آفتابنیوز : آفتاب: قائم مقام دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به سهمیه بندی بنزین، اصلاح ساختار مصرف بنزین را «یک ضرورت تاریخی» دانست و گفت: تردیدی نیست که مصرف سوخت به ویژه بنزین در ایران بیرویه است و با هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیست.
«غلامحسین امیری» که پس از نشست واحد سیاسی جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه «گسترش مصرف بی رویه بنزین کشور را با بن بست مواجه میکرد»، اظهار داشت: اگر روند در حال گسترش مصرف بنزین در کشور ادامه می یافت کل درآمد حاصل از فروش نفت را دولت باید بنزین وارد میکرد تا با یارانه فراوان سوخت مصرف کنندگان را تامین کند.
وی افزود: با ادامه مصرف بیرویه بنزین سرمایههای کشور به جای اینکه صرف سرمایه گذاریهای مولد و ماندگار شود، صرف دامن زدن به مصرف غیر اصولی میشود و هیچگونه اصلاحی در مصرف سوخت صورت نمیگیرد.
قائم مقام دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، همچنین اجرای طرح کارت هوشمند را از ابعاد مختلف بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: طرح کارت هوشمند قرار بود قبل از شروع به کار دولت نهم و مجلس هفتم اجرا شود که متاسفانه به تاخیر افتاد. کارت هوشمند سوخت پروژه بزرگ فناوری اطلاعاتی است که اگر در کشور جابیافتد توفیق بزرگی محسوب میشود.
وی افزود: همین مقدار که طرح کارت هوشمند سوخت اجرا شود معلوم شد که در الگوی توزیع و مصرف سوخت سوء استفاده میشده است و تفاوت قیمت بنزین با قیمت واقعی آن منشاء سوء استفاده بوده است.
امیری همچنین مشکلات اجرای کارت هوشمند سوخت را با توجه به ابعاد وسیع و بیسابقه بودن آن یک امر طبیعی یاد کرد و اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی برای اجرای کارت هوشمند سوخت تاکید داشت و دولت هم به عنوان مجری تلاش کرد این طرح با حداقل نقصان و تنش اجرا شود. اجرای طرح هوشمند سوخت پروژه بزرگی است، که از نظر فنی پیچیده و از جوانب مختلف هم ابعاد گستردهای دارد و مشکلات آن را باید در صحنه اجرا بر طرف کرد.
قائم مقام دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با تقدیر از اقدامات دولت و مجلس به خاطر اصلاح ساختار توزیع سوخت، گفت: طرحهای بزرگی مانند اصلاح ساختار توزیع سوخت، باید با همدلی و مشارکت دولت، مجلس و مردم اجرا شود، به نظر میرسد تصمیم سهمیه بندی سوخت به موقع اعلام شد و اگر زمان اعلام این تصمیم با نیروی انتظامی هماهنگ نشده باشد، قابل نقد است.
امیری همچنین یادآور شد: یکی از نتایج ملموس سهمیه بندی بنزین باید اصلاح مصرف بیرویه بنزین باشد، چرا که در هیچ کشوری مانند ایران این گونه سوخت بیرویه مصرف نمیشود.کارخانجات اتومبیل سازی داخلی باید با بهبود تکنولوژی خود اتومبیل های کم مصرف تولید کنند. باید در فرصت معقول تدابیری اندیشیده شود تا اگر کسی بخواهد بیش از سهمیه خود مصرف کند، مشکلی برای تهیه سوخت با قیمت آزاد نداشته باشد.