادقی" از نمایندگان فعلی مجلس که رد صلاحیت شده می‌گوید: مجلس باید بازتاب‌دهنده صداهای مختلف و متنوع باشد در حالی که با رد صلاحیت‌ها این امر محقق نخواهد شد".

شبکه خبری "سی ان بی سی" امریکا نیز در گزارشی با عنوان "تندروها دست بالا را در انتخابات خواهند داشت..." مدعی شده: " محافظه‌کاران پیروز خواهند بود‌.

یک کارشناس مسائل ایران در شورای آتلانتیک می‌گوید: اگر تاریخ تکرار شود محافظه‌کاران در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۱ نیز پیروز خواهند شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
9
36
يعني اصلاح طلبها هم سهمي از قدرت داشته اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
در جواب شما دوست عزیز
32 سال اداره کشور در دست اصلاح طلبان است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
هشت سال کارگزاران؛ هشت سال اصلاح طلبان و هشت سال اعتدال مجموعا 24 سال زمان وسهم کمی نبوده!!
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
5
12
ما مردم از مسئولین خدمت می خواهیم؛ اصلاح طلب و اصولگرا مهم نیست. کور از خدا چی میخاد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
2
2
وقتی دلار شد پنجاه تومن قیافه شون دیدن داره.امیدوارم روحانی تو یکسال آینده با هر ضرب و زوری هست دلار رو بیاره زیر یازده تومن.
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
2
7
اصلاح طلبان در این دوره اصلا تایید نشدند که رایی بدست آورند .؟؟؟
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
2
4
6 سال كشور دست ليبرال و اصلاح‌طلب بوده،‌ الان اقتصاد خيلي گل و بليل شده لذا ما نگران هسيتم كه اگر كشور به دست اصولگرايان بيفتد، اقتصاد خراب شود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
2
3
خب غربی ها اگه میخواستند 6 سال فرصت داشتند که با همراهی با دولت آقای روحانی باور بی اعتمادی مطلق به غرب را با ضریب بسیار بالایی ترمیم کنند؛ ولی همیشه دروغ میگویند، چه در تاریخ گذشته، چه تاریخ معاصر و چه این شش سال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
2
4
اصلاح طلبها ازفیلتر شورای نگهبان ردشدند که بازنده باشند؟؟؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
پرونده شون آماده هست برای روشدن اگه اعتراض دارن بسم الله
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین